Karrierelæring i dansk på HF

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Journalistiske virkemidler
Advertisements

Book-trailer i 5.a Læringsmål Hvad skal eleverne lære?
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
”Intet” af Janne Teller
Fagbogklubben / debatarrangementer / udstillinger / anmeldelser / læseklubber / tv- og radioprogrammer på DR Litteratursiden og DR præsenterer Fagbogklubben.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
+ Danskkursus Storutjarnarskolí November 2011 ”Dansk ud af bogen” Hvordan kan vi supplere undervisningen med IT og (ikke goggle.com)
MUNDTLIG FREMSTILLING
Skriftlighed og læring
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Folkeskolens afgangsprøve
Karl Henrik Flyums model
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
IT og praktik på Høje Kolstrup Skole Menu IT som en del af praktikken Hjemmesider Farvel og tak.
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
DANSK Intro Dagens program.
Genrer Konference om ny skriftlig eksamen i fransk og spansk Nyborg Gymnasium 22. oktober 2015.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Den populærvidenskabelige artikel
Skab kraft i fortællingen Dette er et værktøj for dig, som vil Brænde igennem med dine budskaber på små som store møder Gøre dine ord og billeder til.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Forsøgsopgavesæt 1 Præmisser, elev-vejledning, opgaveformuleringer, materiale og forventninger Konference Oure den 20. november 2008 – Marianne Hansen.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Den populærvidenskabelige artikel
Erfaringer med karrierelæring SIP 1b - HF v/ projektleder Caroline Vogelius Wiener og vicerektor Anders Wind, Gentofte HF.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Sso SKRIV!.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Teoretisk pædagogikum
Præsentationsportfolio
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Metoden fælles beslutningstagning
Hvorfor dansk på GF1?.
Dansk på GF2.
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO 2018 hHx.
MUNDTLIG FREMSTILLING
SRO SKRIV!.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
- og hvordan du undgår dem…
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Dansk-historieopgaven
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Enzymer og enzymreaktioner
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Karrierelæring i dansk på HF Med den nye hf (2017) er der et øget fokus på at gøre uddannelsen professionsrettet. Her kommer karrierelæring ind. Formålet er at gøre eleverne mere motiverede og afklarede. Karrierelæring bliver en del af fagene. I dansk: Fokus er på én gang at træne de faglige kompetencer og mål, mens eleverne samtidig får et indblik i forskellige former for uddannelsesmuligheder. Dermed får eleverne (forhåbentlig) bedre forudsætninger for at reflektere over deres uddannelsesvalg efter hf. Valg mellem fire opgaver som passer til aktuelle forløb – eller noget helt andet!

Opgave 1: erhverv og identitet Læs tekstuddraget fra bogen Beton – Historier fra skurvognen. Bogen er skrevet af Jakob Mathiassen, der arbejder som betonarbejder i København. Fortællingen bygger på hans erfaringer fra de københavnske byggepladser, mens sammenhænge og navne er opspind. Lav en karakteristik af gruppen af personer, vi møder i uddraget. Diskutér hvordan personernes erhverv påvirker gruppen. Inddrag herunder deres indbyrdes sprog, arbejdsmiljøet mv. Inddrag teoriteksten ”Hvad er identitet?” fra Psykologiens veje. Vurdér med inddragelse af teksten, hvilken betydning den sociale identitet har for personerne. Diskutér med udgangspunkt i opgaverne, hvilken sammenhæng der evt. er mellem valg af uddannelse og erhverv og identitet.

Opgave 2: sproglig analyse Gå ind på hjemmesiden for uddannelsen til Business Development Engineer (BDE): http://bachelor.au.dk/bde/ Lav en analyse af ordvalget i introduktionen til uddannelsen – herunder: Find substantiver, verber og adjektiver. Overvej om der er en af ordklasserne, der vægtes i særlig grad. Vurdér og begrund sværhedsgraden af de ord, der er brugt. Lav ligeledes en sætningsanalyse - herunder: Find udsagnsled og grundled Find hel- og ledsætninger Gå dernæst ind på hjemmesiden for uddannelsen til pædagogisk assistent: http://www.via.dk/da/uddannelser/erhvervsuddannelser-og-hf/paedagogisk-assistent Redegør for hvordan via.dk sprogligt præsenterer uddannelsen til pædagogisk assistent i den indledende manchet og under menupunktet ’Fakta’. Vurdér til sidst hvilke forskelle og ligheder, der er i de to hjemmesiders sprog omkring uddannelserne. Argumentér for hvorfor det forholder sig sådan.

Opgave 3: dokumentaranalyse Realitydokumentaren ’Politijagt’ handler om en gruppe færdselsbetjente i Danmark. Se via følgende link anslaget til programmet (00:00 – 00:40) https://www.youtube.com/watch?v=KqbVVZpcbaI Analysér de filmtekniske virkemidler, som er brugt til anslaget. Kom bl.a. ind på klipning, billedudsnit, lyd mv. Vurdér ud fra din analyse, hvordan erhvervet som politibetjent fremstilles i serien. Se dernæst Region Hovedstadens video om bloddonation, hvor vi får indblik i bioanalytiker Susanne Askbos hverdag: https://www.youtube.com/watch?v=HScfGv4ZOcw Giv ligeledes en vurdering af hvordan jobbet som bioanalytiker fremstilles. Diskutér til sidst hvilke forskelle og ligheder, der er i de to fremstillinger, og hvordan genren påvirker fremstillingen.

Opgave 4: reflekterende skriveøvelse Forestil dig at du er nyansat i dit drømmejob. Jobbet er …. (angiv eventuel en fiktiv stilling). Din chef har nu bedt dig skrive en beskrivelse af dig selv og dine kvalifikationer i forhold til jobbet, som skal hænge på personalerummets opslagstavle. Overvej først kommunikationssituationen: Hvem er du som afsender? Hvordan bør sådan en tekst udformes? Hvem er modtagerne? Skriv dernæst beskrivelsen som din chef har efterspurgt. Sørg for at din tekst er afpasset i forhold til kommunikationssituationen. Evt. skriv en mindre refleksion over de valg du tog i din tekst. Kom herunder ind på valg af ord, formidling mv.

Andet eksempel: Skriv en portrætartikel Lav et portrætinterview/- artikel af en person på mindst 70 år. Anvend teknikkerne fra new journalism: Den sceniske fremstillingsform, dialog, point of view-teknikken og den karakteristiske detalje. Husk at udforme rubrikken, så den fanger læserens interesse. Medtænk desuden den viden du har fra historie, samfundsfag og religion, når du planlægger dit interview. Tovholder fra Herning Folkeblad udvalgte fire artikler, som blev bragt i avisens lørdagsudgave.