Retinas fysiologi og anatomi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vores syn og optiske illusioner
Advertisements

Ørets anatomi og fysiologi
Sådan virker øjet: Lyset kommer ind igennem hornhinden.
Anatomi & Fysiologi XXIII - 1 Sanseorganerne
PICCline – et område for Anæstesisygeplejersker! Anæstesisygeplejerske Rikke Boa Aalborg Universitetshospital.
Skriftlig progression Italiensk FIP. Disposition Skriftlighed og respons Progression Feedback-former (feed up, feed back og feed forward) Karakterer Værktøjskasse.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Repetition fra 3.aften Mælkebøtterne blomstrer og den 1. udvidelse Påsætning af flere magasiner En dronning bliver til.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
1 ▪ En familie fødes 2016.
Kran: Opstilling ”Når du kan …” Klar til prøve Niveau Tid
STX Uddannelse.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lyd data (audio data) (Side 4-6 i artiklen: 2. Repræsentation og manipulation af Data)
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Sanserne Funktion: Sansecellerne omdanner udefrakommende påvirkninger til elektriske impulser som sendes til hjernen hvor de opfattes og fortolkes Omfatter:
Anvendelse.
Lys og Lyd Naturfag.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Brombær solcellen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Grupper To eller flere mennesker mellem hvilke der finder et samspil sted Variere stærkt m.h.t. Størrelse Formål Varighed Kommunikationsform.
Smagssansen Lavet af lord HÆ HÆ.
VVS-møde 2012 Aftræk Efter GR-A skal HMN som myndighed forhåndsgodkende vandret aftræk i kæde-, række- og dobbelthuse. Tidligere brug og placering.
Planlægning af strålebehandling Forsøgsresultater:
personlig robusthed arbejdsevne tilbagevenden
Kvier.
Anatomi Husdyr.
Anatomi Lever, nyrer.
DNA, mitose og meiose.
PROTEINSYNTESEN I genetikken
Klasseven for nyankomne elever
Køreteknik.
Nerver og Sanser.
Walt Disneys kreativitetsmodel
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
Rygsmerter Information og øvelser
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder med en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
Skal kød hvile inden udskæring?
Placering, orientering og tegngivning
Kødets opbygning For at kunne anvende og tilberede kød hensigtsmæssigt, er det nødvendigt at kende opbygningen af kødkroppens tre væsentligste bestanddele:
Kødets opbygning For at kunne anvende og tilberede kød hensigtsmæssigt, er det nødvendigt at kende opbygningen af kødkroppens tre væsentligste bestanddele:
Taksonomi – hvad er det? Per- spekti- vering
Kød og kødkvalitet Gf2 slagter.
DNA, Kromosomer og Celledelinger
Knallertens udstyr.
Kulhydrater Sine Foder Nissen, foråret 2008.
Reklamer Definition af begrebet 'reklame'
- Frøhvile, såmedier, såning og dækning
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Alle rettigheder forbeholdes
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
S S S T S S T S S S S S S S T S S S S T T S S S S T S T S S S S S S S
Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb
En livsstil som en bedre ven
Future Vejle inspiration
Status fra PR gruppen + status fra Lyø
Skal hun sige til Emma, at hun bliver ked af det
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Præsentationens transcript:

Retinas fysiologi og anatomi Hej og tak for den pæne modtagelse. Jeg vil efter bedste evne undervise jer i nethindens anatomi og fysiologi. For ikke at gøre det hele for højtflyvende og kompliceret, går vi ned i tempo og gør det hele mere håndgribeligt og husmodervenligt – om man vil. * Rigshospitalets Øjenklinik

Her ser I øjet – det er dét det hele handler om. Hvis vi forstørre et lille udsnit af nethinden op, ser det så ledes ud. Hele nethindens funktion er at optage lys og billedinformation hele vejen gennem alle lagene Her bliver lyset bremset af nethindens pigment epitel af nogle små pigmentperler? Lyset og informationen sendes videre op gennem fotoreceptorerne Videre til de bipolære celler og op gennem ganglie cellerne Før de når det optiske nervefibrelag – som sender informationen gennem synsnerven op til hjernen, hvorved vi ser billedet For at lyset kan trænge igennem….. (lisbeth) Nethindens størrelse: Øjet er ca 2,4 cm i diameter. Nethinden beklæder 2/3 af indersiden af øjet gående fra Ora serrata, som ligger ca 6 mm fra limbus (cornea og sclera møder hinanden) hele vejen bagtil indvendigt og er ca 0,33 mm i tykkelse

Hvis man kigger i øjet ind gennem pupillen, ser det således ud ->

Synsnerve Den gule plet (macula) Dette er øjet baggrund * Her er synsnerven Den guleplet – eller vores skarpe syn Og det man kalder karbuen, som er de store arterier og vener Makula… (Lisbeth)

Cellerne Hvis vi tager billedet fra før og vender det rundt * Ligner det lidt dette billede * som giver et rigtig fint overblik over cellerlagene i nethinden Yderst ligger RPE, som standser lyset. Fotoreceptorerne, som består af tappe og stave. De er lysfølsomme celler, som optager lys og information og sender det videre til De bipolære celler, som sorterer hvilke informationer, der skal sendes videre op til Gangliecellerne, som afgør hvilke af de sorterede information, som enten skal stoppes ellers sendes videre via Det optiske nerve-fibrelag videre gennem synsnerven og op til hjernen I nethinden findes der ca 120 mio fotoreceptorer hvoraf de ca 7 mio er tappe, resten er stave. Der er ca 1-1,2 mio nervefibre. De 120 mio fotereceptorers informationer/data skal koges ned til info, der kan føres igennem de ca 1,2 mio nervefibre op til hjernen.

Nervefibre Ganglieceller Bipolære celler Indersegmenter Ydersegmenter Altså: *Vi starter yderst i pigment epitelet RPE. Dette lag er sådan et ”omsorgslag” for fotoreceptorerne. Det sørger for at holde receptorerne velernærede og passer især godt på ydersegmentet. Det svarer lidt til curlingforældre, som sørger for at deres teenager får mad og hvile, så de har overskud til deres energikrævende lektier *I ydersegmentet omdanner fotoreceptorerne lys til elektriske impulser Teenagerne bruger deres energi på at læse lektier *De elektriske impulser omdannes i cellekernen af fotoreceptorerne i indersegmentet til elektriske signaler. Teenagerne bruger deres lektier til også at lave afleveringer videre til læreren eller mellemlederen *Signalerne sendes videre gennem både de bipolære celler, mellemlederen, som er en slags første behandling – det svarer til at mine medarbejdere kommer til mig med noget, det behandler jeg og sorterer hvilke informationer, der skal videre til min oversygeplejerske eller i nethindens tilfælde: *gangliecellerne, som laver sidste sortering *For til sidst at bringes til hjernen, eller til hospitalsdirektøren, via nervefibre laget (Lisbeth… undergruppe af ganglie celler er i sig selv lysfølsomme…) Ydersegmenter Pigmentepitel

Farvesyn (også i periferi) Ringe lyssensitivitet TAPPE Høj tæthed i fovea Farvesyn (også i periferi) Ringe lyssensitivitet STAVE Fraværende i fovea Sort/hvid og grånuancer Høj lyssensitivitet Fotoreceptorerne består af tappe og stave – altså de lysfølsomme celler – dem som opfanger lys og omdanner det til elektriske impulser Den elektriske impuls opstår pga at foto… (Lisbeth) De er spredt nænsomt ud over hele nethinden. Tappe er de celler, som opfanger farver – de har en høj tæthed i den gule plet faktisk 7 mio tappe – vores skarpsyn, men er ikke særlig lysfølsomme og det er derfor vi fx ikke kan læse ret godt i mørke I den aller inderste del af fovea – kaldet foveola, findes alene 30.000 tappe. (Lisbeth: det skarpe syn…) Stave er helt fraværende i den gule plet – fovea – og det er de celler, der opfanger sort/hvidt. De har en meget høj lysfølsomhed og gør os i stand til at bevæge os rundt i mørke områder (Lisbeth: fotoreceptorer vs ganlie…) Dvs i den gule plet ser vi skarpt i farver, men kan ikke læse i mørke I periferien ser vi ikke skarpt, men dog stadig i farver, da der også findes tappe i periferien. Vi kan også se i mørke.