Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Åbent bord Den Kreative Platform
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Struktur: ”Quiz og byt”
Energi- & Vandværkstedet
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Storylinepunkt Nøglespørgsmål Aktiviteter Genopfriskning Hvem er vi og hvordan bor vi? Gruppen finder personerne, id-kortene, jobkartotek, biografier,
Å.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Lovgivningsprocessen
Problemer eller udfordringer.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
1.Lektion: Identitet i forandring
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
Modul 3.3 – At arbejde med læring
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
MEDvirk NU - en digital tjekliste til at nå i mål med arbejdsmiljøet
SIKKERHED ONLINE.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Instruktion s. 1/3 : Introduktion CAMPUS+ forberedelse.
Jeopardy om verdensmålene
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen til PowerPoint
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Jeopardy om Verdensmålene
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Indsæt billede af din skole
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
For eller imod tobak? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge & Rygning: Forældres rolle
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune Skolens rygeregler Indsæt billede af din skole

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Hvad skal vi nå? Icebreaker ”Start- og stopsignal” Mål for undervisningen Oplæg om den danske rygelov ”Sæt din viden på spil”. Brainbreak Oplæg vedr. gruppeopgave Arbejdsproces og elevark Fremlæggelse af skolens rygepolitik Evaluering 2-4 lektioner, alt efter hvor lang tid, klassen skal arbejde med opgaven og hvorvidt, der skal være fremlæggelse eller en skriftlig aflevering i form af en begrundet rygepolitik. Hvis der ønskes skriftlig aflevering, skal elevark og slide 6 og 7 ændres.

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Icebreaker ”Start- og stopsignal” Hold A: står i venstre side Hold B: står i højre side Ved klap går A rundt Ved næste klap stopper A og B går rundt. OBS: INGEN TALER Klassen deles i to hold A og B De fordeles i hver deres side af klassen. A i venstre side – B i højre side. Fortæl, at hold A skal gå rundt på hele gulvet, meget gerne ind imellem deltagerne på hold B. Hold A begynder at gå rundt når du klapper. Når lærer klapper igen, så skifter det så til, at hold B går rundt og hold A står helt stille. Lærerens klap skal virke, som der bliver trykket på en kontakt, idet alle A'erne stopper på samme tid og alle B'erne sætter igang samtidigt. Når klassen har prøvet det nogle gange, og det lykkes, skal det gøres, uden at der bliver klappet. De to teams skal selv prøve at se, om de kan følges ad og skifte uden overordnet styring. Denne del af øvelsen kan med fordel starte med at A'erne er i den ene side af lokalet og B'erne i den anden, før man blander dem.

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Mål for undervisningen: Jeg lærer, hvilke rygeregler der er gældende, og hvem der er med til at bestemme dem. Jeg kan skelne mellem lokale og nationale rygeregler. Jeg lærer at lave rygeregler til skolen, der overholder den nationale lovgivning. Jeg kan komme med bud på yderligere rygeregler, der kan hindre unge i rygestart.

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Den danske rygelov Sæt din viden på spil Snak med din skuldermakker om, hvad I ved om den danske rygelov. Snak fx om: Hvem laver den danske rygelov? Hvorfor har vi indført en rygelov? Hvad står der i rygeloven? Sæt din viden på spil Lad eleverne kort snakke sammen om, hvad de allerede ved. Lav en fælles opsamling, marker evt. punkter på tavlen eller i en mind-map, som er vigtige at bringe videre ind i forløbet.

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Brainbrake ”Hvis øjne kunne dræbe”… Alle stiller sig i en rundkreds, skulder ved skulder Alle kigger ned i jorden og beslutter sig for, hvem man vil kigge i øjnene, når man løfter hovedet. Kommandoen ”1-2-3-NU” gives af læreren, ved NU kigger ALLE på den udvalgte. Hvis 2 kigger på hinanden, er begge døde og skal udføre en straf for at blive vækket til live og komme med i kredsen igen. Straffen kan være at løbe / gå rundt om kredsen – gå hen til et område og retur. Eller fx 10 englehop, sprællemænd, skihop mv.

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Opgave: I skal nu arbejde i grupper, hvor I først læser og undersøger, tager stilling og slutteligt fremlægger jeres løsningsforslag for resten af klassen. I skal først læse om den gældende danske rygelov. Derefter skal I, i jeres grupper, selv formulere jeres skoles rygelov. Slip endelig fantasien løs, kom med gode ideer og forslag til en rygelov, og bagefter skal I tilpasse den til den nationale lovgivning. Inddel klassen i grupper. De skal læse om rygeloven i Danmark. På www.opiroeg.dk finder de information om, hvorfor loven er indført, og hvilke regler, der gælder. Derefter skal de redegøre for den. I grupper skal eleverne derefter formulere en rygelov for skolen. Første skridt er, at de skal brainstorme på en rygelov uden begrænsninger. Næste skridt er, at de skal tilpasse den, så den overholder den nationale lovgivning. Få mere viden om lovgivning på rygeområdet på følgende links: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine-valg/reklamer-tv-og-lovgivning/ Loven om røgfri miljøer: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=11388

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Arbejdsprocessen: Læs om den danske rygelov og lokale rygeregler. Du finder information her: http://www.op-i-roeg.dk/hvem-bestemmer-dine-valg/reklamer-tv-og-lovgivning/ Du skal redegøre for den danske rygelov: hvorfor er den indført, og hvilke regler gælder nu? Slip fantasien løs og formulér i grupper jeres egen rygelov på skolen. I skal skelne mellem den nationale lovgivning, og de regler, som skoler selv kan vælge at vedtage. Derefter skal i genoverveje jeres rygelov. Hvad holder i den og hvad holder ikke, når I tager højde for den danske lovgivning? Diskutér følgende fire punkter i forhold til jeres egen lov på skolen: Må elever og ansatte ryge på skolens område? Må lærere og elever ryge sammen? Må lærere ryge i arbejdstiden? Må eleverne overhovedet ryge, mens de er i skole? Fremlæg jeres rygelov foran klassen.

Skolens rygeregler Hvem bestemmer dine valg? Fremlæggelse i klassen Hver gruppe fremlægger deres lovforslag og forklarer deres tanker bag. Evaluering - 2 guldkorn og 1 optimering Hvilke 2 gode erfaringer eller hvilken viden tager du med dig fra forløbet? Hvad kan gøres bedre en anden gang?