Kapitel 10 Handelskøb Kapitel 10 handler om:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Aftalelov, købelov og CISG
Advertisements

Internet Jura Den Lektion 5 Køb.
Lavet af Andreas, Mattias, Nicholas og Jonas
Forbrugeraftaler kap 9 Af: Pia Hansen.
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Salg og service Dag 3.
Kap 6 Købeloven Kapitel 6.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
Internationale køb kap 15
ØKONOMISK KOMPENSATION: - RESTITUTION - AFSLAG - FORDRINGSHAVERMORA
Magnus, Simon T, Michael & Steffen. HandelskøbInternationalt købForbrugerkøb Købeloven (Deklaratorisk) CISGKøbeloven (Præceptiv)
Af Bjarke, Anders S, Marlene og Malene
Køberetten Af Grada, Kønig, Seb og Thomsen. Forskelle International køb: Handel på tværs af grænser Handelskøb: Handel mellem erhvervsdrivende Forbrugerkøb:
Forsinkelse og mangler Stjerneklubben.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 22 Handel med fast ejendom.
Kapitel 16 Kreditaftaler. Kreditaftaler kapitel 16 I kapitel 16 gennemgås: Krav til kreditaftaler Trepartsforhold Køb med ejendomsforbehold Køber misligholder.
Kapitel 8 Internationale køb. I kapitel 8 gennemgås: 1.CISG – anvendelse og begreber 2.Sælgers forpligtelser 3.Sælgers misligholdelse Købers misligholdelsesbeføjelser.
Kapitel 6 Aftaleret Dette kapitel handler om:
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Emner: Store barrierer og lille erhvervsevne hvordan håndterer vi de situationer? Personlig assistance og fleksjob Hjælpemidler. LAB/SEL. - ligheder.
Kapitel 7 Handelskøb. I kapitel 7 gennemgås: 1. Købeloven og dens begreber 2. Sælgers og købers forpligtelser 2.1 Levering og risikoens overgang Handelskøb:
Kapitel 8 Forbrugeraftaler Kapitel 8 handler om: Forbrugeraftaleloven Forbud mod uanmodet henvendelse Forbud mod negativ aftalebinding Fortrydelsesret.
Kapitel 18 Kreditaftaler. 1.Hvad er en kreditaftale? 2.Sikkerhed i kreditkøb 3.Misligholdelse af kreditaftaler 4.Købers indsigelse i kreditaftaler Formålet.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Kapitel 9 Handelskøb Kapitel 9 handler om: Købeloven Sælgers forpligtelser Købers forpligtelser Sælgers misligholdelse Købers misligholdelse.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 16 Kreditaftaler.
Skader sket i aktivering Anmeldelse, definitioner og forsikringer
Købeloven afsætning.
Kapitel 5 Forbrugeraftaler.
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Virksomhedens omkostninger
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Kapitel 16 Kreditaftaler.
Kapitel 20 Ophør af fordringer.
Fraflytningstvister / Katrine Kubel
Kapitel 7 Forbrugerkøb.
Kapitel 12 Forbrugerkøb Kapitel 12 handler om:
Kapitel 8 Internationale køb.
Overdragelse af fordringer
Kapitel 7 Handelskøb.
Kapitel 10 Internationale køb
Kapitel 17 Kaution.
Kapitel 8 Internationale køb.
Fuldmagt og mellemmænd
Kapitel 7 Handelskøb.
Kapitel 8 Internationale køb.
Statistik, bøder m.m..
Statistik, bøder m.m..
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Bestilling og ordrebekræftelse
Lf. nr. 123 af 23/ om ændring af (…) virksomhedsskatteloven (…) - med seneste ændringer Anders Lützhøft.
Medarbejderaktier TDC
Kapitel 8 Forbrugeraftaler
Kapitel 13 Kreditaftaler.
Kapitel 5 Forsikring.
Kapitel 7 Handelskøb.
Kapitel 9 Betalinger.
1. Købeloven om forbrugerkøb
Kapitel 3 Fuldmagtsforhold.
Kapitel 6 Køb.
Fordringer, gældsbreve og pantebreve
Kapitel 15 Ophør af fordringer.
Tingsretlige konflikter – hvem har ret til aktivet?
Anvendelse af konventionalbod ved projektmangler – hvad er nyt?
Kapitel 11 Kreditaftaler.
Arbejdsgang for Privatskade samt Landbo (Stuehuset)
Præsentationens transcript:

Kapitel 10 Handelskøb Kapitel 10 handler om: Købeloven og de vigtige begreber Sælgers forpligtelser Købers forpligtelser Sælgers misligholdelse Købers misligholdelse

1. Købeloven og de vigtige begreber Købeloven gælder for: Køb af løsøre Køb af tjenesteydelser Bestillingskøb Købelovens regler om handelskøb er deklaratoriske. Det betyder at reglerne kan fraviges ved aftale Købelovens regler om forbrugerkøb er som hovedregel præceptive, og kan ikke fraviges til skade for forbrugeren – læs om forbrugerkøb i kapitel 11

1. Købeloven og de vigtige begreber Handelskøb: Et køb hvor både køber og sælger er erhvervsdrivende, og hvor aftalen om købet indgås som led i en virksomhed. Varen bruges i erhverv Forbrugerkøb: Et køb, der foretages af en forbruger hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, og hvor køberen hovedsageligt handler uden for sit erhverv. Varen bruges privat. Civilkøb: Et køb/salg mellem to privatpersoner, eller hvor en privatperson sælger til en erhvervsdrivende

1. Købeloven og de vigtige begreber Specieskøb: En individuelt bestemt genstand. Sælgeren kan kun opfylde aftalen ved at levere netop denne vare eller netop dette parti varer. Sælger har ikke valgfrihed med hensyn til hvad han vil levere Et helt parti varer Genuskøb: Køb af genstande bestemt efter art Sælger har valgfrihed med hensyn til hvilke varer han vil levere til køber

2. Sælgers forpligtelser Sælger er forpligtet til at levere det solgte: I rette tid På rette sted I rette stand

Sælgers forpligtelser Levering og risikoovergang Sælger har pligt til at levere varen til køber Sælger skal foretage de handlinger, som gør køber i stand til at få varen i sin besiddelse HUSK! Levering kan ske før køber får varen fysisk, fx ved overlevering til en vognmand

Sælgers forpligtelser Levering og risikoovergang Købeloven § 17, stk. 1: Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted Når levering er sket, overgår risikoen for varen fra sælger til køber – det betyder Hvis levering ikke er sket på det tidspunkt, hvor en vare går til grunde –Risikoen for varen er hos sælger og sælger kan ikke forlange betaling for varen Hvis levering er sket på det tidspunkt, hvor en vare går til grunde – Risikoen for varen er overgået til køber, og sælger kan forlange betaling for varen, selvom varen måske aldrig kommer frem

Sælgers forpligtelser Levere til tiden Primo – 1. til den 10. i en måned Medio – 11. til den 20. i en måned Ultimo – 21. til den 31. i en måned Fixkøb – hvis der er givet et præcis tidspunkt for hvornår levering skal ske, fx levering af en bryllupskage den 17. november kl. 13.00 Hvis leveringstid ikke er aftalt – levering skal ske efter påkrav

Sælgers forpligtelser Levere i rette stand Sælger skal levere den aftalte mængde og den aftalte vare i den forventede kvalitet, jf afsnit 4.2 om mangler ved salgsgenstanden

Sælgers forpligtelser Levere på rette sted Varen er leveret når den er i købers besiddelse, men kan ske før dette tidspunkt, jf. deres aftale Sælger skal sørge for at varen stilles til rådighed for køber Når levering er sket, overgår risikoen for varen fra sælger til køber. Hvem bærer risikoen for varens hændelige undergang eller forringelse? Leveringstidspunktet og sted er vigtigt

Sælgers forpligtelser Levere på rette sted Pladshandel Når varen skal leveres inden for virksomhedens geografiske område Afhentningskøb Udbringningskøb Distancehandel Når varen bliver sendt over en længere distance – forsendelseskøb

Sælgers forpligtelser Levere på rette sted Udbringningskøb Sælger bringer varen ud til køber Levering og risikoovergang sker når køber har fået varen i sin besiddelse

Sælgers forpligtelser Levere på rette sted Afhentningskøb Levering sker når køber afhenter varen hos sælger, på det aftalte tidspunkt Levering og risikoovergang når varen er i købers besiddelse Hvis leveringssted ikke er aftalt er det hovedreglen, at køber selv må hente varen på sælgers forretningssted Fordringshavermora er den situation, hvor køber ikke afhenter varen til tiden. Risikoen for varen overgår til køber, selvom han ikke henter varen som aftalt.

Sælgers forpligtelser Levere på rette sted Distancehandel – forsendelseskøb Levering er sket, og risikoen er overgået fra sælger til køber, når varen er overgivet til den første fremmede fragtfører (FFF) Forsendelseskøb med klausuler, fx FOB (free on board) Franco (frit leveret) CF (Cost & freight) CIF (Cost, insurance, freight)

3. Købers forpligtelser Køber er forpligtet til at: Betale den købesum der er aftalt Betale i rette tid Betale med rette betalingsmiddel, fx kontant, netbank, visa Betale på rette sted

4. Sælgers misligholdelse Sælger kan misligholde aftalen på 3 måder: Forsinkelse – sælger leverer ikke til tiden Mangler – den solgte vare er ikke i orden – varen er mangelfuld Vanhjemmel – retlig mangel - sælger har solgt noget som ikke tilhører ham

4. Sælgers misligholdelse 4.1 Forsinkelse med levering Købers misligholdelsesbeføjelser/muligheder Køber kan: Tilbageholde købesummen Fastholde købet Ophæve købet/annullere Kræve erstatning for økonomisk tab, evt dækningskøb

4. Sælgers misligholdelse 4.1 Forsinkelse med levering Køber kan tilbageholde købesummen Samtidighedsgrundsætningen Køber har ret til at tilbageholde købesummen indtil varen er leveret

4. Sælgers misligholdelse 4.1 Forsinkelse med levering Køber kan fastholde købet Kræve levering selvom varen er forsinket Undtagelse: Forsinkelse skyldes købers forhold Undtagelse: Det er umuligt for sælger at levere varen Reklamationspligt: Køber skal reklamere/reagere, hvis han vil fastholde købet trods forsinkelsen – uden ugrundet ophold

4. Sælgers misligholdelse 4.1 Forsinkelse med levering Køber kan hæve købet/annullere Købet kan hæves, hvis forsinkelsen er væsentlig (I handelskøb er enhver forsinkelse væsentlig) Hvis købet hæves, skal hver part tilbagelevere hvad de hver især har modtaget.

4. Sælgers misligholdelse 4.1 Forsinkelse med levering Køber kan kræve erstatning Uanset om købet fastholdes eller hæves, kan køber kræve erstatning hvis han har lidt et økonomisk tab. Erstatningsbetingelserne skal være opfyldt To opgørelsesmåder af tab: Positiv opfyldelsesinteresse: Køber skal stilles økonomisk som om aftalen var blevet opfyldt korrekt Negativ kontraktsinteresse: Køber skal stilles som om aftalen aldrig var blevet indgået – status quo

4. Sælgers misligholdelse 4.1 Forsinkelse med levering Force majeure Køber kan ikke gøre et krav gældende mod sælger, hvis der er tale om en force majeure situation – det betyder at der skal være tale om: En usædvanlig uforudsigelig og ekstraordinær begivenhed, som sælger ikke har ansvar for – fx borgerkrig, naturkatastrofe, strejke, og Umuligt for sælger at skaffe varen, og Sælger kunne ikke forudse at denne situation ville opstå, dengang aftalen blev indgået

4. Sælgers misligholdelse Mangler ved varen To typer mangler: Kvantitetsmangel: Der leveres for lidt i forhold til den mængde som er aftalt Kvalitetsmangel: Varen lever ikke op til den forventede kvalitet

4. Sælgers misligholdelse Mangler ved varen Tidspunkt for mangelsbedømmelsen: Hvis manglen var tilstede på tidspunktet for risikoens overgang, hæfter sælger selvom manglen først viser sig senere Hvad er en mangel ? Læs købelovens § 75a og § 76

4. Sælgers misligholdelse Mangler ved varen Købers misligholdelsesbeføjelser/muligheder Køber kan: Fastholde købet og kræve afslag i prisen/forholdsmæssigt afslag Fastholde købet og kræve omlevering (ikke i specieskøb), hvis manglen er væsentlig Ophæve købet/annullere, hvis manglen er væsentlig Kræve erstatning for økonomisk tab

4. Sælgers misligholdelse Mangler ved varen Sælger har ret til afhjælpning og omlevering Afhjælpning – sælger har ret til at reparere varen Køber skal acceptere dette, hvis det kan ske uden udgifter og ulempe for køber Køber kan ikke forlange afhjælpning Sælger har ret til omlevering – sende en ny levering varer (kun muligt i genuskøb)

4. Sælgers misligholdelse Mangler ved varen Købers undersøgelsespligt og reklamation: Køber har pligt til at undersøge varen. Ved mangr varer, da stikprøvekontrol Ved mangler skal køber reklamere uden ugrundet ophold Den absolutte reklamationsfrist er 2 år

4. Sælgers misligholdelse 4.3 Vanhjemmel – retlig mangel Hvis sælger har solgt en vare, som han ikke har ret til , fx fordi den er stjålet, lejet, leaset Køber får ikke den ejendomsret til det købte, som han forventede Købers misligholdelsesbeføjelser Fastholde købet, og fjerne tredjemands ret Ophæve købet/annullere Erstatning

5. Købers misligholdelse Forsinkelse med betalingen Sælgers misligholdelsesbeføjelser Fastholde købet og kræve betaling Ophæve købet, hvis forsinkelsen er væsentlig (i handelskøb er enhver forsinkelse væsentlig) Kræve erstatning for økonomisk tab HUSK! Købet er et kreditkøb, hvis der ikke er sket betaling senest samtidig med varens levering. Sælger kan som hovedregel ikke få det solgte tilbage ved kreditkøb

5. Købers misligholdelse Anteciperet forsinkelse med betalingen Forventning/mistanke om købers forsinkede betaling, fx køber er kommet under konkursbehandling Sælgers har: Tilbageholdsret Standsningsret Sælger kan betinge sig garantistillelse for købesummens betaling

5.2 Købers fordringshavermora Er ikke en misligholdelse i købelovens forstand Situation: Hvis købers forhold er skyld i, at sælger ikke kan levere varen til tiden Omsorgspligt: Sælger har pligt til at drage omsorg for varen Salgsret: Sælger har ret til at sælge varen til anden side Bortskaffe: Sælger har ret til at bortskaffe varen Salgspligt: Sælger har pligt til at sælge varen, særligt hvis varen er letfordærvelig

5.2 Købers fordringshavermora Risikoens overgang går over til køber, selvom det er købers forhold der er skyld i at sælger ikke kan levere MEN !!! Sælger skal opfylde sin omsorgspligt, og kan ikke bare læsse varen af på fortovet, hvis køber ikke er hjemme til at tage imod varen. Erstatning: Sælger kan forlange erstatning for de udgifter sælger har haft i anledning af købers fordringshavermora, fx til opbevaring af varen