Sundhedspædagogiske settings

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Læringsstile og lektier
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Børn, bevægelse og motivation
Sundhedspædagogisk indsats
MADKULTUR OG MÅLTIDER I ISHØJ KOMMUNE.
Forældremøde X årgang.
Pigerne er blevet udfordret!! Susanne, med det nyeste forår’s tøj fra butikken. Tina har sat pigernes hår. Charlotte har lagt make up.
Jeg støtter barnet ved:
Mental sundhed i skolen
Måltidet – lyst og fællesskab
Haver til Maver Evaluering og forskningsbasering
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
Hvad render vi rundt og laver?
Disposition Gennemgang af teksten ”Den kærlige organisation”
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Mad, Måltider og Pædagogik
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
- Hvad kan I forvente som forældre?
Herdis Toft lektor i børne- og ungdomskultur SDU
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Mindfulness og mental sundhed
Mental sundhed I skolen trivsel, selvværd og robusthed
Sundhedsfremme i skolehaver?
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Cooperativ learning - også kaldet CL
Sundhedspædagogik og måltidsfællesskab
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skolen og den sociale arv
Om livsglæde og relationer
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
De seks bedste billeder fra gruppen
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Er foreningerne for alle – eller bare for de fleste?
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Sundhedspædagogik og kommunikation
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Motivation i MED arbejde Motivation i MED arbejdet trods ugunstige vilkår, Muligt? Ja! Nemt? Både ja og nej, men absolut muligt og spændende. Hvad koster.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Team Nordahl og Skibet Skole
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
AARHUS UNIVERSITET Torsdag den 27.oktober 2016
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
© Pædagogik og skoleledelse. Anders Balle (red. )
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Sundhedspædagogik og værdier
Sund Mund til Byens børn
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Sundhedspædagogiske settings Karen Wistoft Professor v. Institut for Læring, Grønlands Universitet Lektor v. Institut for Uddannelse og Pædagogisk (DPU), AU

Karen Wistoft september 2013 11-01-2019 Karen Wistoft september 2013 Sundhedspædagogik At leve At lære På den ene side: have mulighed for at leve sundt På den anden side: deltage i læreprocesser, der støtter evner, vilje og muligheder for at leve sundt

De nye settingsforståelser Opgør med den snævre forståelse: sundhedsundervisning i en setting Bredere forståelser: anerkendelse af at de steder, hvor folk lever, arbejder, leger eller elsker (Ottawa) spiller en afgørende rolle for sundhed, velvære og trivsel Aktuelle begreber: Settings for health The settings approach Health promoting settings Healthy settings Organizational development for health Systems development for health Ecological development for health

Dominerende settingsperspektiver (Mark Dooris) Økologisk model for sundhedsfremme Individ  population, sygdom  sundhed, risikofaktorer  holistisk sigte = støtte menneskers ‘hele liv’ inkl. miljø og værdier Systemperspektiv (kompleksitesteori) Komplekse, dynamiske, uforudsigelige, gensidigt forbundne systemer og relationerne mellem disse  interaktion Organisationsudvikling/-forandring ‘Whole system thinking’  målet at lejre sundhed i kulturen og i hverdagslivets rutiner (fx på en skole) = skabe sundt miljø

Evidens og evaluering Settinstilgangen står relativt svagt i spørgsmålet om (sundhedsvidenskabelig) evidens Ofte har tilgængelige ressourcer for evaluering af sundhedsfremme fokus på enkeltstående problemer, individer, risikofaktorer – frem for på settings Diversiteten i en settingtilgang er ofte en udfordring if. at skabe resultater, der tillader sammenlignelighed, generaliserbarhed og overførbarhed Ikke muligt at anvende lineær kausallogik!

Nødvendig forskydning Hvad foregår der? Hvordan kan vi komme målgruppen i møde? Hvordan kan vi frembringe viden om, hvad der virker?

Evaluering af ‘Haver til Maver’

Evidens i betydningen ”What works”? Hvad virker, hvad virker ikke? Hvordan virker/ikke virker det? Under hvilke omstændigheder virker/virker det ikke? Hvorfor? Hvad er bedste praksis?

Koblingen Natur Køkken Haver

‘Haver til Maver’s 4 dogmer Frirum med anerkendende pædagogik Kobling af haver, køkken og natur Oplevelsesbaseret læring/undervisning Økologisk jordbrug

Frirummet Eleverne føler sig set og mødt og samtidig mere frie end andre steder Får lov til ting, de ikke får lov til hjemme (knive, bål m.m.) ”Jeg har det bare sådan, at man tænker ’yes’! hver dag man skal i Haver til Maver, for så har man ikke det der indelukket i klassen, man har friheden” (pige, 4. klasse)

Lærerne om frirummet ”Man kan egentligt godt sige, at Krogerup er lidt af en tidslomme med den frihed, som ikke er så meget i børns liv, fordi de er så overvågede. Vi overvåger dem selvfølgelig også lidt, men de får alligevel lov til at rende rundt for sig selv” (lærer, 3.klasse)

Madlavningen ”Madlavningen er børnene enormt gode til… de spiser det alt sammen og siger til hinanden, at ’jeres mad smager også godt’. Der er ikke nogen, der går rundt og håner hinandens mad. De er faktisk høflige over for hinanden… og de spiser det alle sammen, og det er en vigtig ting” Lærer, 2. Klasse

Lyst til at lære Intet tyder på at leverne ikke har lyst til lære De kobler sig på undervisningen, suger til sig, stiller mængder af spørgsmål, og prøver at gøre tingene selv… De er stolte og anerkende overfor hinandens haver, afgrøder, retter og andre præstationer

Settingens betydning Uforudsigelighed (koen kælver, haren spiser salaten …) Stedet byder eleverne inden for… Underviserne udtrykker deres passion i ord og handling Undervisningen er ’højest personlig’ Eleverne får lyst til at gøre, røre, smage, tage sig af og lære at passe på det, de har med at gøre - de overskrider grænser (smag, bevægelse, aktiviteter) Sundhed er ikke italesat, men ingen tvivl om, at settingen er sundhedspædagogisk (obs. mål) Eleverne lærer også at passe på jorden og hinanden De får oplevelser, klare billeder og lærer at forholde sig til økologisk sundhed

Kombination af oplevelse og handling 2 Meningsdimensioner Oplevelse  saglig meningsproduktion Handling  social meningsproduktion (Luhmann, 2000; Wistoft 2012) Saglig mening Social mening Lyst til at lære

Referencer Wistoft, Roed Otte, Stovgaard & Breiting (2012) Haver til Maver – et studie af engagement, skolehaver og naturformidling. 2. udg. København: Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet. Wistoft & Stovgaard (2012). Lyst til at lære. Evaluering af konceptet Haver til Maver. MONA 2012/1. Wistoft, K. (2012) Trivsel og selvværd – mental sundhed i skolen. København: Hans Reitzels Forlag. Wistoft, K. (2012) The desire to learn as a kind of love: gardening, cooking, and passion in outdoor education. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning: http://www.tandfonline.com/eprint/qUTUwDn7V2VmEh4m4uMn/full