Skriv til nettet Læringsstie

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

Krav til informationsformidling
Hejnsvigbynet.dk Opdatering med typo3 CMS. •Mål –Deltagere skal kunne oprette og redigere tekst, tabeller og billeder på en underside •Forudsætninger.
OVERSKRIFT & UNDEROVERSKRIFT: SKRIV MED STORE BOGSTAVER Primære forside Præsentation af lønbudgetsimuleringen.
Læringsstile og lektier
Vejledning i weblog-værktøjet
Generelle regler for brug af PowerPoints
Almen studieforberedelse
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret august 2009.
Måling af kommunikation
Sprog/billeder på Internettet
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret oktober 2012.
Vejledning i blog-værktøjet WordPress Opdateret februar 2009.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Undervisning i Plone CMS marts 2014 Lær at lægge indhold på koncernens websteder.
Medier og kommunikation 20. november Webanalyse og eksamen.
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Design effektive PowerPoint præsentationer Enkelt Konsekvent Tydeligt Stort Progressivt Afslut.
SEO PÅ AU.
Webtekstens byggeklodser Argumentationsmåden Organisering af teksten Brugen af links.
Synopsis VIP3/2012.
PowerPoint Kursus It-biblioteket, april 2007 Underviser: Marie.
Præsentationer og pitches How to do når man har 10 min.
Pressemeddelelser, der fænger - vinkl skarpt og brug coaching
Tema for præsentationen f.eks. Strategiplan 2011.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Folkeskolens afgangsprøve
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Velkommen Teknologi historie – 2. Øvelsesgang. Agenda 1. Siden sidst 2. Genopfriskning: De tre niveauer 3. At arbejde Begrebsorienteret™ 4. Lektier 5.
Kom/IT præsentation Dette vil jeg komme ind på i løbet af fremlæggelsen: Opgavetype(kampagne) inkl. Begrundelse for valg Målgruppeanalyse Kommunukations.
Kapitel 6 Kommercielle nyheder Layout og nyhedstrekanten
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Sport & fritid Customer Insight paper Kort udgave, April For dig der arbejder med e-handel indenfor sports- og fritidsindustrien.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Netkommunikation - en introduktion v. cand.mag. Tine W. Jensen.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Pressestrategi Lav en kort og kontant strategi for jeres pressearbejde: Hvad vil I kommunikere (skolens hovedfortælling / mission) Brug strategien som.
Feedback på webnyheder øvelse Confex-kursus Webjournalistik 7-8 december
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Simpelt Konsistent Klar Stor Progressiv Opsummering.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Retningslinier for din præsentation
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
PowerPoint-skabelon Husk
Skriv til nettet November
Videnskabeligt projekt
SSO - Større skriftlig opgave
Den analyserende Artikel
SSO - Større skriftlig opgave
Vi starter med et tomt regneark
Krav til informationsformidling
Titellayout Undertitel.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Runde 3 Kernefortælling
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Skriv til nettet Læringsstie Inspirationskilde: ’At skrive til nettet’ af Ellen Holmboe, Dansklærerforeningens Forlag

Fakta om nettekster Vi læser 30 – 40% langsommere på skærmen Vi læser ikke nettekster kronologisk 16% læser en web-side ord for ord 79% scanner siden Læsestrategi: scan – skip – zoom  betydning for den måde vi skriver på. Eyetracking

Målgruppen De lidt interesserede De interesserede De meget interesserede Stigende interesse = mere målrettet = større tidsforbrug.

Chunking – del teksten Opdel teksten i logisk, afgrænsede enheder (20 ord/sætning – 5 linjer/chunk) Læses uafhængigt og i vilkårlig rækkefølge (undgå fx ’for det andet’ i nyt afsnit) Læses kronologisk – undgå gentagelser Opgave

Labelling - frontloading Giv hver chunk – tekstblok – en sigende overskrift = labelling Skriv nøgleordene først – fyld på i fronten = frontloading Det er vigtigt at placere nøgleord først Nøgleord skal stå først Nøgleord først Opgave

Skriv i tre lag Overblik – overskrift / evt. resumé / underoverskrifter Basisinformation – i afsnit Yderligere information - links

Den journalistiske trekant konklusion  lidt interesserede uddybning andre vinkler detajler  interesserede afrunding perspektivering  meget interesserede Opgave

Vi hæfter os ved Overskrifter Underoverskrifter Fremhævede nøgleord – ikke kursiv og understregning Tabeller

Punktopstillinger Max 5 – 7 punkter i en liste Nummererede lister Unummererede lister KIS – keep it simple / 5, 7 – mange! Opgave

Overskrifter – manchetter - tekst Lad samme overskrift gå igen fra forside til tekstside Manchetten kan også gentages fra forside til tekstside = resumé Opgave

Links Sigende links - skriv hvad man får/hvor man kommer hen Undgå ’her’ Max én linje Inddel lange linksamlinger i emner og skriv en informativ overskrift.

Forhold mellem billeder og tekst Vi læser tekst før billeder Billedernes funktion Ikoner Understøtte Supplere Stå i modsætning. Diskussion om billeders værdi på nettet

Opsummering Korte, logisk afgrænsede afsnit – én pointe pr. afsnit - chunking Informative overskrifter og underoverskrifter – labelling og frontloading Punktopstillinger De tre lag / den journalistiske trekant Sigende links Forside og tekstside = samme tekst Skimbar Velvalgte billeder.

”I didn´t have time to write a short letter, so I wrote a long instead Mark Twain