Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK (Skolens navn)
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Praktikpladsdialog Formål 1.At øge effektiviteten af det lokale opsøgende praktikpladsarbejde over for virksomheder med ubesatte praktikpladser gennem.
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
”Vi når målet – men hvordan?”
Udvikling og etablering af landsdækkende praktikpladscentre inden for detailhandel Samarbejde mellem Aarhus Købmandsskole, Tietgenskolen Odense, Selandia.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Praktikpladssøgende elever
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Digital vidensdeling på DE´s årsmøde 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
PRAKTIKCENTER CPH WEST Temaeftermiddag for praktikkonsulenter, værkstedsassistenter, administrative medarbejdere og andre der er involveret i arbejdet.
Historie Med lukningen af Lindøværftet i 2009, forsvandt et af Danmarks vigtigste uddannelsessteder for dygtige håndværkere. Det årlige indtag lå på
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 25. september ’09. Faktaark København AnlægDrift Fordeling af midler i Budget 2010 – efter udvalg.
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Kvalitet i skolepraktik Hvordan skaber vi et godt alternativ til den ordinære praktikaftale Direktør Peter Amstrup Formand Danske Erhvervsskoler – Lederne.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Landsorganisationen i Danmark Praktikpladser til alle Høring på Christiansborg d. 6. maj LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen i Danmark.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Effektiv opgavevaretagelse i staten Temadag om resultater, ledelse og løn 11. december 2003 Chefkonsulent Jonas Fallov - Finansministeriet.
Erhvervsuddannelse i DK
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Ufaglært til Faglært.
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
EUD-området i forandring - en status.
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Erhvervsuddannelse i DK
Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28
Ambition: Flere skal vælge og gennemføre en erhvervsuddannelse.
Præsentationens transcript:

Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti Indsæt note og kildehenvisning via Header and Footer 31-12-2018

12 initiativer om praktik Ændring af adgangsbegrænsning til skolepraktik Styrkelse af det praktikpladsopsøgende arbejde Kampagne for flere praktikpladser Indkvartering på kostafdeling for elever under praktikuddannelsen på skolen Karensperiode til skolepraktik afskaffes Adgang til øvrige trin i skolepraktik for elever, der har gennemført trin 1 med skolepraktik, gøres permanent Permanentgørelse af ordninger for elever, der uforskyldt mister uddannelsesaftalen Etablering af praktikcentre Udbud af flere uddannelser med skolepraktik (praktikuddannelse i et praktikcenter) Retvisende praktikpladsstatistik Justering af EMMA-kriterierne Praktikpladser i de offentlige Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Adgangsbegrænsning til SKP Kvotestyringen på skolepraktikområdet afskaffes (bortset fra uddannelsen til dyrepasser). Uddannelserne indgår i den faste årlige vurdering af behovet for adgangsbegrænsning med tilhørende fastsættelse af kvotestørrelser. De fastsatte kvoter skal have en størrelse, så et passende antal elever i forhold til arbejdsmarkedets behov kan optages i skolepraktik, hvis de ikke har fået en uddannelsesaftale ved grundforløbets afslutning. Ansøgere om optagelse til et grundforløb, som med en praktikvirksomhed har en uddannelsesaftale, der omfatter grundforløbet, har fri adgang. Hvis en skole har flere ansøgere end pladser til elever uden uddannelsesaftale, skal skolen optage de elever, som skolen finder bedst egnede til uddannelsen. Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Praktikpladsopsøgende arbejde Styrkelse af det praktikpladsopsøgende arbejde skal bidrage til, at praktikpladskapaciteten i virksomhederne udnyttes i videst mulige omfang. En styrket indsats skal sikre, at det praktikpladsopsøgende arbejde prioriteres, koordineres og tilrettelægges mere systematisk gennem følgende initiativer: Erhvervsskolerne forpligtes til at udarbejde lokale handlingsplaner for tilvejebringelse af praktikpladser med måltal for det praktikpladsopsøgende arbejde med henblik på mål- og resultatstyring samt opfølgning. Udvikling af nøgletalsindikatorer skal belyse resultaterne af det praktikpladsopsøgende arbejde og skal kunne anvendes til skolernes interne målstyring og som grundlag for opfølgning. En tilskudsmodel, som tilskynder erhvervsskolerne til at fremkalde flere uddannelsesaftaler og øge antallet af virksomheder, der ansætter elever. Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Karensperioden afskaffes Karensperioden afskaffes pr. 1. januar 2013. Eleverne optages direkte på hovedforløbet på grundlag af enten en uddannelsesaftale med en virksomhed eller en skoleaftale med et praktikcenter. Elever med en skoleaftale påbegynder skoleundervisningen eller praktikuddannelsen i et praktikcenter en måned efter endt grundforløb, såfremt eleven ikke forinden har indgået en uddannelsesaftale. Denne løsning betyder, at eleverne kan blive optaget til skolepraktik op til to måneder hurtigere efter afslutningen af grundforløbet, og at deres uklare situation under karensperioden fjernes. Samtidig sikres eleverne tid til at søge en praktikplads efter endt grundforløb, og skolerne sikres tid til at tilrettelægge hovedforløbene og tilpasse kapaciteten til optaget. Se mere i lovforslag nr. L 80 på www.ft.dk eller www.retsinfo.dk Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Adgang til trin 2 i skolepraktik Den nuværende midlertidige ordning gøres permanent. Elever, der har gennemført en uddannelses trin 1 med skolepraktik, kan fortsætte i skolepraktik på trin 2 og eventuelt efterfølgende trin. Ordningen skal derfor ikke længere forlænges årligt. Se mere i lovforslag nr. L 80 på www.ft.dk eller www.retsinfo.dk Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Etablering af praktikcentre Der oprettes praktikcentre, som skal øge kvaliteten i skolepraktik, og som skal bidrage til en bedre udnyttelse af praktikpladskapaciteten med henblik på, at eleverne i videst muligt omfang kommer i lønnet virksomhedspraktik. Praktikcentrene skal tilrettelægge et samlet forløb for elever, der ikke opnår en hel uddannelsesaftale med en virksomhed. Optagelse af en elev på praktikcenter sker ved indgåelse af en aftale mellem skole og elev om elevens fortsatte uddannelse, som fastlægger rettigheder og pligter for eleven og skolen. Praktikcentre oprettes inden for de eksisterende organisatoriske rammer på erhvervsskoler med hovedforløb. Centrene etableres i løbet af 2013, således at der kan tages højde for erfaringerne fra de igangværende forsøg, som foreligger i foråret 2013. Se mere i lovforslag nr. L 80 på www.ft.dk eller www.retsinfo.dk Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Revision af negativlisten En række uddannelser udbydes ikke med skolepraktik. Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU) anmodes om at gennemgå listen over disse uddannelser med henblik på beslutning om, hvorvidt flere uddannelser kan udbydes med skolepraktik (praktikuddannelse i et praktikcenter). Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Præmie og bonus Den nuværende præmie- og bonusordning for uddannelsesaftaler afvikles pr. 31. december 2012. Der etableres en ny midlertidig præmie- og bonusordning i 2013 for uddannelsesaftaler, som målrettes unge under 25 år, således at der i 2013 kan modtages et beløb på 33.000 kr. Udbetalingerne i den midlertidige ordning følger den nuværende ordning. Det er således kun beløbet og alderskravet, som ændres fra den nuværende ordning. Se mere i lovforslag nr. L 79 på enten www.ft.dk eller www.retsinfo.dk Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

Finansiering Arbejdsgivernes Elevrefusion (AER) skifter navn til Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB). Arbejdsgiverne overtager statens finansieringsansvar for skolepraktikydelse pr. 1. januar 2013. Bidraget til AUB vil fortsat bygge på et ”hvile i sig selv-princip” og fastlægges på de årlige finanslove på baggrund af behovet for midler til refusion, godtgørelse og ydelse mv. Bidraget pr. lønmodtager forventes på baggrund af forudsætningerne bag nærværende aftale at kunne videreføres på et uændret niveau (2.973 kr.) i 2013 og 2014 og reduceres til ca. 2.700 kr. i 2015 og ca. 2.600 kr. 2016. Se mere i lovforslag nr. L 79 på www.ft.dk eller www.retsinfo.dk Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018

7 initiativer til øget kvalitet Kompetenceløft – lærere og ledere (se mere i lovforslag nr. L 80) Fælles didaktisk og pædagogisk grundlag Styrket differentiering Stærkere kobling mellem uddannelsernes skoledel og praktikdel Bedre skolemiljø herunder lektieværksteder Særlige grundforløb på erhvervsuddannelserne samt et mere praksisnært grundforløb Mentorordning, kontaktlærerordning samt styrket social og psykologisk rådgivning Ministeriet for Børn og Undervisning, Dennis Lindberg Laursen 31-12-2018