Novelleanalyse introduktion.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
Filmtekniske virkemidler
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Cv. Jørgensen Abonnenten
Skønlitteratur, indeksering, note
Danskfaglig metode anvendt i litterære tekster
En værktøjskasse, en dåseåbner eller et metodisk indgreb i teksten
Naja Marie Aidt Bavian.
Det moderne gennembrud
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Genre - et overblik.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Filmanalyse - et grundkursus -
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Uge 2-6 Senmoderne ungdomslitteratur.
Fortællertyper.
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Et mærkeligt skib.
Folkeskolens afgangsprøve
Af Tobias Lund, Line, Omid og Tobias Funder
Ekspertgrupper Grupperne får hver især et punkt fra mindmappet:
Læsekogebog - og navn på realismen. Poesi Hvem er det, der taler i digtet Hvordan er digtets komposition? Hvem tales der til – hvad får vi at vide og.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Verdens værste bødler Sagprosa.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Kortfilmen ”Beast”.
Kildekritik Historie.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Brev At skrive et brev.
Analyse af noveller.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Dagsorden Tirsdag d. 28/10 Hvad ved vi nu om novellegenren – snak i gruppen! Opsamling på film omhandlende komposition. Gruppearbejde i teams – ”Hovedet”.
Novelleskrivning Hvad er vigtigt?
Feature Dansk.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Komposition - modeller
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
DANSK Intro Dagens program.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Levende billeder: Kortfilm
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Komposition - modeller
Titel – Forfatter - Årstal
Analyse af tekst.
Lavet af Mia, Milla Nithin og Viktor
Brikker til litteraturhistorien
Hvad er dokumentarfilm?
Den analyserende Artikel
Komposition - modeller
Karrierelæring i dansk på HF
Kunstbilleder analyse.
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Præsentationens transcript:

novelleanalyse introduktion

Genre Kort forløb (ikke nødvendigvis sidetal) Få personer Hvad er en novelle? Novelletræk Kort forløb (ikke nødvendigvis sidetal) Få personer Ét handlingsforløb In medias res Åben slutning

KOMPOSITION Kronologisk Flash-Back / Tilbageblik Hvordan er novellen bygget op? Kronologisk Flash-Back / Tilbageblik Berettermodel (næste slide) Rammefortælling Cirkelfortælling

BERETTERMODELLEN

FORTÆLLER Hvem fortæller? Implicit –eller explicit fortæller Fokus: Hvem fortæller? Synsvinkel: Hvorfra fortælles? Fortællemåde: Hvordan fortæles det? Hvem fortæller? Implicit –eller explicit fortæller Alvidende fortæller Registrerende (Behaviouristisk) fortæller Personbunden Fortæller: 1. Person / Jeg-fortæller 3. Person (han/hun)

FORTÆLLER Fokus: Hvem fortæller? Synsvinkel: Hvorfra fortælles? Fortællemåde: Hvordan fortæles det? Hvorfra fortælles? Psykologisk synsvinkel: Inder syn Ydre syn Tidsmæssig synsvinkel: Bagudsyn Medsyn

FORTÆLLER Fokus: Hvem fortæller? Synsvinkel: Hvorfra fortælles? Fortællemåde: Hvordan fortælles det? Hvordan fortælles det? Panoramisk fremstilling Scenisk fremstilling

Fortælleelementer Beretning (få detaljer) Beskrivelse (meget detaljeret) Talegengivelse: 3 måder Direkte tale: Indirekte tale: Dækket tale:

Fortælleelementer Tankerefereat Indre monolog Stream of consciousness (minder om indre monolog – men er mere ukontrolleret) Fortællerkommentar – Når fortælleren henvender sig direkte til læseren

Personer Indre Ydre Sprog Personbeskrivelser Social baggrund Indsigt i handlingen (de selv er med i)

Motiv & Tema Motiver: det der sker… Hvad handler det om – og hvorfor er det skrevet sådan? Motiver: det der sker… Tema: ungdom, kærlighed, mobberi etc…

Fortolkning & Perspektivering Hvorfor har forfatteren skrevet sådan? Minder det om andre tekster, film, billeder, etc…?