Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Egå Gymnasium Svarprocent: 95% (745 besvarelser ud af 784 mulige)
Advertisements

Elevtilfredshedsundersøgelsen 2006 ESB-netværket Efteråret 2006.
Elevtrivselsundersøgelsen 2010 Allerød Gymnasium Svarprocent: 95% (546/573)
Elevtrivselsundersøgelsen 2013 Gl. Hellerup Gymnasium Svarprocent: 99% (965 besvarelser ud af 978 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Århus Akademi Svarprocent: 80% (661 besvarelser ud af 829 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2012 Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 98% (494 besvarelser ud af 503 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Vesthimmerlands Gymnasium og HF Svarprocent: 97% (474 besvarelser ud af 489 mulige)
Elevtrivselsundersøgelsen 2011 Tech College Aalborg Svarprocent: 73% (549 besvarelser ud af 757 mulige)
Elev- og Kursisttrivselsundersøgelsen 2010 VUC Vestsjælland Nord Svarprocent: 63% (347/555)
Kursisttrivselsundersøgelsen 2014 For de gymnasiale uddannelser Nordvestsjællands HF og VUC Svarprocent: 498 besvarelser.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE Status og erfaringer Projektleder Sanya Pedersen, Danmarks Evalueringsinstitut.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Brobygning – EUD og efterskolerne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Antal besvarelser: 52.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Elevtrivselsundersøgelsen 2010
Elevernes evaluering af grundforløbet
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Uddannelsesvalg i 8. klasse
Elevtrivselsundersøgelsen 2011
”Tutor-aktivteter på Sosu-Syd”
Social- og sundhedsuddannelserne
Kursisttrivselsundersøgelsen 2016
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Handlingsplan for øget gennemførelse
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Samarbejdet mellem UU, Studievalg og eVejledning
Fastholdelse på uddannelserne – Indspark fra elever og bidrag fra LUU
Dagens program Du skal have kendskab til:
Personlighed og Kompetencer
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Unge hørehæmmede i ungdomsuddannelser
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
Elevtrivselsundersøgelsen 2013
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Skovbyskolen – den nye skole - formandsberetning
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For erhvervsuddannelserne
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Elevtrivselsundersøgelsen 2016
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
VTU Udvikling af praktiksamarbejde
Alle rettigheder forbeholdes
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Elevtrivselsundersøgelsen 2018 For gymnasiale uddannelser
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Medarbejdertrivselsundersøgelse 2019
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Medarbejdertrivselsundersøgelse 2019
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne December 2017 Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne SOSU Diakonissestiftelsen Svarprocent: 77% (98 besvarelser ud af 127 mulige)

Elevtrivsel

Elevtrivsel

Vurdering af overordnede Indsatsområder

Sammenfatning af undersøgelsens resultater Drivkræfter bag elevtrivsel Resultat Mål og feedback Lærerne er gode til at give tilbagemelding på min indsats Lærerne opstiller klare mål for, hvad jeg skal lære 11% Pædagogik og didaktik Lærerne giver mig faglig hjælp, når jeg har brug for det Lærerne er gode til at forklare tingene så jeg forstår dem 17% Undervisere 63% 30% Respekt og ansvar Lærerne giver mig ansvar Lærerne respekterer mig Elevtrivsel Forberedelse Lærerne er godt forberedte Lærerne overholder aftaler 4% Jeg trives på skolen Jeg kommer godt ud af det med mine holdkammerater Jeg er glad for min skole Dine undervisningsforhold på skolen Skolens vedligeholdelse og rengøring Skolens indretning og udseende Forholdene på skolen som helhed Fysiske rammer 19% Min arbejdsgiver/læreplads har forberedt mig på skoleperioden Jeg var godt forberedt til at komme i praktik Jeg lærer noget i praktikken Jeg er glad for at være i praktik Praktik 18%

Undervisere

Undervisere

LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK Læringsmiljøsegmentering GODT LÆRINGSMILJØ BALANCERET LÆRINGSMILJØ GODT LÆRINGSMILJØ Høj LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK PÆDAGOGIK OG DIDAKTIK BALANCERET LÆRINGSMILJØ Lav RINGE LÆRINGSMILJØ LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK LÆRINGSMILJØ KENDETEGNET VED MÅL OG FEEDBACK Lav MÅL OG FEEDBACK Høj RINGE LÆRINGSMILJØ

Læringsmiljøsegmentering +3 7% -3 13% -1 15% -4 36% +5 29% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler   +11 11% -17 5% -2 12% 33% 39% SOSU Diakonissestiftelsen Dine underliggende enheder 2% 7% 39% 46% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF   26% 0% 18% 29% Omsorg, Sundhed og pædagogik - GF1 Resultat beregnes kun ved mindst 30 svar.

Læringsmiljøsegmentering I grafen ses spørgsmålet ”Jeg er motiveret for undervisningen” splittet på elevgrupperne fra segmenteringen

Fysiske rammer

Fysiske rammer

Praktik

Praktik

Hvordan oplever du de faglige krav i praktikken?

Praktik

Tema: Elevens egen indsats

Jeg er en person som … Tema: Elevens egen indsats *) Resultatet på spørgsmålet er i dataanalysen blevet vendt om, så et højt resultat er positivt og betyder, at man ikke så let lader sig distrahere og har problemer med at høre efter. Dermed kan spørgsmålet lettere sammenlignes med de øvrige spørgsmål.

Elevtrivsel på tværs af deltagende skoler

Køn

Køn

Køn

Alder

Alder

Alder

Eget faglige niveau

Eget faglige niveau

Eget faglige niveau

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Hvordan oplever du de faglige krav på skolen?

Grundforløb og hovedforløb

Grundforløb og hovedforløb

Grundforløb og hovedforløb

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Skolepraktik vs. erhvervspraktik

Tema: ESB tillægsspørgeramme

Tema: ESB tillægsspørgeramme Frafald – Har du for alvor inden for de seneste 2 måneder overvejet at stoppe på uddannelsen?

TROFAST AMBASSADØR TROLØS PÅ-VEJ-VÆK Trivsel og risiko for frafald Ambassadører kendetegnes ved høj tilfredshed og høj loyalitet. Deres yderst positive holdning bevirker, at de bidrager positivt til skolens virke, og at de anbefaler skolen og uddannelsen til venner og bekendte. TROLØS TROFAST Høj AMBASSADØR De trofaste udtrykker lav til mellem trivsel, men høj loyalitet. Når de - trods den lavere trivsel - ikke ønsker eller overvejer at forlade uddannelsen/skolen, kan det være begrundet i de betragtelige personlige omkostninger, der kan være ved at skifte uddannelse og/eller skole. ELEVTRIVSEL TROLØS De troløse er meget kritiske og ikke afskrækkede ved tanken om at skifte uddannelse/skole, såfremt et markant bedre alternativ tilbyder sig. Lav PÅ-VEJ-VÆK AMBASSADØR PÅ-VEJ-VÆK På-vej-væk-elever er generelt kendetegnet ved at være utilfredse, og i tvivl om deres valg af uddannelse og uddannelsessted. Lav HAR DU FOR ALVOR INDEN FOR DE SENESTE 2 MÅNEDER OVERVEJET AT STOPPE PÅ UDDANNELSEN? Høj

Trivsel og risiko for frafald +1 10% -1 6% 7% -2 76% Landsgennemsnit Social- & Sundhedsskoler   8% 4% 80% SOSU Diakonissestiftelsen På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Dine underliggende enheder 4% 87% Social- og sundhedsassistentuddannelsen (afløb) - HF   12% 6% 71% Omsorg, Sundhed og pædagogik - GF1 På-vej-væk Troløs Trofast Ambassadør Resultat beregnes kun ved mindst 20 svar.

Tema: ESB tillægsspørgeramme Hvad har haft størst betydning for valg af skolen?

Tema: Undervisningsmiljø Mobning

Tema: Undervisningsmiljø Arbejdsmiljø – Har du modtaget instruktion i brugen af de apparater, maskiner og kemikalier du gør brug af?

Tema: Undervisningsmiljø

Tema: Organisering

Tema: Organisering

Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen

Hvor tit bruger du computeren til… Tema: Anvendelse af PC og IT i undervisningen Hvor tit bruger du computeren til…

Tema: Tilbagemelding på indsats

Tema: Tilbagemelding på indsats

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: Tilfredshed med vejledning Har du i løbet af dit uddannelsesforløb haft en samtale med en vejleder/uddannelsesvejleder?

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: Tilfredshed med vejledning Har du opsøgt hjælp hos en vejleder, hvis du har været i tvivl, om du skulle blive på uddannelsen?

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: Tilfredshed med vejledning

Tema: Yderligere baggrundsoplysninger Mine adgangsforudsætninger var gode nok til at have valgt en gymnasial uddannelse

Forældres højeste gennemførte uddannelse Tema: Yderligere baggrundsoplysninger Forældres højeste gennemførte uddannelse