MOT’s virkemidler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Advertisements

Refleksion i kommunikationen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Kommunikation Intern Klubuddannelse
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
DE FIRE KUFFERTER Umødte behov Tabte selv Overlevelsesstrategier Imago
Når to mennesker gør det samme… …og så alligevel ikke.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Brug et øjeblik af din dag til at lære nogle gode leveregler…
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Hvad gør livet så værdifuldt?
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
+ Hvad er eksamensnervøsitet?. + Vigtigt! Nervøsitet er godt i moderat omfang – når den ikke får lov til at overtage styringen.
Kick-off: Hele Ledelser
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Læring i et vejledningsperspektiv
Den anerkendende interviewform
Min far. Min far Usikker / Lavt selvværd X: Jeg vil drikke min formiddagskaffe alene. Y: Du kan åbenbart ikke holde mig ud
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
TELEFONCANVAS.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Lærings- og praksisfortælling
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Professionshøjskolen København AMU-afdelingen ved KSS Individuel kompetencevurdering Hvem: Døgninstitution med ca. 50 medarbejdere, alle medhjælpere og.
DIDAKTIKLABORATORIE Et laboratorium der arbejder med at udvikle et planlægningsværktøj. ”Et værktøj”, der kan hjælpe os til at se, hvordan Ord som ”Leg-
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Målrettet kommunikation
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
… som skulle arrangere en løbekonkurrence.
Kommunikation Modul A.
Momenter i livet   Der er øjeblikke i livet hvor du savner nogen så meget at du bare ønsker at tage dem ud af dine drømme og kramme dem rigtigt!
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Gí os lyset tilbage Per Krøis Kjærsgaard og Rasmus Skov Borring 2009
Robusthedsforløb med årige drenge
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Badmintonsportens hjælpetrænerkursus 1
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Slagterbutikken - teori
Læringslokomotivets forældresamarbejde
Karakterer og læring.
Når den sidste sang stille toner ud, ja, så kommer jeg.
På loftet sidder nissen
Linedanser Per Krøis Kjærsgaard
Radiokommunikation Aktiv lytning – 2 ark m/figurer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

MOT’s virkemidler

Tilstandspyramide Hvad kan jeg gøre fysisk? Krop Sprog Hvad siger jeg til mig selv og andre? Overbevisning Hvad tror jeg på om mig selv? Hvordan ser jeg mig selv?

Stinas tilstandspyramide Smil Hop på stedet Kig mig selv i spejlet Stemmeøvelser ”Du kan godt!” ”Du er god nok!” ”Bare være dig selv” ”Nu skal vi ha’ det sjovt sammen” Krop Sprog UMO Overbevisning Jeg ved, at jeg har noget på hjertet, som de kan lære af. Jeg gør mit bedste og resten er ikke op til mig!

OMSORG OG FORSTÅELSE HUSK! Vær dig selv!  Eksempel DD Overbevisninger

Åbne spørgsmål Lukkede spørgsmål Hv-ord Ja/Nej Mere information Aktiverer Refleksion Mister styring Tid Usikkerhed Bekræfter/afkræfter Manipulere Hjælper på vej … Pres Nem udvej Usikkerhed

Aktiv lytning Søg at forstå de unge – lyt upåvirket 80/20 Stil spørgsmål – åbne og lukkede

Afvigende svar ”Jeg ved det ikke” - ansvar - handling Tryghed Samtale slutter

Stil spørgsmål, der chokerer hjernen: Reaktion Opmærksomhed Hvaba’? Ryste teknik Nye svar Stil spørgsmål, der chokerer hjernen: Reaktion Opmærksomhed Hvaba’? Det her er interessant! ”Jeg ved godt du ikke ved det….. Men hvis du alligevel skulle nævne én ting…” ”Prøv bare at nævne én ting – du kan altid ændre det senere” ”Hvis du skulle gætte, hvad ville et gæt så være?” ”Hvis du nu alligevel vidste det, hvad ville det så være?”

”Det kan jeg ikke finde ud af” Negative udsagn: ”Jeg har ingen drømme” ”Det kommer alligevel aldrig til at ske” ”Jeg har ikke lyst til at være med i øvelsen” Skift fokus – FLIP! Det gode spørgsmål: ”Hvad nu, hvis du kunne finde ud af det?” ”Hvad nu, hvis det er lige meget om du kan finde ud af det?” ”Hvad nu, hvis du havde en drøm?” ”Hvad har du lyst til i stedet for?”

Skab ro – Ønskelisten, tålmodighed og ”tal til det” ”jeg ved det ikke” – anerkend og vend tilbage Åbne og lukkede spørgsmål Udfordrende spørgeteknik – flip og ryst <3 80/20 Lyt aktivt Anerkend et nej, men… Del ud Eksempel DD Overbevisninger