Velkommen til Science and Technology

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Den gode elev” Kvalifikationer er defineret som den enkelte persons faglige, sociale og personlige færdigheder og kunnen Kompetencer betegner personens.
Advertisements

Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Den danske universitetssektor
Suppler din uddannelse med et fag eller et semester et andet sted Meritdelen Workshop om merit- og udlandsophold, v/ Studievejledningen onsdag den
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Velkommen til E-business
15. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET HK-MØDE DEN 15. MARTS 2011.
Optagelse på kandidatuddannelsen i medicin – du skal gøre noget!
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor DK Infonetværkskonference, 10. og 11. maj 2007 AARHUS UNIVERSITET INFONETVÆRKSKONFERENCE 2007.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Syddansk Universitet Strategi og ledelsesgrundlag Den 16. december 2013.
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Erasmus-pladser - Hvad er det? Og hvordan kommer jeg afsted?
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Vejlederens kommunikation
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Gymnasierettede aktiviteter og tilbud på AU
Kandidatorientering om PhD studier ved Datalogisk Institut Aarhus Universitet.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Mød Aalborg Universitet
Sprog og International Virksomhedskommunikation engelsk, fransk, spansk og tysk Velkommen til brobygning 2010.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering Et projekt om selvstudieaktivitet af: Mia Andersen og Eva Thestrup Overvad, VIA Viborg/Midt-vest.
Inspireret af 4 F’er: Foretagsomhed, Fusk, Fordybelse, Finjustering
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 12. FEBRUAR 2015 AARHUS UNIVERSITET DCE - NATIONALT CENTER FOR MILJØ OG ENERGI AU DCE – NATIONALT CENTER.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Internationalisering på SUND - strategi At styrke den internationale dimension i fakultetets uddannelser. Studerende skal tilegne sig et globalt perspektiv,
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Stormøde for økonomi på AU
Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen18. JANUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET Møde med Palle Christiansen REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSENJANUAR 2012 VELKOMST OG INTRODUKTION.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor PUMPKIN 21. september 2007 AARHUS UNIVERSITET PUMPKIN Centre for Membrane Pumps in Cells and Disease.
31. AUGUST 2011 MØDE MED VESTAS VISIONERNE BAG FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET.
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
MIE JOHANNESEN AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY MIE JOHANNESEN VELKOMMEN TIL ATU ÅRGANG 2014.
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 31. AUGUST 2015 AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN PÅ DE SUNDHEDSVIDENSKABELIGE KANDIDATUDDANNELSER OPLÆG.
Studielivet på økonomi 21. oktober. Agenda 1.MIG! 2.STUDIET! 3.DET SOCIALE LIV! 4.KARRIERE! 5.ADGANGSKRAV!
-GIV SPROGET VOKSEVÆRK Gyldendals 5. maj KORT OM MARY FONDEN OG BAGGRUNDEN FOR LÆSELEG.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 30. AUGUST 2016 STUDIESTARTSOPLÆG STUDENTERSTUDIEVEJLEDERE ANDERS VEDSTED OG NANNA HUSTED HE STUDIER.
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Velkommen til Science and Technology
Hvordan motiverer vi de unge?
Velkommen til Science and Technology
Introoplæg – tilvalg i samfundsfag
Økonomisk Institut Studievejledningen bor i
Velkommen til Science and Technology
Møde i netværk VEST Jens Bærild Hansen
Velkommen til Science and Technology
Selvevaluering i lokale U91 27/3-2009
Arbejdsmiljøstatistik 1. og 2. kvartal 2018
Program Velkomst Introduktion til talentprogrammet Unge Forskere
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Introoplæg – tilvalget i samfundsfag
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Velkommen til fakultetet Science and Technology
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Velkomst fra Studievejledningen Health
Præsentationens transcript:

Velkommen til Science and Technology Kære allesammen. Velkommen til Aarhus Universitet – Velkommen til Science and Technology. Det er altid en stor glæde at byde velkommen til nye studerende. Velkommen til en ny uddannelse, velkommen til nye oplevelser og udfordringer, og velkommen til forhåbentlig nogle af de bedste år af jeres liv.

Hvem er jeg Niels Chr. Nielsen Dekan på fakultetet Science and Technology Uddannet kemiker med bifag i Fysik Arbejdet tværvidenskabeligt med nanoteknologi Helt kort om mig, så I ved, hvem der står her og byder jer velkommen! En dekan er lederen af fakultetet.

velkommen I står ved starten af en vigtig epoke i jeres liv. Fagligt, personligt og socialt vil studietiden præge jer resten af livet. Samfundet har brug for jer til at bidrage til vækst og velfærd, samt de globale samfundsudfordringer og –muligheder, vi står over for. Beskæftigelsesmulighederne er gode. Nogle gode år venter jer. Studietiden er unik og vil præge jer resten af livet.

Aarhus universitet 45.000 studerende 11.500 ansatte Over 200 uddannelser Undervisning i Aarhus, Foulum, Herning og Emdrup Uddannelse Forskning Rådgivning Velkommen til et universitet i verdensklasse. Aarhus Universitetet er stort. Som I kan se på tallene, svarer det til, at ca. 1% af Danmarks befolkning har deres daglige gang på universitetet. Det samlede antal studerende og medarbejdere på AU svarer til befolkningen i Vejle, ca. 53.000 ifølge Danmarks statistik. Men universitetet er også stort på andre måder. Ca. 25% af al offentlig forskning i Danmark foregår på Aarhus Universitet og varetages af vores forskere. Det er vigtigt for Danmark, og det forpligter til, at vi altid gør vores yderste for at levere kvalitet – hver gang. Og heldigvis er vi ret gode til det. Det er anerkendt i hele verden. AU ligger i top 100 på de fleste internationale ranglister – ud af over 20.000 universiteter over hele verden.

Science and technology Dækker naturvidenskab, jordbrugsvidenskab, miljøvidenskab og ingeniørvidenskab. Ca. 7.200 bachelor-, diplomingeniør- og kandidatstuderende Ca. 700 ph.d.-studerende Ca. 3.100 ansatte Omsætning på ca. 2,6 mia. kr. Science and Technology laver forskning i verdensklasse og uddannelse på det højeste niveau, og ST er ministeriernes og myndighedernes rådgivningspartner – særligt inden for klima, miljø, landbrug og fødevarer. Vi har fokus på fagligheden! ST er organiseret i 12 institutter, tre skoler og fire interdisciplinære centre. Vi er desuden hjemsted for to nationale centre for Fødevarer of Jordbrug samt Miljø og Energi. Fakultetet udbyder 13 bacheloruddannelser, 11 diplomingeniøruddannelser og 30 kandidatuddannelser – cand.scient. og civilingeniør. Vi har ca. 7.200 studerende indskrevet på diplomingeniør-, bachelor- og kandidatuddannelserne.

Det forventer vi af dig At du tager ansvar for egen læring, så du får bedst udbytte af din uddannelse - det er din fremtid det handler om At du studerer på fuld tid At du deltager aktivt i undervisningen og møder forberedt op fra starten At du sætter dig ind i hvilke krav, der er til uddannelsen og de enkelte kurser At du søger hjælp, hvis du begynder at komme bagud, dumpe eksamener eller noget forhindrer dig i at læse på fuld tid Brug dine studiekammerater. Husk, at det er nyt for jer alle! Hvad indebærer det nye liv som studerende? I kan se frem til at læse på en uddannelse hvor fagligheden er i centrum. I vil løbende blive udfordret og skal optage ny viden. Da niveauet er højt og der er meget at lære, er disciplin og arbejdsomhed nødvendigt allerede fra starten. I vil opleve at undervisningen går stærkt, så det kræver en løbende indsats at følge trit. Som universitetsstuderende har man selv ansvaret for at få lært sit stof, men hvis du deltager aktivt i undervisningen, får både du og dine studiekammerater det største udbytte. Da der er mange undervisningstimer, har du gode rammer for at tilegne dig den viden, der kræves til eksamen. At være studerende er et fuldtidsarbejde, men et arbejde, hvor I får mulighed for at fordybe jer i det fagområder, I finder allermest interessant. Det er naturligvis ikke sikkert, at du kommer til at finde alle fag lige interessante. I den første tid vil der bl.a. være en del obligatoriske støttefag. Disse er der for at sikre, at I alle har de fornødne redskaber for senere at kunne fordybe jer i jeres eget fagområde. I vil løbende opleve glæden ved at mestre nye færdigheder. Jeg vil opfordre jer alle til at komme godt i gang og huske at bruge hinanden. Studielivet er nyt for jer alle, så I kan i høj grad få glæde af hinanden i arbejdet. Du vil sjældent være alene, for der er sikkert andre i samme situation som dig.

Det tilbyder vi dig Undervisning på højt fagligt niveau Engagerede undervisere og spændende læringsmiljø Balance mellem teori og praksis Praktik på 5. semester Gode muligheder for udlandsophold Bredt udbud af civilingeniøruddannelser Rådgivning og vejledning En studietid med masser af udviklingsmuligheder både fagligt og personligt Vi har gjort vores bedste for at tilbyde jer en spændende tid som studerende på ST. I vil blive undervist af aktive forskere, så fagligheden er i top. Vi kan tilbyde jer rigtig mange undervisningstimer og forskellige undervisningsformer. Som førsteårsstuderende vil du i gennemsnit have ca. 20 undervisningstimer pr uge. I har hver især valgt jeres uddannelse, fordi I ønsker at dygtiggøre jer inden for netop dette felt. Det har I nu en enestående mulighed for at gøre. Studietiden er dog mere end det faglige. Der er også rig mulighed for sociale aktiviteter – både på de enkelte uddannelser og på tværs af uddannelserne i festforeninger, sportsforeninger osv.

Vi står klar til at hjælpe dig Spørg tutorerne – de er her for at give dig en god studiestart. Du kan også hente hjælp hos: Medstuderende Instruktorer / undervisere Studievejledningen Studieservice Læg selv en indsats i at komme godt i gang på studiet. Når man er ny, er det naturligt at have spørgsmål. Dem vil vi gøre vores bedste for at besvare. Der er mange personer, som står til rådighed for jer. I den første tid vil du især møde dine tutorer. Brug dem endelig til at få svar på dine spørgsmål om studiet. De vil også gerne fortælle om deres egne erfaringer. Du skal naturligvis gøre tingene på din egen måde, men det kan være nyttigt at høre, hvad ældre studerende har gjort tidligere. Hvis du har spørgsmål til det faglige, kan du især benytte dig af dine medstuderende og de instruktorer og undervisere du møder. Hvis du har spørgsmål eller er tvivl om noget, er du også altid velkommen til at kontakte studievejledningen eller medarbejderne i studieservice. De er ansat til netop at hjælpe jer studerende. Men først og fremmest forudsætter et godt studieliv, at du selv engagerer dig for at få etableret et netværk og gode arbejdsvaner.

TVIVL OG TRIVSEL Mange nye studerende oplever tvivl om deres valg af studie. Det er helt normalt. Studievejledningen på Science and Technology står altid klar til at hjælpe og vejlede dig – hele din studietid – både om tvivl, motivation og andre studierelaterede problemer. Det er vigtigt, at du trives på dit studie, for at få en god studietid og et godt udbytte af din uddannelse. Få inspiration på trivsel.au.dk. Snak med dine medstuderende, tutorer og undervisere.

Tak til tutorerne Jeres tutorer er frivillige. De har brugt flere måneder på at forberede introdag og hyttetur. De vil gøre deres yderste for, at I kommer godt i gang på studiet – brug dem! Tak! I har allerede mødt jeres tutorer. De er alle frivillige og har meldt sig til at være tutorer, fordi de ønsker at give jer en god introduktion til jeres nye liv som studerende. Forud for i dag har de lavet en stor indsats for at forberede jeres studiestart. Tutorerne kan svare på mange af jeres spørgsmål, og hvis de ikke selv kan svare, kan de hjælpe dig med at finde svar på dit spørgsmål. Stor tak for jer tutorer – I laver en stor og vigtig indsats.

Held og lykke med studiet I er kommet til det universitet - og fakultet - hvor regnbuen ender. Og som I ved, er det dér, man finder guldet.