Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Efteruddannelse for IT- og elektronik-teknologer
Skabelon for udarbejdelse af en strategi for den perfekte storm
Industriprojekt Udvikling af systemprodukter og systembyggeri
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Globalisering og kompetenceudvikling
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto I nstrumenter til at.
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
PRODUKTER – DEL 1. Ledergruppen • Melde ærligt ud og slå ihjel – i både drift og udviklingsprojekter gennem ledelsesmæssige prioriteringer • Skabe motivation.
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
Kunstgreb Virksomhedsinnovation, uddannelse og forskning.
Helt ren, på en helt ny måde !
Hvorfor involvere forskere i forretningsudvikling? Alexandra Instituttet A/S.
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Innovation Hvordan kan vi skabe et klima og struktur, inden for hvilken innovation bliver opmuntret og belønnet. Ide generering Muligheder Udvikling Markedsføring.
It-ledelse for ikke-it-chefer
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
virksomheder middelfart 12. april 2007 markedsføring af offentlige
NATUR OG TURISMEUDVIKLING Geopark Vestjylland i internationalt perspektiv 1. Dansk naturturisme: Vigtig men udfordret 2. Strategiske.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Knowledge Management E-BUSS Session 8, Marts 2006 v. Morten Thanning Vendelø
Bedre offentlige løsninger – motivation med borgeren i centrum
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Virksomheder - definition
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Velkommen til SDU First Mover Morgenmøderne Ann Højbjerg Clarke Institutleder Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse.
Forretningsmodel.
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Internationalisering på det danske arbejdsmarked Konsulent Heidi Ås.
Billedkunst konference Lars Goldschmidt 21.apr. 10 Den kunstneriske tænknings betydning for erhvervslivet Lars Goldschmidt.
INNOVATION i DANMARK Er vi på vej mod en 3. generations innovationspolitik? Innovationspolitikken i dag: –Formål, virkemidler og arbejdsdeling Fremtidens.
SMALL BUSINESS er BIG BUSINESS Vi har brug for dig... som Small Business Specialist Christian Ringheim & Kim Enrum.
Kodeks for offentlig topledelse
Virksomheders hverdagsstrategier Jørgen Gulddahl Rasmussen FIRM gruppen Institut for Erhvervsstudier Aalborg Universitet.
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
CoM – Matchningsværktøj Opdelt i mindre grupper Ansatte i daglig kontakt med nogle bestemte kollegaer Stabil markedssituation Samme produkter/ydelser.
OH 3.1 SWOT - Hvad får man ud af det? Større overblik over produkt og processer og dermed også en større viden. Efteruddannelse, kompetenceudvikling. Styrket.
Den danske vandsektor – ”Vandskabet” Behov for samling?  Behov for en generel politisk opprioritering af ”vand” som væsentligt for det danske og det internationale.
Struktur og processer Faseopdelt innovationsproces.
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
9. december Optimering af produktionsprocesser Ledelsessystemer som et nyttigt værktøj i optimeringsprocesserne Konsulent Christian.
Diskussion, løsningsforslag, det videre forløb. Hvor kommer dokumenter fra? Intern produktion –På grundlag af skabeloner? –Uden brug af skabeloner? –Skabes.
Praktikum med innovativt aspekt.
Det Kommunale Innovationslandskab
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Uffe Sørensen – Projektleder – LærIT.dk. Hvorfor alt det besvær med mobiltelefoner? Skolen skal afspejle den virkelighed, som eleverne deltager i. Vi.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Innovation og kreativ idégenerering AMU-kursus © Ministeriet for Børn og Undervisning. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget.
Eva Sørensen Roskilde Universitet Universitetet i Nordland.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Organisation, innovation and supply chain – to marketing (i-bog)
Organisation, innovation and supply chain – to marketing (i-bog)
Præsentation af forretningsplan
Innovativt design og nye forretningsmodeller
Din virksomhed FIRMALOGO.
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Fremtidens sundhedsvæsen i et erhvervsmæssigt perspektiv
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
forretnings-modeller
PRODUKTER – DEL 1.
som mennesket anvender til at genskabe / udvikle
Miljøvurdering Life Cycle Assessment – LCA Gennemførelse af en LCA
Præsentationens transcript:

Hvem og hvad bestemmer, hvad der udvikles? Områdeleder Christian Clausen Institut for Produktion og Ledelse, DTU

Et samspil mellem mange aktører Virksomhederne bestemmer, men innovation foregår i stigende omfang i netværk Produkter indgår i produktkæder (supply-chains), produktservicekoncepter, forretningskoncepter Produkters egenskaber bliver først tydelige i mødet med aktører, andre teknologier og brugsmønstre Viden og ideer transformeres fra forskellige domæner ind i produktudvikling (teknologi, marked og brug) Udviklernes tolkningsrammer påvirkes af virksomhedens historie og sociale system

Aktører i produktets livsfaser UMIP Aktører i produktets livsfaser

Produktlivsperspektiv Brugere og forestillinger om brug skabes i løbet af produktets liv: Idegenerering: Hvilket behov og problemer, hvem sætter dagsorden ? Potentielle kunder, marked? Konceptualisering: Ide i, ide med, forestillinger om brugskontekst ? Detaljeret design, skabelse af løsninger: Test personer ? Realisering, fremstilling: Indragelse af ’lead users’, praktikere? Distribution, recirkulation og bortskaffelse: Kunder, brugere, myndigheder i form af klager og indgreb ?

Oversættere i innovativ proces Kulturel udvikling Praksisfæl- lesskaber Mijløafdeling Marketing Forskning Lead users space Teknologi specialer projekt produkt Medarbejdere Fremstilling materialer Internet e-buss Brugere og brugspraksis Service Oversættere i innovativ proces

Konkurrerende spaces Kulturel udvikling Brugerfæl- lesskaber Mijløafdeling Marketing Forskning Lead users space Teknologi specialer projekt produkt Medarbejdere Fremstilling materialer Internet e-buss Brugere og brugspraksis Service Konkurrerende spaces

Den organisatoriske kontekst Marked Virksomhedens Socialforfatning Project Topledelse Projektledelse Specialister Regulering Udviklingsarbejde Teknologi Specialister Medarbejdere Arbejdsmarked

Udvikling i en kulturel sammenhæng Virksomhedens socialforfatning, politiske bindinger og filtre: - gensidighed, ledelse – ansatte - udviklet gennem konflikt og konsensus - tidligere politik bidrager til dagsorden for forandring - organisationernes konstruerede virkelighed og tolkningsrammer - organisatorisk filter overfor indre og ydre signaler