E-læring på patientens præmisser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Folkeskole-reformen August 2014.
Ledelse…for, gennem og med patienten
Forældremøde X årgang.
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Sundhedsfremme København 27. maj 2010 Debatarrangement om
Date :31 1.
Historier fra et demonstrationsprojekt
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
Bæredygtig økonomi Kun revisitation på plejecenter hvert fjerde år – bortset fra særligt ”dyre” borgere.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Den nye overenskomst for praktiserende læger. Nye muligheder og udfordringer Regionsældreråd. Hovedstaden.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Indhold, indsatser, implementering
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KL´s visioner for kroniske patienter
Medarbejderkonference 2014 Plan 2021 Temadrøftelse, Central operatør og samarbejdspartner. Præsentation af workshop 4.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sundhedsaftale III status
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
AKUT TEAM ”Hvad kan sygeplejersker byde ind med for at inddrage borgere og patienter i relation til den akutte sygdom” v/Gitte Nørgaard, Chef for Sygepleje.
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Lægeforeningen Lægemøde 2007 Tilbagemelding på workshops om forebyggelse.
Hjerterehabilitering i Danmark lige nu! v/Lene Joensen Akademisk medarbejder Sundhed og Forebyggelse.
Fremtidens sundhedsvæsen - Fra patientens perspektiv Lars Engberg Formand
VÆRDIGHED VED LIVETS AFSLUTNING Perspektiver fra almen praksis Jytte Møller Jytte Møller, Oksbøl 1.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Læring gennem registrering og indberetning
Chefsygeplejerske Judith Mølgaard, Sygehus Fyn
Kvalitet i plejen.
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
Vidensbaseret praksis i botilbud
E-læring på patientens præmisser
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Sundhedsaftale
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
Bekendtgørelse 2016 Studieordning 2019.
Præsentationens transcript:

E-læring på patientens præmisser Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Indhold Indledning og præsentation af Center for E-læring   "På patientens præmisser" – hvordan kan det forstås? Præsentation af to e-læringskurser hvor "på patientens præmisser" indgår som et centralt element.   Center for E-læring – www.ce.rm.dk

ce.rm.dk Center for E-læring Mission: …. at udvikle og kvalificere brugercentrerede digitale læringsmiljøer som bidrager til effektiv kompetenceudvikling hos brugerne, således at borgerens sundhed og trivsel styrkes. Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Hovedsporet ”på patientens præmisser” er gennemgående i hele planen. For kun ved at patienten bliver en aktiv medspiller og udnytter egne ressourcer i behandlingen, kan vi for alvor opnå sammenhængende patientforløb og den bedste kvalitet. Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Ord der beskriver hvad du forstår ved E-læring på patientens præmisser www.menti.com  brug kode  53 62 28 KLIK eller Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Center for E-læring – www.ce.rm.dk

på patientens præmisser Patient ressourcer En sundhedsekspert To eksperter Selvbestemmelse på patientens præmisser Viden Valg og handlinger Pårørende ressourcer Patienten bestemmer selv om han/hun vil gøre brug af vores tilbud. Patienten skal selv kunne udføre handlinger, der fremmer sundheden. Opstille og synliggøre valg Mulighed for tilegnelse af den nødvendige viden, der skal til for at træffe et valg. Fra en sundhedsekspert til to eksperter – patienten der er ekspert på eget liv – den sundhedsprofessionelle ekspert på sygdom og behandling Fælles beslutningstagen om behandling Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Baggrund Før Efter Formål At der kun anvendes hjælpemidler i 30% af tilfældene, hvor man bør. At reducere antallet af arbejdsulykker og formindske nedslidning. Før Efter For medarbejderens skyld. Fokus på forebyggelse af arbejdsulykker og nedslid-ning. Hvor man tidligere ville lave skræmmekampagner over for medarbejderne, prøvede vi at ændre perspektivet til patienten. Hovedpointen i dette er, at selv om målet stadig er at formindske antallet af arbejdsulykker og mindske nedslidning, så ændrer målet sig ikke ved at flytte fokus fra medarbejder til patient. For patientens skyld. Fokus på patientens oplevelse af at blive forflyttet. Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Noget nyt for os er at lave patientrettet e-læring Noget nyt for os er at lave patientrettet e-læring. Vilkårene for læring ændrer sig, og målgruppens læringsevne bliver vanskeligere at pinpointe. Men givet udviklingen i sundhedsvæsenet vil der i fremtiden givetvis bliver større fokus på patientuddannelse. Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Baggrund At der er stor variation i bruge af PSA-test i almen praksis. Testen er upræcis – men det er den eneste, vi har. Siger man ja til at få den taget, risikerer man at komme ind i et forløb, der ikke forøger ens overlevelsesmulighed, men som kan have store gener og følgevirkninger. Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Før lægen patient Viden om forskelle i brug af PSA-test. Faglig specialiseret viden om testens begrænsede validitet. Viden om testens begrænsede validitet. Viden om følgevirk-ninger af biopsier Lægen får nu ”bare” patientens viden Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Efter lægen patient Viden om testens begrænsede validitet. Viden om følgevirk-ninger af biopsier. Lægen får nu ”bare” patientens viden. Det er det, lægen skal forholde sig til. Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Center for E-læring – www.ce.rm.dk

Til diskussion Med jeres faglige baggrund hvordan ser I, at på patientens præmisser kan inddrages i e-læring? Center for E-læring – www.ce.rm.dk