Trafikafvikling og kapacitet, dankap

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Advertisements

Opvarmning i Mikrobølgeovn:
Til alle der kommer og besøger os I Grækenland Her er en lille guide så I nemt kan finde frem til huset.
Ligninger af første grad i en variabel
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Realtidsstyring af spildevandssystemer “Smart software solutions”
Større mejetærsker eller tørring!
Helle Wicklow, Projektleder Teknik- og Miljøforvaltningen
City Sense™ og City Signals™
28/10-3/11, 2003 ROB-EX Gantt Optimizer kursus ROB-EX Gantt Optimizer - kursus -
Sammenligning af to grupper – kapitel 7
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Den optimale tørring og lagring af korn
Grundejerforeningernes indlæg Borgermøde 10. juni 2008 vedr. lokalplan 507 for boliger ved den gamle højskole i Himmelev.
Medfinansieringsprojekter: Hvem skal involveres?
Valg af kryds Geometrisk vejprojektering
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Problemer med SPOT ved langvarige detektorudfald NEXT - Årsmøde i Bergen Mødearrangør: NEXT.
Konstant acceleration
Optimal genindsættelse af aflyste tog linier Julie J. Groth.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Cykelprøven i 6.klasse.
UDKØRSELSREGLER FOR BILER V/EVENTYRHAVEN
Scenarieanalyse og realoptioner
Model til fremkommelighedsprognose på veje
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Indlæg af: Peter Bäcker Hansen Hansen & Henneberg Tidligere
Niels Agerholm, Aalborg Universitet Nr. 1 of 31 Vejforum 2012 Adaptiv Signalstyring i Aalborg – Effekt på trafikafviklingen Niels Agerholm Adjunkt Trafikforskningsgruppen.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Omkostningsstyring og valg af mekanisering?
It Eksamen Andreas Sode / Indledende tanker App Score Kunstig intelligens Mænd.
Budgettering Som marginaltilpasnings instrument. litteratur Andersen og Rohde kap 7.
Arbejdsgruppe: Trafikudvalg Præsentation til ekstraordinær generalforsamling den 8. april Gruppens mission: At reducere risikoen for uheld i vores.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
© 2005, Carl Bro as - side 1 Fleksible vejregler – generel introduktion Indledning Stig V. Jeppesen, Rådgivende ingeniørfirma Carl Bro as  Præsentation.
RISIKO OG FØLSOMHED MED STOKASTISK SIMULERING OVE LUND, SENIORKONSULENT SEGES, PLANTER OG MILJØ.
Sammenfatning af session Christian Overgård Hansen COH ApS.
Køreteknik Sæt I gang Før du kører ud i trafikken, skal du kunne køre din knallert sikkert. Du skal kunne holde balancen, trække, sætte i gang, standse,
Modellernes virkelighed
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Business Breakfast 7. september 2017
Typiske ulykkessituationer
Statistik, bøder m.m. Statistik
Kryds og rundkørsler.
Company programme - Veda
Bicycletrip Grade 7 Copenhagen Int. School
GeometriSK UDFORMNING AF KRYDS
Trafikale og miljømæssige effekter
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Andre trafikanter.
Trafiksignaler Grundkursus
Forslag til masterplan for infrastruktur
Signalprogrammer VEJ-EU maj 2018.
Typiske ulykkessituationer
PowerPoint i undervisningen - med særligt fokus på billeder
Sigtlængder på vejstrækninger
Trafikstyring eller samordning?
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
ORIENTERING FRA DEN PRIVATE SEKTOR
Evaluering af Sæt skub i egu!
Simulering af binomialforsøg
Det lydløse terningekast
Præsentationens transcript:

Trafikafvikling og kapacitet, dankap Alternative title slide. Image size: 6 cm x 25,4 cm or 227 x 960 pixels

Overslagsberegning kapacitet Passagetid 2,0 bil/sek. anvendes (1800 biler/time) Trafiktal omregnes til biler pr. omløb (600 biler/time = 10 biler/omløb ved 60 sek. omløbstid) Grøntidsbehov beregnes 10*2,0 = 20 sek.

Trafiktal Trafiktal er nødvendige for dimensionere et signalanlæg: Trafiktælling – alle svingbevægelser i 5 min. intervaller Også cykler og fodgængere med betydning for kapaciteten Registrer kø – ved kapacitetsproblemer tælles kun afviklet trafik Nyt signalanlæg kan tiltrække ny trafik Trafikmodeller kan benyttes til at forudsige konsekvenser af f.eks. større infrastruktur projekter - Tag højde for usikkerhed på tal

DaNKAP

DANKAP input - Geometriske forhold og trafik indtastes

DANKAP input – Faser, mellemtider og eventuelt grøntider indtastes 1 2 3

DANKAP - resultat

DANKAP - Beregningsmetodik Trafikmængder omregnes til personbilenheder Grundlæggende timekapacitet beregnes Køresporenes kapacitet beregnes Middelforsinkelse beregnes Kølængder beregnes

PassaGETIDER I signalanlæg afvikles trafikken tilnærmelsesvis med følgende passagetider: - ligeudkørende 1,8 bil/sek. (2000 biler/time) - venstresvingende 2,2 bil/sek. (ca. 1600 biler/time) - højresvingende 2,2 bil/sek. (ca. 1600 biler/time) Kapaciteten for de svingende reducere yderligere, hvis disse har sekundære vigepligter (skal vige for biler eller cykler)

Effektive grøntid Trafikken i en vognbane afvikles kun i grøntiden. Den effektive grøntid er den andel af grøntiden, hvor der afvikles trafik. Trafikken forsinkes ved opstart, men kører til gengæld også i de første sekunder af gultiden. Trafik med vigepligt for andre trafikstrømme afvikles kun, når der er frit.

omløbstid Omløbstiden i et signalanlæg har stor betydning for kapaciteten. - Oftest anvendes omløbstider mellem 48 og 110 sekunder

Køopbygning og afvikling

Ankomster pr. omløb, når middelværdi er 10 biler Omløbsnr.

Begrænsinger i DANKAP i forhold til signalanlæg Svingbaners længde er uendelig Usikkerhed på beregninger med belastningsgrad over 0,8 Effekt af trafikstyring kan ikke beregnes Effekt af samordning kan ikke beregnes Lokale geometriske og signaltekniske forhold i et kryds kan være svære at medregne

Alternativt simulere Anbefales til effektvurdering af: Ruderanlæg og tætliggende signalanlæg Trafikstyrede signalanlæg Samordninger (simulering er ikke optimering) Busprioritering Atypiske rundkørsler

Fordele ved simulering Afprøve styrestrategier Eksperimentere uden fysiske indgreb Kræver færre ressourcer end fuldskalaforsøg Faste forsøgsbetingelser og dermed muligt at sammenligne forskellige alternativer Hurtigere resultater og konklusioner Større sandsynlighed for succes ved ændring/etablering Kan benyttes til optimering af parametre i drift Overbevise beslutningstagere

Eksempel på simulering Ruderanlæg I Hilerød Problem Trafik Løsning

Eksempel på simulering Ruderanlæg I Hilerød Optimeret

Eksempel på simulering Fritliggende kryds Antal stop Rød hvile Præference Tidsstyret Brændstofforbrug Rød hvile Præference Tidsstyret

End slide Endslide