Trafikafvikling og kapacitet, dankap Alternative title slide. Image size: 6 cm x 25,4 cm or 227 x 960 pixels
Overslagsberegning kapacitet Passagetid 2,0 bil/sek. anvendes (1800 biler/time) Trafiktal omregnes til biler pr. omløb (600 biler/time = 10 biler/omløb ved 60 sek. omløbstid) Grøntidsbehov beregnes 10*2,0 = 20 sek.
Trafiktal Trafiktal er nødvendige for dimensionere et signalanlæg: Trafiktælling – alle svingbevægelser i 5 min. intervaller Også cykler og fodgængere med betydning for kapaciteten Registrer kø – ved kapacitetsproblemer tælles kun afviklet trafik Nyt signalanlæg kan tiltrække ny trafik Trafikmodeller kan benyttes til at forudsige konsekvenser af f.eks. større infrastruktur projekter - Tag højde for usikkerhed på tal
DaNKAP
DANKAP input - Geometriske forhold og trafik indtastes
DANKAP input – Faser, mellemtider og eventuelt grøntider indtastes 1 2 3
DANKAP - resultat
DANKAP - Beregningsmetodik Trafikmængder omregnes til personbilenheder Grundlæggende timekapacitet beregnes Køresporenes kapacitet beregnes Middelforsinkelse beregnes Kølængder beregnes
PassaGETIDER I signalanlæg afvikles trafikken tilnærmelsesvis med følgende passagetider: - ligeudkørende 1,8 bil/sek. (2000 biler/time) - venstresvingende 2,2 bil/sek. (ca. 1600 biler/time) - højresvingende 2,2 bil/sek. (ca. 1600 biler/time) Kapaciteten for de svingende reducere yderligere, hvis disse har sekundære vigepligter (skal vige for biler eller cykler)
Effektive grøntid Trafikken i en vognbane afvikles kun i grøntiden. Den effektive grøntid er den andel af grøntiden, hvor der afvikles trafik. Trafikken forsinkes ved opstart, men kører til gengæld også i de første sekunder af gultiden. Trafik med vigepligt for andre trafikstrømme afvikles kun, når der er frit.
omløbstid Omløbstiden i et signalanlæg har stor betydning for kapaciteten. - Oftest anvendes omløbstider mellem 48 og 110 sekunder
Køopbygning og afvikling
Ankomster pr. omløb, når middelværdi er 10 biler Omløbsnr.
Begrænsinger i DANKAP i forhold til signalanlæg Svingbaners længde er uendelig Usikkerhed på beregninger med belastningsgrad over 0,8 Effekt af trafikstyring kan ikke beregnes Effekt af samordning kan ikke beregnes Lokale geometriske og signaltekniske forhold i et kryds kan være svære at medregne
Alternativt simulere Anbefales til effektvurdering af: Ruderanlæg og tætliggende signalanlæg Trafikstyrede signalanlæg Samordninger (simulering er ikke optimering) Busprioritering Atypiske rundkørsler
Fordele ved simulering Afprøve styrestrategier Eksperimentere uden fysiske indgreb Kræver færre ressourcer end fuldskalaforsøg Faste forsøgsbetingelser og dermed muligt at sammenligne forskellige alternativer Hurtigere resultater og konklusioner Større sandsynlighed for succes ved ændring/etablering Kan benyttes til optimering af parametre i drift Overbevise beslutningstagere
Eksempel på simulering Ruderanlæg I Hilerød Problem Trafik Løsning
Eksempel på simulering Ruderanlæg I Hilerød Optimeret
Eksempel på simulering Fritliggende kryds Antal stop Rød hvile Præference Tidsstyret Brændstofforbrug Rød hvile Præference Tidsstyret
End slide Endslide