Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

© 2005, Carl Bro as - side 1 Fleksible vejregler – generel introduktion Indledning Stig V. Jeppesen, Rådgivende ingeniørfirma Carl Bro as  Præsentation.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "© 2005, Carl Bro as - side 1 Fleksible vejregler – generel introduktion Indledning Stig V. Jeppesen, Rådgivende ingeniørfirma Carl Bro as  Præsentation."— Præsentationens transcript:

1 © 2005, Carl Bro as - side 1 Fleksible vejregler – generel introduktion Indledning Stig V. Jeppesen, Rådgivende ingeniørfirma Carl Bro as  Præsentation af ideelle (løse) tanker og muligheder  Kan nok forekomme lidt abstrakt for nogle  Kan for andre måske også virke inspirerende til videre overvejelse  Så nu er I advaret; men senere følger 4 mere konkrete cases Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

2 © 2005, Carl Bro as - side 2 Fleksible vejregler – generel introduktion Disposition  Risikoanalyser generelt  Risikoanalytiske tiltag i nordiske vejregler  Risikoanalyse i forhold til trafiksikkerhed  Formål med fleksible vejregler  Fleksibilitet i grundparametre Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

3 © 2005, Carl Bro as - side 3 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalyser generelt Kendte anvendelsesområder:  Brand  Miljøkatastrofer  Arbejdsmiljø  Økonomisk projektstyring Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

4 © 2005, Carl Bro as - side 4 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalyser generelt Oftest forekommende parametre:  Sandsynlighed / eksponering  Konsekvenser / farlighed  (Udbredelseshastighed) Risikoestimering af en hændelse (f.eks. trafikuheld): = Sandsynlighed x Konsekvenser Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

5 © 2005, Carl Bro as - side 5 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalytiske tiltag i nordiske vejregler Norge – Håndbok 265 Linjeføringsteori, 2005 Oversigt over grundparametre Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder Statiske variable a 1 øyehøyde a 2 hinderhøyde a 3 kjøretøyhøyde b hjulavstand på samme aksling, dimensjonerende personbil b o overheng b s sporingsøkning Variable knyttet til påvirkning på kjøretøy/bilfører a v vertikalakselerasjon v vh relativ vertikalhastighet Variable knyttet til omgivelsene f b bremsefriksjonskoeffisient f k sidefriksjonskoeffisient V fartsgrense e maks maksimal overhøyde s stigningsgrad Variable knyttet til bilføreren t r reaksjonstid

6 © 2005, Carl Bro as - side 6 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalytiske tiltag i nordiske vejregler Norge – Håndbok 265 Linjeføringsteori, 2005 Opdeling af grundparametre Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

7 © 2005, Carl Bro as - side 7 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalytiske tiltag i nordiske vejregler Norge – Håndbok 265 Linjeføringsteori, 2005 Sammenhæng mellem parametre og formelgrundlag Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

8 © 2005, Carl Bro as - side 8 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalytiske tiltag i nordiske vejregler Norge, risikomodel Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder Sandsynlighed for og/eller konsekvenser af uønsket hændelse er lav. Risikoen er acceptabel Sandsynlighed for uønsket hændelsen er høj og konsekvenserne kan være alvorlige. Risikoreducerende tiltag skal vurderes. Konsekvenserne af uønsket hændelse er meget alvorlige. Tiltag skal foretages. I forbindelse med håndbog 017 (”Veg- og gateutforming”, 1992) er denne model forenklet: Konsekvens = Fart Sandsynlighed = Trafikmængde Norge – Håndbok 265 Linjeføringsteori, 2005

9 © 2005, Carl Bro as - side 9 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalytiske tiltag i nordiske vejregler Norge – Håndbok 265 Linjeføringsteori, 2005 Anvendelse af model til dimensioneringsklasser Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

10 © 2005, Carl Bro as - side 10 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalytiske tiltag i nordiske vejregler Sverige – Vägar och gators uformning, Grundvärden, 2004 Brug af standarder for valg mellem grundparametre (tilknyttet værdiinterval): God – Mindre god – Lav Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

11 © 2005, Carl Bro as - side 11 Fleksible vejregler – generel introduktion Risikoanalyser i forhold til trafiksikkerhed  Ønsket om høj trafiksikkerhed er ofte udgangs- punkt for værdien af hver grundparameter i en geometrisk vejregel (f.eks. kurveradius)  Ved at fastsætte en værdi for en grundparameter, så kritiske tilstande forekommer med lav sandsynlighed, opnås høj trafiksikkerhed  Traditionelt fokuseres på at undgå (alvorlige) uheld, uden at vurdere sandsynligheden for, at de faste værdier for en kritisk tilstand af hver grund- parameter faktisk forekommer og gør det samtidig Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

12 © 2005, Carl Bro as - side 12 Fleksible vejregler – generel introduktion Formål Formål med fleksible vejregler:  Etablere vejanlæg, som dimensioneres i højere grad efter det faktiske behov – især af betydning ved ombygninger med mange begrænsninger  Undgå (kostbare) overdimensioneringer  Optimere ressourcer, så der opnås flere nye vejanlæg eller ombygninger af eksisterende vejanlæg for samme mængde af ressourcer Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

13 © 2005, Carl Bro as - side 13 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre  Værdien for en geometrisk vejregel er bestemt ud fra én eller normalt flere grundparametre (GP-1, GP-2, …..), normalt gennem en formelberegning  Værdien af hver grundparameter er udtryk for en bestemt kritisk tilstand (f.eks. reaktionstid eller friktion på en våd, men ren kørebane) Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

14 © 2005, Carl Bro as - side 14 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre Faktisk viden om kritiske tilstande for en grund- parameter afhænger ofte af, om der for et vejanlæg er tale om:  Nyanlæg – her kan alene anvendes forventninger (prognoser eller beregninger)  Ombygning – udgangspunkt i de faktiske hændelser (men der findes ikke altid operationelle og tilgængelige data herom) Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

15 © 2005, Carl Bro as - side 15 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre  Normalt er værdien for en grundparameter som udgangspunkt i dag i vejreglerne fastsat til en standardværdi med en tilpas lav sandsynlighed for kritisk tilstand  Men er der forventning (nyanlæg) eller viden (ombygning) om lokale / konkrete / aktuelle afvigelser fra standardværdien, så kan denne ændres fleksibelt i vejreglerne til en mere korrekt værdi Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

16 © 2005, Carl Bro as - side 16 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre Sandsynligheden for en kritisk tilstand af en grund- parameter kan (kvalitativt) placeres på en skala i eksempelvis 3 niveauer (trin): Lav: Tilstanden forekommer næsten aldrig (ofte i dag) og resulterer i vejanlæg af høj standard Middel: Tilstanden forekommer undtagelsesvist og resulterer i vejanlæg af middel standard Høj: Tilstanden forekommer nu og da og resulterer i vejanlæg af lav standard Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

17 © 2005, Carl Bro as - side 17 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre  Valg af værdi for hver grundparameter ud fra en (skønnet) sandsynlighed for dens faktiske tilstand (lav / middel / høj) i den lokale / aktuelle / konkrete situation for et vejanlæg (men kan også gøres ud fra ønsket om en bestemt vejstandard)  Niveauerne kan tilknyttes nogle sandsynligheder og kvantitative værdi-intervaller  Når der dimensioneres efter f.eks. en lav sandsyn- lighed for en kritisk tilstand af en grundparameter, opnås et vejanlæg af høj standard – og omvendt Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

18 © 2005, Carl Bro as - side 18 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre Eksempel 1 med kørebane-tilstand – sandsynlighed for kritisk tilstand: Niveau lav : våd og beskidt (eller bedre) Niveau middel :våd og ren (standard / default) eller tør og beskidt (eller bedre) Niveau høj :tør og ren Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

19 © 2005, Carl Bro as - side 19 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre Eksempel 2 med reaktionstid – sandsynlighed for kritisk tilstand: Niveau lav : = (>) 2,0 sek. (standard / default) Niveau middel := (>) 1,5 sek. Niveau høj := (>) 1,0 sek. Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

20 © 2005, Carl Bro as - side 20 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre I dagens vejregler Geometrisk vejregel-værdi beregnes af en formel ud fra: GP1-fast, GP2-fast, GP3-fast, GP4-variabel, ….. Resultater ved opslag i faste tabeller Fleksible vejregler Geometrisk vejregel-værdi beregnes af en formel ud fra: GP1-valgt, GP2-fast (standard / default), GP3-valgt, GP4-variabel, ….. Internet-inddateringer giver faktisk resultat Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder

21 © 2005, Carl Bro as - side 21 Fleksible vejregler – generel introduktion Fleksibilitet i grundparametre Men der må stilles krav til fleksible vejregler: 1.Alle grundparametre må kun samtidigt fastsættes efter middel eller høj sandsynlighed for kritisk tilstand, hvis dette begrundes lokalt / konkret / aktuelt 2.Kombineret niveau for sammenvægtede grund- parametre skal overholde et vist minimums-niveau 3.Grundparametre må vægtes i forhold til hinanden i forhold til følsomheden for værdien af den geometriske vejregel, som de indgår i Udvalg 22 Udformning af veje og gader Seminar på Færøerne 16. juni 2006 Vejregler i Norden – Nye tanker og muligheder


Download ppt "© 2005, Carl Bro as - side 1 Fleksible vejregler – generel introduktion Indledning Stig V. Jeppesen, Rådgivende ingeniørfirma Carl Bro as  Præsentation."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google