Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Trafikstyring eller samordning?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Trafikstyring eller samordning?"— Præsentationens transcript:

1 Trafikstyring eller samordning?
VEJ-EU maj 2018

2 Styringsformer Fritliggende signalanlæg skal være trafikstyrede
Tidsstyring Faste grøntider Fast omløbstid Ingen tilpasning til kortvarige svingninger i den aktuelle trafik Kan tilpasses ved at have flere forskellige programmer i løbet af dagen Kan have trafikstyrede forlængelsesmuligheder Kan (skal) samordnes med naboanlæg Trafikstyring Variable grøntider (og evt. overspring af faser) Fast eller variabel omløbstid Automatisk tilpasning til kortvarige svingninger i den aktuelle trafik Kan udformes, så det har forskellige programmer i løbet af dagen Kan kun samordnes, hvis der er en begrænset trafikstyring Fritliggende signalanlæg skal være trafikstyrede

3 Samordning (”Grøn bølge”)
Parametre Vej-tid diagram (Bilernes) hastighed Afstand mellem krydsene Omløbstid Grøntid Krav (hvis perfekt): 2 x køretid = n x omløbstid => Køretid = afstand/hastighed = n/2 x omløbstid NB: Pas på med kørsel frem mod skift til rødt.

4 Samordning

5 Samordningsplan Valg af retning? Idealløsningen
Find rigtig samordningsplan

6 Signalprogrammer Tidsstyrede og samordnede anlæg

7 Trafikstyring Anlægstyper Fuldt trafikstyrede Hvilestilling
Præferenceretning (prioriterer den pågældende retning) (sparer detektorer) Seneste retning (sjælden) Alt rødt (smidig signalveksling) Delvist trafikstyret (typisk forlængelse) Sidevejstrafikstyrede (giver dårlig service for hovedretningen) Ingen detektorer i præferenceretningen Anmelde/forlænge (evt. reservere) Detektorspoler Videodetektering Radardetektering

8 Trafikstyret præferenceanlæg

9 Trafikstyret ”rød hvile”-anlæg

10 Styreblokke Eksempel på signalfaser NB: Sikkerhedsmatrix

11 Delvis trafikstyring

12 Trafikstyring Grøntidens opbygning

13 Trafikstyring I mere komplekse anlæg:

14 Detektorplacering (spoler)
Skematisk

15 Detektorspoler Styrker og svagheder

16 Detektorplacering Hvilestilling?

17 Detektorfunktionsskema
Funktion ved fejl

18 Særlige funktioner Separatregulerede venstresving
Separatregulerede højresving Cyklistfaser Busprioritering Trafikstyret mellemtidsforlængelse Prioritering af tung trafik (lastbiler) Trafikstyret programvalg (i samordnede anlæg) Adaptive systemer

19 ”Total” signalregulering

20 ”Total” signalregulering
Signalgruppeplan


Download ppt "Trafikstyring eller samordning?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google