Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Trafikstyring eller samordning?
VEJ-EU maj 2018
2
Styringsformer Fritliggende signalanlæg skal være trafikstyrede
Tidsstyring Faste grøntider Fast omløbstid Ingen tilpasning til kortvarige svingninger i den aktuelle trafik Kan tilpasses ved at have flere forskellige programmer i løbet af dagen Kan have trafikstyrede forlængelsesmuligheder Kan (skal) samordnes med naboanlæg Trafikstyring Variable grøntider (og evt. overspring af faser) Fast eller variabel omløbstid Automatisk tilpasning til kortvarige svingninger i den aktuelle trafik Kan udformes, så det har forskellige programmer i løbet af dagen Kan kun samordnes, hvis der er en begrænset trafikstyring Fritliggende signalanlæg skal være trafikstyrede
3
Samordning (”Grøn bølge”)
Parametre Vej-tid diagram (Bilernes) hastighed Afstand mellem krydsene Omløbstid Grøntid Krav (hvis perfekt): 2 x køretid = n x omløbstid => Køretid = afstand/hastighed = n/2 x omløbstid NB: Pas på med kørsel frem mod skift til rødt.
4
Samordning
5
Samordningsplan Valg af retning? Idealløsningen
Find rigtig samordningsplan
6
Signalprogrammer Tidsstyrede og samordnede anlæg
7
Trafikstyring Anlægstyper Fuldt trafikstyrede Hvilestilling
Præferenceretning (prioriterer den pågældende retning) (sparer detektorer) Seneste retning (sjælden) Alt rødt (smidig signalveksling) Delvist trafikstyret (typisk forlængelse) Sidevejstrafikstyrede (giver dårlig service for hovedretningen) Ingen detektorer i præferenceretningen Anmelde/forlænge (evt. reservere) Detektorspoler Videodetektering Radardetektering
8
Trafikstyret præferenceanlæg
9
Trafikstyret ”rød hvile”-anlæg
10
Styreblokke Eksempel på signalfaser NB: Sikkerhedsmatrix
11
Delvis trafikstyring
12
Trafikstyring Grøntidens opbygning
13
Trafikstyring I mere komplekse anlæg:
14
Detektorplacering (spoler)
Skematisk
15
Detektorspoler Styrker og svagheder
16
Detektorplacering Hvilestilling?
17
Detektorfunktionsskema
Funktion ved fejl
18
Særlige funktioner Separatregulerede venstresving
Separatregulerede højresving Cyklistfaser Busprioritering Trafikstyret mellemtidsforlængelse Prioritering af tung trafik (lastbiler) Trafikstyret programvalg (i samordnede anlæg) Adaptive systemer
19
”Total” signalregulering
20
”Total” signalregulering
Signalgruppeplan
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.