Vintertjeneste på fortove

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Har VIP’ere en formidlingsforpligtelse – og hvor langt rækker den i givet fald? Praksisudvalgets konference 23/ om forskningsformidling Oplæg ved.
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Opfyldelse af lovmæssige bestemmelser Med udgangspunkt i bestemmelserne i Dagtilbudsloven vurderes øvrig lovgivnings forpligtigelse i forhold til opgaven.
Statsstøtte og udbudsreglerne
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Side 6Side 3 hittegods: Under oprydning finder du bag en stol en læderjakke med en tegnebog. Tegnebogen indeholder ingen penge, kun kørekort,dankort,sygesikringsbevis.
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Projektgranskning Vibeke Kragh, VIA University College februar 2014.
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Private fællesveje Drift og vedligeholdelse mm. Drift og vedligeholdelse mm. Ved: Vejchef, Mohamed Ouazzani.
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Nyt fra Erhvervs- og Byggestyrelsen
DS 447 Ventilation i Bygninger
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
Delegering af sygeplejerskeopgaver – hvis ansvar?
Oplæg til generalforsamling i Sdr. Nyrup grundejerforening Juridisk responsum Skrevet af advokat Gitte Espensen Hangshøj.
Sikre skoleveje i Fredericia Analyse foretaget af Troels Andersen i Vej & Park Fremlagt på Børne- og Ungdomsudvalgsmødet 15.jan
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Strandgrundejer- foreninger. Dagsorden 1. Orientering om kommende trafikplan 2. Cykelsti ved Bøtø Ringvej 3. Tvunget medlemskab af grundejerforeninger.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Teknisk dialogmøde den 11. september 2013 Vinduespolering.
Temadag den 26. januar 2010 ATV Jord og Grundvand v/Lene Juul Nielsen Vejledning om undersøgelse og oprensning af forurening fra villaolietanke – juridisk/administrativ.
Strandgrundejer- foreninger. Dagsorden 1. Tvunget medlemskab i grundejerforening 2. Cykelstier, Stovby Ringvej og Bøtø Ringvej 3. Trafikspørgsmål ved.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
TR/ledermøde Nørrebrohallen 21. januar ’10. Omplacering – undersøg først Kan budgetreduktionen klares uden personalereduktion? Er der i personalegruppen.
Alternative tømidler Udførelse i Vintertjenesten Københavns Kommune
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
Fremkommelighed, trafiksikkerhed, miljø og økonomi Strategi for vintertjeneste Freddy Knudsen, Vejdirektoratet.
Paradigme og vejledning: VINTER- OG RENHOLDELSESREGULATIV Siden sidst...
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Det fælles europæiske udbudsdokument Sådan virker det! Dialogmøder om ESPD i København og Odense foråret 2016.
FORÅRSMØDE 2013 Landliggersammenslutningen Grundejerforbundet.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Før 2. behandling Gl. lov: Lovforslag L20: Randers-afgørelse hermed ”løst”…
Vintertjenesten 2007 – 2008 i Assens Kommune Vej- og trafikchef Poul-Henning Nielsen.
Arrangementer på færdselslovens område
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Møde Fakturering af projekter 2016
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Begrundelsespligt? Advokat Henrik Holtse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
FORMÅL.
Udbudsforskrifter (UF) Vintertjeneste
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Bedre trafikkort - vintertrafik
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Styrmandens ansvar og opgaver
Møde Fakturering af projekter 2016
Værdighed ved livets afslutning
Møde Fakturering af projekter 2016
Personligt Tillæg Folkepension.
Advokat Rasmus Holm Hansen
Forslag til udgiftsfordeling til kystsikring
Håndbog: Vintertjeneste på cykelstier Opgavebeskrivelse i overskrifter
Hvor må jeg færdes? Adgangsmuligheder til Arresø
Præsentationens transcript:

Vintertjeneste på fortove Kommunens/vejmyndighedens pligter

Kommunen som vejmyndighed GENERELT: Som udgangspunkt har kommunen pligt til, på offentlig vej og sti at: sørge for snerydning og træffe foranstaltninger mod glat føre jf. Vejlovens § 62. På fortove i byer og bymæssige områder kan pligten dog pålægges grundejerne.

Kommunen som vejmyndighed Hvor pligten er pålagt grundejere hvis ejendom grænser til offentlig vej eller sti, jf. Vejlovens § 64, stk. 1, kan grundejernes pligter sammenfattes til at: udføre snerydning snarest muligt efter snefald (§ 66, stk. 1) at træffe foranstaltninger mod glat føre snarest muligt efter førets indtræden (§ 67, stk. 1). Hvis ikke snarest muligt er nærmere defineret i regulativet, giver rets- og forsikringspraksis en cirka tidsramme, inden for hvilken man - alt efter forholdene - kan forvente, at grundejeren har sneryddet og bekæmpet glat føre: fra kl. 7.00 morgen (søndage kl. 8.00) til kl. 22.00 aften. Kan ændres efter benyttelse, fx ved institutioner, biografer, restauranter o.l.

Kommunen som vejmyndighed Hvor pligten ikke kan pålægges grundejeren, fx pga. adgangsforholdene (§ 64, stk. 2) påhviler forpligtelsen således kommunen selv. Strækninger kan indgå i stiklassificeringen, men: Kommunen bør her som udgangspunkt leve op til de samme krav mht. udførelsestidspunkt mv., som stilles til grundejerne Der skal således foreligge en saglig trafiksikkerhedsmæssig begrundelse for, at kommunens ”stumper” ikke skal leve op til samme krav som for grundejerne. Beslutning om et lavere servicemål på de kommunale strækninger kan ikke alene være båret af økonomiske hensyn.

Kommunen som vejmyndighed, eksempel 1:

Eksempel 1: Hvilken vinterstiklasse opfylder kravet som stilles til grundejerne? Ingen facitliste… Umiddelbar vurdering: Vinterstiklasse II, evt. med udvidet udførelsestid ved ekstraordinært snefald (til kl. 22.00)

Kommunen som vejmyndighed, eksempel 2: Ved offentlige stier i eget tracé o.l. (stisystem, anlæg o.l. hvor pligten ikke kan pålægges grundejer) kan kommunen med udgangspunkt i Vejlovens § 62, stk. 2 bestemme snerydningens og glatførebekæmpelsens omfang og rækkefølge (gælder her også fælles- og cykelstier). Stierne kan således indgå i kommunens klassificering, afgjort ud fra stiens betydning for færdselsafviklingen mv. Såfremt der ikke udføres vintertjeneste på konkrete strækninger (§ 62, stk. 4) af trafikale og sikkerhedsmæssige grunde (ikke økonomiske grunde), anbefales dette skiltet af hensyn til evt. erstatningssager (ikke vejlov).

Kommunen som grundejer Kommunen har også supplerende pligter som grundejer. Dette kan fx være foran institutioner, skoler og andre kommunale bygninger mv. Denne pligt adskiller sig ikke fra andre grundejeres, som beskrevet under afsnit 2.1, idet pligten evt. må udvides (tidspunkt) i forhold til lokalitetens afbenyttelse, fx ved aftenskole o.l. Man kan således som kommune være forpligtet til et højere krav for fortove som grundejer, end det krav man er forpligtet af ved et bestemt defineret servicemål som vejmyndighed for kommunens fortove og stier.

Kommunen som grundejer, eksempel 3 Vinterstiklasse II, dog udvidet til kl. 22.00 såfremt åbningstiderne/ anvendelse kræver det. Institutioner o.l. placeres først på den pågældende rute, således at der tilstræbes saltet og ryddet inden for åbningstid/tidspunkt for anvendelse. Alternativ: ”Viceværtsfunktion” på ejendommen. Særlige krav ved skoler, institutioner mv. fremgår ikke af vejlov, men fra forsikringsselskaber(-praksis.