Den analyserende Artikel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Krav til informationsformidling
Advertisements

Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Elsker DU også at læse lektier?
Opgaver og svarark – til individuel brug
Sprog/billeder på Internettet
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
Analyse af praksis.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Naja Marie Aidt Bavian.
5-punktstekst Om at skabe sammenhæng i sin tekst En del af FGs Skrivemetro.
Vt-speciale, 1. Møde program
Taksonomisk mindmap i religion
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
ProDuklings Principle Six EQ Danmark A/S - Nyhedsfelt.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Tema for præsentationen f.eks. Strategiplan 2011.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
ANSØGNINGEN At søge job handler blandt andet om at skrive ansøgninger
Anna-Marie H. Hansen, UCL (Jelling) 1 Sammenhæng mellem de to forelæsninger Et overblik over forskellige litterære metoder Fokus på.
- Understøtter den øvrige undervisning.
Folkeskolens afgangsprøve
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Kortfilm Et overblik.
Synopsis.
Dagsorden Ekspertgruppe – fortæller. Catwalk – højtlæsning.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Overgangsproblemer i matematik ”Det sværeste var at forstå hvad læreren prøvede at sige - altså formuleringerne.” 1g-elev, stx.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
Harald Herdal Novellen Kolonihaven 1933.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket med indbygget.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Problemer under debat i litteraturen. Det moderne gennembrud – oplæg og arbejdselv.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Litterær artikel. Genren litterær artikel  Læs om genren her:
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Instruktioner Der findes 4 forskellige skabeloner i 6 forskellige farver: titel, punktopstilling, billede og citat. Derudover er der én skabelon hvis titelsiden.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
DHO DHO 2017 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Sso SKRIV!.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Brikker til litteraturhistorien
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
StudieRetningsOpgaven
KMA/LMS - logbog.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Essay.
StudieRetningsOpgaven
Skriv til nettet Læringsstie
SRO 2018 hHx.
StudieRetningsOpgaven
SRO SKRIV!.
Resumé – hvordan gør jeg det?
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
DHO DHO 2016 Formålet med DHO At belyse en faglig problemstilling gennem akademisk skrivning Opgaveskrivningen i gymnasiet er en tretrinsraket.
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Den analyserende Artikel

Generelt Folkeskolen Kan have en subjektiv tilgang til analysen. Går ikke helt så meget i dybden med teksten. Gymnasium Skal have en objektiv tilgang til analysen. Direkte citater fra teksten og henvisninger dertil. Sammenhængende tekst, altså ingen overskrifter og en rød tråd gennem hele opgaven. Går generelt mere i dybden med de punkter man vælger at have med.

Indledning Folkeskole: Korte indledninger Overskrifter til hvert afsnit Følger en analysemodel Gymnasium: Op til en halv side indledning Nemmere at skrive indledning når man har et overblik over novellen – evt. efter en grundig analyse. Hænger sammen med konklusionen i afrundingen Sammenhængende, rød tråd gennem hele den litterære artikel.

Analyse Folkeskolen Analyserer alle relevante punkter på en lidt mere overfladisk måde end på STX. Bruger nogle gange overskrifter til forskellige punkter i analysen. Gymnasium Analyserer de vigtigste punkter, gerne 2-3 stykker, som man går i dybden med. Punkterne er en sammenhængende tekst, altså ingen overskrifter.

Fortolkning Folkeskolen Fortolker og vurderer på tema. Fortolkning kan være subjektivt. Eksempler fra teksten. Fortolker undervejs. Fortolker på personerne og temaerne. Gymnasium Fortolkning er objektivt. Argumenter hvorfor man fortolker som man gør. Går mere i dybden med det enkelte.

Perspektivering Folkeskole Læst en anden tekst man kan perspektivere til. Tekster med fælles motiv Forfatter, tidsperioder, temaer. Ca. 10 linjer, går ikke så meget i dybden Gymnasium Går mere i dybden end folkeskolen.

Afrunding Folkeskolen Samler kort op på analysen. Det er valgfrit hvor uddybende ens afrunding er. Gymnasium Samler trådene fra analysen og konkludere derpå. Kobler til indledningen. Spørgsmål i indledningen svares på i konklusionen i afrundingen.