Landmænds forurening af drikkevand

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gryde med filter og taphane
Advertisements

Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
En lille historie om VAND
Biologi om vandes kredsløb
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Bevar naturen – begynd at kompostere
Trin 1: Fra grundvand til postevand
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Rebslagning Redskaber.
Skovøkosystem Målgruppe: Elever i folkeskolen Brugskontekst:
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Nikken PiMag Waterfall®
3 Historier fra det virkelige liv
Nu er der gået lang tid siden, I har hørt nyt fra os. Det beklager vi! Det er ikke kun fordi, vi har ligget på den lade side 
Smileyen, som fik en ven.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Jordvand, grundvand og overfladevand + Vandets bevægelser i jorden
Denne præsentation er specielt for begyndere. Se hele serien igennem før start. Hav værktøj og ler klart. GOD FORNØJELSE.
Rødkåls indikator Gruppe navne: Amanda Frederikke Camilla Rikke.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
”Spænd hjelmen!” - Unges forhold til arbejdsmiljø og risiko i en krisetid Ph.d. Mette Lykke Nielsen
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Knudsgaard – lav selv dine trækul Maj 2007 Mikkel & Ole
Hanne og Marianne siger tak for et par gode uger. Vi glæder os til resten af året sammen med jer! Opstartsugerne på Sønderholm Skole På de følgende sider.
Miniøvelse Markér jordvand og grundvand. Markér grundvandsspejlet.
Trin 1: Undergrunden Til brug i din PowerPoint-præsentation har du her et tværsnit af jorden, som det kunne se ud et sted i Danmark. Placer navnene på.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Klik for næste billede eller vent 30 sek.. Tiden går og det er snart længe siden at jeg kom til mine to-benede i Herlev. Jeg vokser og vokser, og lysten.
Orkaner.
Nitrogen kredsløbet.
Landbrugskemi.
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Made by RoboGenius. Mette Mie ChristiansenClaus Davidsen Morten S. Jensen Susanne Andersen Jesper N. Jensen Robin K. Asmussen Nana S. Jensen Søren Melchior.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Gødning Jordens salte.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Opgave af ren kreativitet… Kunst i det offentlige rum
Svaleredeøregryde KvK v. Oleflemming Nielsen Svaleredeøregryde KvK v. Oleflemming Nielsen Vikingernes suppegryde Vikingernes suppegryde Har navn efter.
Denitrifikation i rodzonen
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Lavet af: Asbjørn Kjærlund, Oliver Thorndall, Natasja Jensen og Mathilde Christensen.
Fremtidens drikkevandsforsyning En god start, en god side, Et par gode øvelser og gode diskussioner.
De unge og de erhvervsrettede uddannelser Noemi Katznelson, Center for Ungdomsforskning Noemi Katznelson,
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Gejsere Et geotermisk fænomen. Gejsere En gejser eller springkilde er en speciel form for varm kilde, som periodisk kommer i udbrud og sender en søjle.
Du blev skabt til lighed med Kristus Det målrettede liv 4. del.
Vand og næringsstoffer i vand
Kommunens indsats mod pesticider Signe Krogh – ENVINA møde, 1-2. februar 2016.
Ungdomsliv.
DRIKKEVAND. DRIKKEVAND I VERDEN MERE END 663 MILLIONER MENNESKER UDEN VAND SYD FOR SAHARA UNICEF.
Trin 1: Undergrunden Til brug i din PowerPoint-præsentation har du her et tværsnit af jorden, som det kunne se ud et sted i Danmark. Placer navnene på.
Team Nordahl og Skibet Skole
 .
FEF Vand- aflednings aftale
En ung dame ventede på sit fly i en stor lufthavn
stenalderkeramik Knus granitten til fint sand. Ælt leret med granit.
Hvad er ligheden mellem en blondine og Netto?
Tagformer i forskellige lande
SN – Fysik/Kemi – Hjemly Idrætsefterskole
Salte og Ioner.
Livet langs floden Floden skærer sig ned i landskabet
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Den glade skole på bjerget.
Satellitter – bevægelse i tyngdefelt
Milde Skaber, lad din vilje gro
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Præsentationens transcript:

Landmænds forurening af drikkevand Alexander, Fanny, Oliver & Laura

Problemformulering Hvordan kan vi fremtidigt sikre, at landmændene bruger mindre sprøjtemidler til deres marker i Danmark? Og kan vi forsikre os om, at de midler der bliver brugt, ikke er farlige for miljøet? I nr. 1 skal vi fortælle om forsøg 2 I nr. 2 skal vi fortælle om forsøg 1

Forsøg 1 - Karse Vi har brugt gødningen NPK… Efter én uge havde den ene spiret... Alexanders have... Det ene forsøg gik ud på at se, hvordan tager imod gødning. Vi planter karse i tre skåle, som så hver får forskellig mængde kunstigt gødning, for at se hvilken vil gro hurtigst. Den første bliver kun vandet med postevand, den anden får let gødet vand og den sidste skål får stærkt gødet vand. Vi har vandet karsen alle hverdage. Vi troede, det var den med lidt gødning, der ville gro hurtigst, da den anden nok ville få for mange giftstoffer, som så ville dræbe karsen. Den der groede hurtigst var også den i med lidt gødning. Den første der kun blev vandet med vand døde langsomt, den med meget gødning dræber også karsen lidt, men den med lidt gødning gror bedst (ikke hurtigt). Vi fandt også ud af, det ikke er selve gødningen som gør at det vokser hurtigt. Gødningen gør bare at, den holder på vandet, så selvom der er en ’tørkeperiode’, så holder den på vandet, så det gør den vokser hurtigere.

Forsøg 2 - Sand, jord og ler Tre 1,5L flasker... pH-værdierne.. 75 ml gødning i hver... Lerets tæthed, gør den til... Postevand blev hældt i, med et par dages mellem rum... Problemer med leret... For grundvandets bedste beskyttelse... Filter i toppen, søvpapir i bunden... Det andet går ud på, hvor vi vil finde ud af, hvad der filtrerer bedst af jord, sand og ler. Det har vi gjort, ved at sætte det op i tre 1,5L flasker, hvor vi har skåret bunden af og vendt flaskerne på hoved. Vi har fyldt dem op med, som sagt, jord, sand og ler. Vi har så hældt noget kunstgødning (14-3-15), hvor vi hældte 75 ml i hver. Vi har så ladet det stå i nogle dage, hvor vi selvfølgelig også har hældt almindeligt postevand med nogle dages mellemrum. På toppen har vi sat filter i, så sandet, jordet og leret ikke ryger ned og i bunden af flasken, har vi sat sølvpapir, så vandet ikke fordamper væk. Da vandet er gået igennem, har vi fundet deres pH-værdi og set, hvilket filtrere bedst. Vi fandt frem til, at leret filtrere bedst, højst sandsynligt pga. tætheden. Sand: 6,5. Jord: 6,2. Ler: 6. I det her forsøg var der problemer med leret, var alt for tørt, så vi blev nød til at gøre det vådt, og at efter nogle dage kom der mug på toppen af flasken, som vi blev nød til at fjerne to gange. For den bedste beskyttelse mod forgiftning i grundvandet, er en kombination af alle tre jordarter.

Det var vores tværfaglige projekt! Tak, fordi du lyttede med.