JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Program - formiddag 10.00 – 10.20 Velkomst 10.00 – 10.10 Kort velkomst v. STAR 10.10 – 10.20 Formål med seminaret, program, præsentation v. DISCUS 10.20 – 11.25 TEMA 1: Organisering af virksomhedssamarbejdet 10.20 – 10.35 Virksomhedssamarbejdet i JobFirst Hvad kan vi lære af VCG2? v. DISCUS 10.35 – 10.50 Hvordan er vores virksomhedssamarbejde omkring målgruppen for JobFirst? v. Jobcenter Aarhus 10.50 – 11.05 Hvordan er vores virksomhedssamarbejde omkring målgruppen for JobFirst? v. Jobcenter Lolland 11.05 – 11.25 Hvordan vil vores virksomhedssamarbejde i JobFirst se ud? Gruppedrøftelser 11.25 – 11.40 Pause 11. 40 – 12.20 Spot på snusepraktikker To mini-input fra Jobcenter Hedensted og Jobcenter Lolland. Derefter gruppedrøftelser: Hvordan vil vi tilrettelægge snusepraktik hos os? 12.20 – 13.15 Frokost
Program - eftermiddag 13.15 – 14.25 TEMA 2: Kvalitet i virksomhedssamarbejdet 13.15 – 13.30 Opkvalificering af virksomhedsmentorer v. Jobcenter Aalborg 13.30 – 13.45 Forflytning af indsats til virksomhederne v. Jobcenter Haderslev 13.45 – 14.00 Rollen og opgaven som virksomhedsmentor v. virksomhedsmentor, Haderslev Domkirke 14.00 – 14.25 Hvordan vil vi sikre kvalitet i virksomhedssamarbejdet i JobFirst? Gruppedrøftelser 14.25 – 14.40 Pause 14.40 – 15.20 Spot på ordinære timer To mini-input fra Jobcenter Hedensted og Jobcenter Aarhus. Derefter gruppedrøftelser: Hvordan vil vi sikre ordinære timer til deltagerne i JobFirst? 15.20 – 15.30 Afslutning Opsamling på dagen v. DISCUS Farvel og tak v. STAR
Virksomhedssamarbejdet i JobFirst Hvad kan vi lære af VCG2 ?
Virksomhedssamarbejdet i JobFirst Snuseperioden Max. 13 uger – inkl. opstart Praktik/ordinære timer * Min. 13 uger Virksomhedsforløb 26 uger * Ordinære timer så tidligt som muligt
Virksomhedscenter generation 2 (VCG2) Formål: At udvikle en landsdækkende ramme for beskæftigelsessporet i den samlede rehabiliterende indsats Målgruppen: Borgere tilkendt ressourceforløb og borgere på kontanthjælp med komplekse problemer Omfang: 25 kommuner deltog i perioden 2013 til 2015. Alle havde et vist beredskab af virksomhedscentre
4 succesmål (VCG2) Borgere i målgruppen kommer i længerevarende forløb på en rigtig virksomhed Borgere i målgruppen oplever progression i forløbet i en virksomhed Flest mulige borgere fra målgruppen overgår fra offentlig forsørgelse til hel eller delvis selvforsørgelse Der udvikles konkrete modeller og metoder for, hvordan jobcentrene bedst muligt iværksætter og understøtter virksomhedsrettede forløb, hvor udsatte borgere oplever progression og udslusning i forhold til arbejdsmarkedet
Resultater (VCG2) Det kan lade sig gøre! 2.665 borgere i virksomhedspraktik, 2/3 i mere end 13 uger 2. Kommunerne vurderer, at der har været progression i mange forløb (fx som forøgelse af timetallet under praktik) 3. Kommunerne oplyser, at 14 % af deltagerne er kommet i ordinært job, uddannelse, fleksjob efter afsluttet praktik (per september 2015) 4. Udviklet nye modeller og metoder for Tætte samarbejdsrelationer i jobcentret og på tværs af forvaltninger Nye og mere fleksible virksomhedscentermodeller Opkvalificeringstiltag for virksomhedsmentorerne Større involvering af borgeren i den virksomhedsvendte indsats
Hvad er vigtigt for hvem (VCG2)? Borgerne Kvalitet: praktikken skal være relevant og give mening Virksomhederne Kvalitet: virksomhedsmentor klædt på til opgaven, tæt kontakt med jobcentret Struktur: skriftlig aftale med klar rolle - og ansvarsfordeling Jobcentrene Kvalitet: kompetente virksomhedsmentorer Struktur: tæt samarbejdskæde internt i jobcentret Volumen: virksomhedsberedskab med en bred vifte af samarbejdsvirksomheder
Hvad skal virksomhederne kunne? Plads til individuelle og længerevarende løsninger Positive over for praktik på få timer per uge (start 1 time) Indstillet på at justere i opgaveplanlægning, fx ved hyppigt fravær Se gode perspektiver i længerevarende forløb Indstillet på, at der foregår andre vigtige indsatser samtidig med praktik Fokus på progression, muligheder for praktikanten Virksomhedsmentorer skal være parate til nye udfordringer - og at blive klædt på Positive overfor ordinære timer!
Hvordan gribes det bedst an? Via en struktureret samarbejdsform: Virksomheden kan være privat eller offentlig Der indgås en kontrakt om et antal pladser til borgere i målgruppen Virksomheden har en fast kontaktperson i jobcentret Virksomheden stiller en eller flere virksomhedsmentorer til rådighed Jobcentret sikrer uddannelse og opkvalificering af virksomhedsmentoren Samarbejdet er tæt og kontinuerligt
Fire modeller for virksomhedssamarbejdet Model 1: Fast aftale om en eller flere faste pladser Model 2: Forhåndsaftale om en eller flere mulige pladser Model 3: Virksomheden opsøges og pladsen skabes, når en borger matcher Model 4: Klyngevirksomhedscenter
7 infoark Findes på JobFirst.dk under Virksomhedsindsats Samarbejdet med virksomhederne Virksomhedsmentorer Arbejdsaftalen Brug af progressionsmåling Intern organisering Forebyggelse af frafald i virksomhedspraktik Vejen til job og uddannelse
Gruppedrøftelse Tema 1 Hvordan vil vores virksomhedssamarbejde i JobFirst se ud? Hvad bygger vi på? Hvad er vores eksisterende virksomhedssamarbejde omkring de udsatte borgere? Hvad er nyt? Hvad vil vi udvikle af nyt virksomhedssamarbejde til JobFirst?
Gruppedrøftelse Spot på snuseaktiviteter Hvordan vil vi tilrettelægge snuseaktiviteter hos os? Skriv mindst 3 eksempler på gode snuseaktiviteter, der kan bidrage til at finde det rette match mellem borger og virksomhed
Gruppedrøftelse Tema 2 Hvordan vil vi sikre kvalitet i samarbejdet med virksomhederne i JobFirst? Hvordan vil vi sikre klare aftaler i samarbejdet? Hvordan vil vi klæde virksomhedskontaktpersonen/ virksomhedsmentoren på til opgaven? Hvordan vil vi sikre et tæt samarbejde omkring borgeren? (fastholdelsesindsats)
Gruppedrøftelse Spot på ordinære timer Hvordan vil vi sikre ordinære timer til deltagerne i JobFirst? Skriv mindst 3 konkrete gode tiltag, der kan bidrage til, at deltagerne i JobFirst får ordinære timer så tidligt som muligt