Repræsentantskabsmøde BS’61

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Temadag om den nye lovgivning
Advertisements

Samspil med den offentlige sektor er afgørende
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
Miljøstyrelsen Høringsmøde:
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
AlmenBolig+ God plads til en rimelig leje
Udvikling af beboerdemokratiet
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Danske Forsamlingshuse
Praktiske erfaringer med Byggeriets IKT specifikation
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Jesper Loose Smith Direktør i Arbejdernes Boligselskab i Gladsaxe – ca boliger Direktør fagforeningsejet ejendoms- og administrationsselskab i.
Bl. 3. kreds. Kredskonference 4. november 2011 Kommunesamarbejdet og styringsdialogen. v/ Kaj Jensen, Slagelse Kommune.
Almene boliger og boligsociale udfordringer
God ledelse er vejen til et godt psykisk arbejdsmiljø
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
1 Dirigenten Boligkontoret Aarhus 21. august 2013.
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
EN INNOVATIV VEJ TIL EFFEKTIV DRIFT
Ekstraordinært repræsentantskabsmøde. EKSTRAORDINÆRT REPRÆSENTANTSKABSMØDE.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Dokumentationspakke Kan den bruges til noget ?. Styringsdialog og dokumentationspakke Forberedelse Bureaukratisk Ekstra arbejde ”Vi taler jo sammen i.
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Boligkontoret Danmark
Velkommen til Grundkursus Tema 1
Offentlige data i spil d. 24. juni 2009 Christian Lanng, Kontorchef, Videnskabsministeriet, ITST Kontoret for it-infrastruktur og implementering
Den lange forhistorie. Fra aftale til nye love Boligaftalen mellem V + C + DF + RV ”Den almene boligsektors fremtid” 2006 Boligaftale
Boligsocialt arbejde hos Boligkontoret Danmarks medlemmer Et kig på de største udfordringer Katja Lindblad, udviklingschef
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Introduktion til nye afdelingsbestyrelser
Rekruttering til organisationsbestyrelsen Weekendkonference for 6. og 10. kreds Lørdag den 28. september 2013 v/Dorte Hjerrild, BL – Danmarks Almene Boliger.
Weekendkonference 3. kreds 4. november Landsbyggefondens (LBF’s) opgaver.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Almene boliger og tilgængelighed
Temadag: Ny lovgivning ”De nye udlejningsregler”.
Det Digitale Afdelingsmøde
SAB’s nye hjemmeside. Målgrupper Hjemmesiden skal først og fremmest kommunikere til: Afdelingsbestyrelser Beboere Men hjemmesiden skal også kunne bruges.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Dispositionsfonden Udamortiserede lån 100 % 1999.
Brædstrup 2012 Nye hjemmesider. Status 2 måneder efter lancering Hvad er situationen så nu? Hvordan er det gået?
. AlmenBolig+ Beboermøde II Tømmergården. Program for beboermøde d. 13. juni 2016 ​ 1. Velkomst ​ 2. Status på byggeriet ​ 3. Hvad skal og må jeg gøre.
Tilbagetrækningsreformen Ændring af efterlønsordningen Version 1,
Signalement af Lejerbo Ca boliger Organiseret i 53 selvstændige organisationer Fordelt på godt 680 afdelinger Hjulpet på vej af 755 ansatte Lejerbo.
Manglen på billige boliger - Barrierer og muligheder for flere billige boliger i Danmark Ideseminar v. Rådet for Socialt Udsatte 16. december 2015 Signe.
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Godkendte visioner og målsætninger Lejerbo Frederiksberg Maj 2015.
Effektivisering ?. Rapport Finansiering Nybyggeri Drift.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Udvidelse af ejerkredsen for I/S Alfa Specialaffald Allan Johansen Afdelingschef, genbrugspladser.
Nyt kontingentsystem? Et debatoplæg.
Effektivisering Kredsmøde BL’s 4. kreds 8. marts 2017.
/ VELKOMMEN TIL JER ALLE!
Valgkredsmøder i Lejerbo 2016
Overordnede bestemmelser
Baldershus Forslag til budget 2018.
Dansen om den billige bolig
Fra ejendomskontor til servicecenter Bedre service til færre penge – hvordan gør vi det? Beboerrepræsentantskabsmødet 2017.
Ligninger og uligheder
19. september 2018 Digitale Udbud Specialister i Danmark.
Digitalisering i den offentlige sektor
Databehandleraftaler
Informationsmøde På Malling Kro Torsdag d. 6. december 2018
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Nyhedsbrev Ladegårdsparken Nr
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Vision 1- Lejerbo Herning
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Præsentationens transcript:

Repræsentantskabsmøde BS’61 Fusion? Greve boligselskab Bs’61 Repræsentantskabsmøde BS’61 24.10.2017. Bjarne Zetterström, BL – Danmarks Almene Boliger

Hvorfor går de almene bolig-organisationer sammen?

Mange gode argumenter – i hele sektoren Krav om mere professionalisme Manuelle arbejdsrutiner erstattes af digitale løsninger Udvikling af IT-systemer Flere funktioner på hjemmesider Opretholdelse af personlig betjening for beboere, som foretrækker det IT-programmer, hjemmesider mm. koster det samme, uanset om det er til 2.000, 5.000 eller 10.000 lejemål – kun spørgsmålet om hvor mange, der er med til at betale!

Stigende krav fra myndigheder til boligorganisationerne: Persondatasikkerhed Langtidsbudgetter – nu op til 30 år og med ekstern granskning Samarbejde med kommune om tilvejebringelse af billige boliger Krav om effektivisering for i alt 1,5 mia. kr. Mere dokumentation og egenkontrol Alle indkaldelser og alle referater skal være tilgængelige for alle beboere Ledelsesopgaven bliver mere krævende, bl.a. for at sikre Effektiv drift God service med korrekt og ensartet behandling af alle Krav om udbud ved større indkøb og entreprenørarbejder

Beboerne bliver også mere krævende… Vil gerne have mulighed for 24/7 service Vil også gerne have mulighed for personlig betjening Flere klager Forventninger om højere informationsniveau Ønsker at få ændrede boligbehov opfyldt Helst ikke store huslejeforhøjelser!

Greve Boligselskab og Boligselskabet af 1961 i Greve

Hvorfor GB og BS’61? To almene boligorganisationer med alle boliger i samme kommune En meget enkel struktur Nærhed Muligheder for administrative forenklinger Muligheder for effektivisering ved drift, maskiner mm. En stærk spiller i samarbejdet med Greve Kommune 2 store boligafdelinger i samme bebyggelse kommer nu under samme boligorganisation

Enkelte nøgletal Greve Boligselskab Bs af 1961 i Greve Nyt Greve Boligselskab Antal lejemål 2.433 1.220 3.644 Antal afdelinger 17 4 21 Repræsentantskab 76 25 98 Organisationsbestyrelse 5 7 Dispositionsfond 37 mio. 8 mio. 45 mio. Arbejdskapital 12 mio. 0,4 mio. 12,4 mio.

Fusion = sammenlægning mellem 2 Alle værdier – og gældsposter – samles i én boligorganisation Formelt: Den ene boligorganisation er den fortsættende (Greve Boligselskab) Den anden boligorganisation nedlægges (Boligselskabet af 1961 i Greve) Vedtægterne tilpasses, så de passer til det nye fælles selskab Beslutningen: Øverste myndighed (repræsentantskabet) med 2/3 flertal, og krav om 2/3 til stede Kommunens rolle: Skal påse at vedtægterne er i overensstemmelse med lovgivningen

Meget ændrer sig ikke Hver afdeling udgør stadig sin egen selvstændige enhed Egen afdelingsbestyrelse Eget afdelingsmøde Selvstændig økonomi Huslejen uforandret (håb om effektiviseringsgevinster på sigt) Samme ejendomsfunktionærer Uændrede lejevilkår for beboerne Ventelisterne opretholdes for de nuboende lejere Det er kun på organisations/selskabsniveau, der sker ændringer

Fusionsaftalen Et dynamisk dokument – indtil nu! Startet for 1 ½ år siden Et aftalepapir mellem parterne: GB og BS’61 Specielt i denne fusionsaftale: Greve Boligselskab er den fortsættende boligorganisation Bestyrelsen udvides med 2 fra BS’61 – helt frie valg fra 2020 Repræsentantskabet udvides med 20 medlemmer fra BS’61-afdelinger, GB-model opretholdes 5-årig overgangsordning for ventelisterne: Alle opnoteringer i oprindeligt selskab opretholdes – fortrinsretten bevares! De som er opnoterede i begge selskaber betaler kun ét gebyr Nye ansøgere fra 1. januar 2018 opnoteres i det nye fælles selskab Fra 2023 kun én venteliste og én oprykningsventeliste

Fusionsaftalen Økonomi – 5-årig overgangsaftale Overordnet: de to boligorganisationer skal være ligevægtige fra 2023. Det sker ved at: BS’61-lejere betaler et højere administrationsbidrag i 2018 BS’61-lejere betaler årlige bidrag til arbejdskapitalen i 5 år (2018 – 2022 inkl.) Ydelser fra udamortiserede lån i BS’61-afdelinger tilfalder dispositionsfonden Udviklingen i dispositionsfonden opgøres separat for de to oprindelige selskaber i en note til årsrapporterne t.o.m. 2022 Greve Boligselskabs direktør fortsætter Hidtidige leverandører/samarbejdspartnere fortsætter, dog skærpet krav om konkurrence

forslag til Vedtægter for Greve Boligselskab

Nye vedtægter for Greve Boligselskab Grundlaget: ”bekendtgørelse af Normalvedtægter for almene boligorganisationer”, det vil sige: Ministeriets helt aktuelle standardvedtægter inkl. mulighederne for digitale afdelingsmøder Suppleret med hidtidige særregler for Greve Boligselskab: Alle medlemmer af en afdelingsbestyrelse har adgang til repræsentantskabsmøder (§ 6, stk. 2) Der er et særligt koordineringsudvalg for afdelingsbestyrelser (§ 8, stk. 4 og 5) På repræsentantskabet vælges delegerede til BL (§ 20) Og tilføjelse om overgangsordninger i f.t. valg af bestyrelse: Som nævnt under fusionsaftalen, indsat i § 12 stk. 1b, § 12, stk. 5b Vedtægterne sletter automatisk overgangsreglerne i 2023.

Held og lykke!