Funktionsevne og Funktionsnedsættelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan holder kroppen balancen
Advertisements

Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Temagruppen Sundhed på arbejdspladsen K RONIKERE PÅ ARBEJDSPLADSEN T EMAGRUPPEN
Kreativitet og innovation i ALT
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Personlige strategier mod stress
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Stress og ledelse på sygehuset
Måltidet – lyst og fællesskab
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Velkommen.
Anerkendende APV.
SICSAC eksempel no 1 – En KAT kasse vest
Præstationsangst!.
5F Forberedelse Forskning ForestillingFormning Fornyelse.
1 Brainstorm Ali Ghotbi. 2 Dagsorden  Oversigt  Målsætninger for brainstorm  Regler  Brainstorm  Opsummering.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Planlæg din Tid Planlæg din Tid med din Forever forretning.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
VANDRELAUG FOR SMÅ MENNESKER. PROJEKTETS RAMMER OG FORMÅL.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Hvad er psykomotorisk terapi. Den kognitive model Tanker FølelserKrop Adfærd.
Fremtidens rehabilitering i kommunerne Rehabilitering består af en koordineret, sammenhængende og vidensbaseret indsats med det formål at give borgere,
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
Hvad kan jeg opnå ved træning?
KOL Vægt og KOL.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 2.2 – Ressourcer og begrænsninger i et læringsperspektiv.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Dato: Dok.nr. Titel: Aktiv hver dag Hverdagsrehabilitering i Hedensted kommune.
1 © Copyright AK-Samvirke - marts 2007 Udgangspunktet er – som altid – de tre V-er. Vilje - til at samarbejde og anerkende ”de andre”
Aldersforandringer Social og psykisk aldring → opgave 2:2 Oplæg → opsamling på biologisk aldring Film: Bubber på plejehjem → læg mærke til! Fælles drøftelse.
Vold i familien Nuuk 11.okt Videns- og Formidlingscenter for Socialt Udsatte, København Konsulent Sissel Lea Nielsen Tlf: + 45.
Tema 2: Sundhed Leg og Læring SOSU FYN JAN CHRISITANSEN.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Dynamisk system teori - model
Genoptræningsforløbs- beskrivelser - samarbejde mellem Region Syddanmark og kommunerne i regionen Asger Kudahl - Odense Kommune 2. juni 2009.
Velkommen til Atroseskolen Velkommen til Anden session 1.
Forebyggelse og rehabilitering
Handicap og menneskerettigheder
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
At motivere til forandring
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Demens Anne Mette Jensen.
Samspil mellem krop, træning og trivsel
Trivsel og mental sundhed
Bevægelse og læring Jeg hører det – jeg glemmer det
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Sundhedsfremme, forebyggelse og rehabilitering.
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Morale og dannelse i uddannelse
Kommunikation mellem mennesker
Præsentationens transcript:

Funktionsevne og Funktionsnedsættelse

Fysisk funktionsevne Standfunktion: Evnen til at stå Gangfunktion: Evnen til at gå Personlige aktiviteter Arbejdsaktiviter Fritidsaktiviteter

Psykisk funktionsevne Hukommelsen At kunne tænke of finde ud af det når tingene ændre sig

Social funktionsevne Evnen til at kende til de sociale regler og normer og man indpasser sig efter det.

Funktionsevnen Evnen til at fungere, også selv om man har en funktionsnedsættelse

Funktionsnedsættelse En begrænsning i kroppens evne til at fungere. Det kan være både fysisk og psykisk. Det kan bl.a. være i forhold til hukommelsen, sanserne eller musklernes funktion

Mestring Mestring: Mestringsevnen: Er måden vi klarer nye situationer på. Er evnen til at klare eller håndtere de nye situationer, vi kommer i.

Har ressourcer og evner til at kunne klare uventede situationer. Kan forstå sin situation, og ved hvad man skal gøre for at komme godt igennem den. En god mestring