Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Inddrag nu Kick-off møde
Mirjam Gismervik, koordinerende fysioterapeut CPOP Region Syddanmark
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Integrated Children’s System
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Velkommen.
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Socialstyrelsens nye vidensnotater
- Fælles børn - Fælles mål - Forskellige opgaver og kompetencer
1 Opkvalificering af den tidlige indsats Opsporingsprojektet Børnekonferencen 21. Marts 2011.
PR Kampagne for folkeskolen
Center for Selvmordsforskning1 Kommunepakke Forebyggelse af selvmordsadfærd hos børn og unge – Vejledning til personale i socialsektoren Hvordan sikres.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Ubrudt behandlingskæde for selvmordstruede børn og unge
Samarbejdet mellem kommuner og krisecentre
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Paradigme 2.0.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Praktiske erfaringer fra Syddjurs kommune ICS og handicap Vibeke Larsen, afdelingsleder –
Omstilling Børn og Familie. 2 Underretning eller anden henvendelse om barn i udsat position Vurdering af behov for indsats Børnefaglig undersøgelse Visitation.
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
 redskaber til mestring af et liv med ADHD  som aktiv deltager i samfundet.
En for alle! Ungeenheden i Ringsted Kommune Beskæftigelsesregion Midtjyllands Vejlederkonference 3. februar 2011 Ved leder af Ungeenheden Britt Lyndgaard.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
GLADSAXE KOMMUNE dagtilbudsområdet.
Velkommen til temadagen om Trivselshjulet og SDQ
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Plan for sammenhængende indsats overfor ungdomskriminalitet
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Investering i efterværn
Rehabilitering og hjemmehjælp
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Dialog mod Vold som business-case
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Benchmark af løn- og bogholderiområdet
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Præsentationens transcript:

Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr. kommunal praksis for tildeling af samt opfølgning på forebyggende indsatser efter Servicelovens § 11, stk. 3

Hvorfor fokus på risikovurderinger og § 11, stk. 3? I Danmark har det i de sidste 10 år været fokus på den børnefaglige undersøgelse (§ 50) frem for forebyggende arbejde (§ 11) – dvs., man har været fokuseret på risici frem for behov Eksisterende metoder – primært ICS – var anvendt primært ift. den børnefaglige undersøgelse og handleplan, ikke ift. risikovurderinger og forebyggende indsatser Arbejde med udsatte børn og unge har derfor været typisk omtalt som arbejde gennem gennemførelse af den børnefaglige undersøgelse, ikke som arbejde jf. 11 eller § 50

Projektets emne og formål Projektet ”Udviklingsprojekt vedr. kommunal praksis for tildeling af samt opfølgning på forebyggende indsatser efter servicelovens § 11, stk. 3” har direkte relation til området udsatte børn og unge. Projektets emne er inspireret af de behov, som medarbejdere i kommunerne oplever i forbindelse med vurdering af underretninger og valg af kvalificeret lovhjemmel. Projektets formål er at undersøge kommunal praksis, producere ny viden samt udarbejde konkrete redskaber, anbefalinger og lign., mht. at anvende dem i diplomuddannelsen i udsatte børn og unge og på grunduddannelsen

Juridiske rammer - § 11, stk. 3 i Lov om social service Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde en forebyggende indsats til barnet, den unge eller familien, når det vurderes, at støtte efter nr. 1-4 kan imødekomme barnets eller den unges behov. Kommunalbestyrelsen kan tilbyde følgende forebyggende indsatser: 1) Konsulentbistand, herunder familierettede indsatser. 2) Netværks- eller samtalegrupper. 3) Rådgivning om familieplanlægning. 4) Andre indsatser, der har til formål at forebygge et barns eller en unges eller familiens vanskeligheder.

Projektets fokus ift. risikovurderinger Faglige vurderinger ift. risici Skøn Metodisk sagsarbejde Match mellem faglig vurdering og indsatser Særlig fokus på forebyggelse og dens definition i kommunerne Forforståleser vs. fakta Individuelle vurderinger vs. kollektive vurderinger

Projektets empiri Interview (fokus-gruppe, med anvendelse af vignietter) Observationer af underretningsmøder og faglige møder Sagsgennemgang (med særlig fokus på faglige vurderinger ift. valg af paragraffer) Empiri indsamles i tre sjællandske kommuner, alle kommuner anvender ICS

Projektets foreløbige resultater Socialrådgivere anvender i mindre grad metodiske tilgange ift. vurdering af underretninger, men tager udgangspunkt i kategoriseringer og generaliseringer samt skøn Socialrådgiveres vurderinger er ofte præget af manglende viden om forebyggende arbejde Kommunal organisering og lokale tilbudsvifte har betydning for anvendelse af forebyggende foranstaltninger

Forventede praktiske resultater Opkvalificering af sagsbehandlernes vurderings- og bedømmelsesgrundlag gennem en styrkelse af den metodiske tilgang til vurdering af underretninger og efterfølgende beslutning om at iværksætte en børnefaglig undersøgelse eller en forebyggende indsats efter servicelovens § 11. Udarbejdelse af redskaber og produkter Implementering af produkter på grunduddannelsen og diplomuddannelsen Formidling af projektets resultater til studerende, kommunale medarbejdere og kommunal ledelse