Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afMalene Lauridsen Redigeret for ca. et år siden
1
Benchmark af løn- og bogholderiområdet
KL’s benchmarkingværktøj til Løn og bogholderi Indsæt emne Benchmark af løn- og bogholderiområdet
2
Formål med benchmarkingen
Indsæt titel Formål med benchmarkingen Opnå overblik over kommunens håndtering af opgaverne på løn- og bogholderiområdet ift. centraliseringsgrad, digitaliseringsgrad og personaleforbrug Sammenligning med andre kommuners håndtering af løn- og bogholderiområdet Anvisning af konkrete effektiviseringstiltag, som matcher den enkelte kommunes udfordringer og muligheder Indsæt emne
3
Fremgangsmåde i benchmarkingen
Indsæt titel Fremgangsmåde i benchmarkingen Benchmarkingen foregår ved at kommunen scorer deres egen håndtering af løn- og bogholderiaktiviteter på tre dimensioner: Centraliseringsgrad Digitaliseringsgrad Personaleforbrug Udgangspunktet for benchmarkingen er en detaljeret oversigt over aktiviteter på områderne (jf. nedenfor). I alt er der kortlagt 140 aktiviteter vedr. løn og 160 aktiviteter vedr. bogholderi. Indsæt emne Opgave Proces Aktivitet Lønudbetaling Ansættelse og oprettelse af medarbejder Udarbejde blanket til ansættelse Indrapportering i lønsystemet Lønindplacering Variable ydelser Indberetning i vagtplan Udarbejde blanketter til indberetning Ferie og fravær Ferie og særlige feriedage Tildel typer af ferieret Modtag og sagsbehandl bilag
4
Eksempel på Output fra benchmarkingen
Indsæt titel Eksempel på Output fra benchmarkingen Kommune X (Høj værdi = høj grad af centralisering/digitalisering) Kommune X sammenholdt med øvrige kommuner (Negativt tal = mindre centraliseret/digitaliseret, positivt tal = mere centraliseret/digitaliseret) Indsæt emne
5
Output fra benchmarkingen
Indsæt titel Output fra benchmarkingen Indsæt emne
6
Output fra benchmarkingen
Indsæt titel Output fra benchmarkingen Indsæt emne
7
Anvendelse af benchmarkingen
Indsæt titel Anvendelse af benchmarkingen Benchmark af kommune X Relevante effektiviseringstiltag* Digital opfølgning Indsæt emne Effektiv ressourcestyring og udnyttelse Øget brug af e-handel Automatiseret fakturahåndtering Ændret organisering og fælles servicecenter * Fiktivt eksempel
8
Benchmarking af løn og bogholderi - Processen
Indsæt titel Benchmarking af løn og bogholderi - Processen Trin 1: Kommunen udfylder benchmarkingværktøjet Trin 2: KL foretager analyser og sammenligninger med øvrige kommuner Trin 3: Møde med KL og KLK mhp. gennemgang af benchmarkresultater og udarbejdelse af en handleplan Trin 4: Kommunen arbejder videre med handleplanen Trin 5: Evt: KLK bistår med rådgivning i forbindelse med udmøntning af handleplanen Gratis for kommunerne Indsæt emne
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.