Vikingerne Og deres togter 800 - 1050.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Velkommen til vores side!!!
Advertisements

Å.
Galileo Galilei Fysiker..
Jellingestenen.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Livets Ord September 2015 "Du skal elske din næste som dig selv" (Mark 12, 31).
Crassus, Pompejus og Cæsar Første triumvirat. Pompejus og Crassus.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
En Ny begyndelse – med livets begrænsninger. For korlederen. Al-ajjelet-ha-shahar. Salme af David. Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig? Du er.
I østen stiger solen op Nu titte til hinanden Solen begynder at gløde.
Vikinger levede for ca år siden og alt, det vi ved om denne tid, er fra ting, som vi har fundet i jorden. Her er et billede, hvor I kan se, hvordan.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Vand på Island Et undervisningsforløb om vand og om hvordan vand udnyttes som resurse på Island. Ikke alle siderne er helt udviklet men kan bruges alene.
Hvordan laver jeg en pude efter mit hoved? Følg denne enkle vejledning, så er du godt på vej.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
1. Mos 1:1-2 I begyndelsen skabte Gud himlen og jorden. Jorden var dengang tomhed og øde, der var mørke over urdybet, og Guds ånd svævede over vandene.
Jellingestenen blev sat op ca år 965. Den er meget vigtig fordi den viser hvordan Danmark blev kristen. Jellingestenen er over 1000 år gammel. Man kaldte.
704_Herre, vor Herre 1, S1 Herre, vor Herre, hvor herligt Gudsnavnet omstråler himlen og kroner vor jord. Du har hvert væsen og folkeslag favnet, udbredt.
Advent Jesus KOM og han KOMMER TEMA: Advent
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Pinsedagen kom!. Pinsedagen kom! Ap.G. 2,1-4 Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød,
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
RUNDT OM RØDHALSEN.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
S1.
Tagformer i forskellige lande
“Thi Kristi kærlighed tvinger os” (2 Kor 5, 14).
Nye begyndelser.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
 .
Livets Ord Marts 2017.
En understøttende ide til fysikundervisningen..
Du ser to billeder. Du skal beskrive forbindelsen mellem de to billeder med 6 sætninger. Brug naturfaglige ord i sætningerne. Regler: Første billede er.
En ung dame ventede på sit fly i en stor lufthavn
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Det gode møde i folkeskolen
Livets Ord November 2017.
Fra din himmel Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen.
Kærlige hænder brødet nu ta'r
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Statistik, bøder m.m..
! ! Min sommerferie Den første uge i sommer ferien var jeg med Rita til vester havet. Den første dag kørte vi der op i bil. Vi så Limfjorden den var flot.
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
«Men drives I af Ånden, er I ikke under loven» (Gal 5,18).
Tag sikkerhedskopier Når uheldet er ude – enten fordi dine ting går i stykker, eller fordi du bliver offer for kriminalitet – er det godt at have sikret.
Statistik, bøder m.m..
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Vi udfordres til at leve i opstandelsens frihed
Erfaringer fra virksomhedsbanken
SUCCES MED SALG 1.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Flyums 5-afsnitsmetode
302 – I blev skabt som mand og kvinde 1, S1
Præsentation af mad vafler
Lidt eller lille Mel.: Line Nielsen Tekst: Line Nielsen
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Hvem er du? Når alle er klar: Tryk på den karakter, du har valgt.
851_Du kære Gud og Fader god 1, S1
LIVETS ORD Marts 2019.
397 – Forunderlig er nådens Gud 1, S1
I Herrens vingårds-svende 1, S1
Livets Ord Juni 2019 “I skal få kraft, når Helligånden kommer over jer, og I skal være mine vidner.” Ap. G. 1, 8.
Præsentationens transcript:

Vikingerne Og deres togter 800 - 1050

Vikingerne Du kommer måske mest til at tænke på plyndringer og krigere, når du hører ordet viking. Det var også en del af vikingernes verden, men langt fra det hele. Vikingerne levede også af at handle med andre lande – de sejlede så langt væk som til Middelhavet. Andre vikinger blev hjemme i Norden, hvor de dyrkede jorden, jagtede dyr og fiskede. Livet i vikingetiden handlede altså ikke kun om blod og plyndringer i England.

Vikingetogter Men vi skal nu alligevel tale lidt om deres togter. Er der en grund til, at vikingerne blev ”berømte” på netop dette?

Vikingerne blev nævnt 793: Vikinger plyndrede klostret på øen Lindisfarne, England. Det er første gang, hvor vikingerne nævnes. Kilde: Den angelsaksiske Krønike 789-954 Her kom frygtelige Jærtegn over Northummberland og fik Befolkningen til at ryste af Skræk. Der viste sig vældige Lyn, og man saa Ilddrager flyve i Luften. Disse Tegn fulgtes hurtigt af stor Hungerssnød. Kort efter, den 8. Januar samme Aar, hændte den Ulykke, at Hedninger hærgede Guds Kirke paa Øen Lindisfarne, hvor de anrettede Ødelæggelser ved Plyndren og Myrden. LINK: http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/den-angelsaksiske-kroenike-787-954/?no_cache=1&cHash=9c3e99657ca72cde1e5466c19f05ff5d I dag er kun ruinerne tilbage

OPGAVE 1 Brug kilden fra forrige side. Jærtegn Saa Hungersnød Hedninge Skriv forklaringer ned til disse ord: Jærtegn Saa Hungersnød Hedninge Plyndren

Vikingernes rejser Se klippet: OPGAVE 2: Hvem handler klippet om? Hvad handler klippet om? Hvad er fortællingen i klippet? Hvorfor bliver dette fortalt om?

Opgave 3 Hvad viser dette kort Opgave 3 Hvad viser dette kort? Forklar så meget som muligt inden du går videre

Opgave 4 Hvad viser kortet dig nu Opgave 4 Hvad viser kortet dig nu? Forklar så meget som muligt inden du går videre

Opgave 5 Og hvad ser du så på dette kort? Beskriv

Vikingernes skibe Opgave 6: Brug kortet fra forrige side. Se klip herunder Opgave 6: Brug kortet fra forrige side. Hvor ville vikingerne tage hen i et krigsskib? Hvor ville vikingerne tage hen i et handelsskib?

Vikingernes skibe De første skibe, man fandt fra vikingetiden, var i Norge. De var omkring Oslofjorden i Oseberg, Gokstad og Tune. Disse tre skibe blev alle lavet omkring år 800-900. De var meget mere avancerede end andre i Europa på samme tid. På det første kan man se lange rækker bænke til roerne, som var fjernet senere hen, hvor skibene fik sejl. Da sejlene begyndte at blive brugt, satte man ganske enkelt et dæk oven på. Når man så roede ved en kamp eller i dårlig vind, satte man kisterne op og sad på dem. Sejlet kunne tages op og ned og var så stabilt, at det ikke behøvede liner til at holde sig fast. http://www.schoppe.dk/VikingernesSkibe.html

Vikingerne var også de første i Europa, der byggede skibe med sejl, og dette gav dem en enorm fordel frem for andre landes skibe, som kun havde årer. De sidste par hundrede år i vikingetiden og også i middelalderen havde man altså to typer skibe. Handelsskibe, som var langsomme, men til gengæld kunne laste op til 40 tons og krigsskibe, som var hurtige, men kun kunne bære de 40-50 vikinger, der var ombord. Man skulle sprede frygt og vikingeskibenes forstavne var ofte udskåret som dragehoveder, men disse blev taget ned, når man ville handle eller ikke havde fjendtlige hensigter. Den mest berømte skibstype med disse hoveder var langskibet, et havgående krigsskib med sejl og årer til 70-80 mand. Det var denne type, som skræmte folk fra vid og sans. Under kamp, hvor skibene kun blev roet, satte man alle skjoldene op på siden af skibene, overlappende hinanden, så de beskyttede roerne. Her er endnu et eksempel på udviklingen. I starten kunne man ikke ro, når skjoldene sad på ydersiden, men det problem løste man ved at sætte en liste på ydersiden. Når vikingerne, især på de russiske floder, kom til steder, hvor skibene ikke kunne passere, fældede de træer i den nærmeste skov, tilvirkede ruller og løftede skibet op på dem. Så trak og skubbede de skibet til det sted, hvor floden atter var sejlbar. Man navigerede ved hjælp af en gradinddelt skive med en viser. Ved middagstid skulle man rette pilen mod solen og aflæse, hvilken vej man sejlede. Denne metode var temmelig upræcis, hvis man sejlede sydpå. Solens position varierede, og derfor kom de ofte ud af kurs. Endnu en grund til, hvorfor de fulgte kysten, så meget de kunne. Det var ikke muligt at tænde ild ombord, så man måtte nøjes med kold mad på Atlanterhavsture. Vi kan gætte på, at tørret og saltet fisk og kød har været en væsentlig del af kosten. Med vand, surmælk eller øl som drikkevarer.

Opgave 7 Skriv mindst 1 ord fra hvert af de 7 afsnit fra forrige side, som du synes er vigtige, forklar også hvorfor du vælger netop disse ord

Opgave 8 Skriv 5 ting som du forbinder med dette billede:

Opgave 9 Skriv 5 ting som du forbinder med dette billede: