Program Trepartsaftalen Nyt om EUV

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK (Skolens navn)
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Præsentation til forældremøder
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Fælles lokal uddannelses udvalgskonference på Syddansk Erhvervsskole d. 8. oktober i Odense.
Program Gennemgang af og formål med uddannelsesplanen
Meritordninger på TURs område Er fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for indgangen transport og logistik. • 2.3. Elever, der har haft kørekort B i mindst.
Kvalitet i Skolepraktik. 3 formål 1.Etablering af virksomhedsklynger 2.Et korps af praktikambassadører 3.Koordinerende praktikpladscenter Smed, industritekniker.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvordan søger man om optagelse?
Udvikling og etablering af landsdækkende praktikpladscentre inden for detailhandel Samarbejde mellem Aarhus Købmandsskole, Tietgenskolen Odense, Selandia.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
EUD-reform 3-i-1 Uge 26, vvs 25. juni 2014.
Konference Hotel Legoland, den 21. april 2010 De merkantile erhvervsuddannelser aktuelt nyt uddannelsesaftalens længde kæde-/koncerngodkendelser.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Max 3 forsøg på eud.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Herningsholm Erhvervsskole
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
INFOMØDE OM SKOLEPRAKTIK
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Uddannelse – dit barns fremtid
PRAKTIKCENTER CPH WEST Temaeftermiddag for praktikkonsulenter, værkstedsassistenter, administrative medarbejdere og andre der er involveret i arbejdet.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Praktikvejledertræf Realkompetencevurdering og individuelle uddannelsesplaner SOSU og PAU Efteråret 2015.
Velkommen til konference 2016 Lokale Uddannelsesudvalg Kl – 9.45 Velkomst, dagens program v/ Formand Kaj Andersen, 3F kl –10.20Virksomhederne.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
Uddannelsespolitik og Beskæftigelsespolitik Direktør Lars Kunov Danske Erhvervsskoler.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
EUD-reformen generelt Reformens betydning for ernæringsassistentuddannelsen Nyt fra FUE Ny FUE-hjemmeside EUC Syd - Praktikværtdag 8/9/
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Voksenlærlingordningen. Hvorfor en voksenlærlingeordning?  Voksenlærlingeordningen startede i 1997 for at modvirke de begyndende balanceproblemer på.
Erhvervsuddannelsesreformen 2015 Hvordan går det egentligt med den?
Nye Grundforløb GF 2 rettet mod Social- og sundhedshjælper uddannelsen GF2 rettet mod Social- og sundhedsassistent uddannelsen Fra januar 2017 er Social-
Erhvervsuddannelse i DK
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Fra ufaglært til faglært
Efterskolernes Vejlederkonference
Kontakt din vejleder når du vil skifte!
Produktionsskolernes Målgrupper M.V.
Konference for lokale uddannelsesudvalg Oktober 2017
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Erhvervsuddannelse for voksne - EUV
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Dagens indhold Reformens overordnede mål
Aftale om bedre erhvervsuddannelser og styrket uddannelsesgaranti
Erhvervsuddannelse i DK
Oplæg v/temadage om praksisnær praktikpladsformidling d. 28
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Præsentationens transcript:

Program Trepartsaftalen Nyt om EUV EUX – er der nok fokus på den faglige del Valg af svendeprøver – LUU’s involvering PBE elever Revision af værktøjslisten Erfaringer med grundforløbsprøven Evaluering af korte uddannelsesaftaler Medaljer – fordeling sølv og bronze Nyt fra Træfagenes Byggeuddannelse Ordet er frit

Trepartsaftalen Større lønrefusion To nye bonusordninger fra 2017 Ny AUB betaling Ændrede vilkår for delaftaler og korte aftaler

Bonusordninger Praktikbonus Fordelsbonus Har en virksomhed i 2017, flere elever end i de tre foregående år udløser det en bonus på op til 15.000 kr. Udbetales automatisk i 2018. Fordelsbonus Uddannelsesaftaler indgået i 2017 og fremefter kan udløse en bonus på maks. 5.000 kr. Udbetales medio 2018

Nyt AUB-bidrag fra 1.1.2018 Fra 2018 bliver en del af indbetalingen til AUB afhængig af, hvor mange elever virksomheden uddanner og antallet af faglærte ansatte. Hver manglende helårselev koster 27.000 kr. Uddanner en virksomhed ”for mange” elever, får den til gengæld et tilskud. I efteråret 2017 vil virksomheder omfattet af ordningen modtage en pjece, der nærmere beskriver indholdet i den praktikpladsafhængige AUB-bidragsordning. I foråret 2018 vil virksomhederne modtage en forskudsopgørelse, der viser hvor mange elever virksomheden skal have ansat for at opfylde sin måluddannelsesratio.

Delaftaler, korte aftaler og VFP En elev og en virksomhed kan kun indgå én delaftale. En elev og en virksomhed kan kun indgå 2 korte uddannelsesaftaler. LUU kan undtagelsesvis give dispensation til en 3. aftale. Gælder kun for aftaler indgået efter 1. januar 2018. Virksomhedsforlagt praktik (tidl. VFU) kan kun ske i godkendte virksomheder. Begrænses til højst 6 uger af den samlede praktiktid og maks. 3 uger i samme virksomhed.

LINK:   http://www.da.dk/bilag/Folder_Hvad%20betyder%20trepartsaftalen%20om%20flere%20fagl%E6rte%20for%20din%20virksomhed_DA_net.pdf http://www.da.dk/bilag/Pixifolder_Nye%20regler%20for%20praktikpladser_DA_net.pdf

EUV – ændringer pr. 1.1.2018. Den obligatoriske individuelle afkortning af skoleundervisningen ophæves. Det betyder, at eleven har ret til men ikke pligt til merit. Maksimumgrænsen på to års praktikuddannelse ophæves. Det betyder, at elever med en praktikuddannelse på mere end to år ikke skal have afkortet deres praktikuddannelse. Elever, der kun mangler et certifikatfag (fx førstehjælp, arbejdsmiljø) for at opfylde overgangskravene, får mulighed for at følge undervisningen og afslutte certifikatfaget på grundforløbet, samtidig med at eleverne følger undervisningen i hovedforløbet. Tid brugt på RKV skal ikke længere fratrækkes undervisningstiden. Samtidig nedsættes den maksimale varighed af RKV’en fra 10 dage til 5 dage.

Svendeprøver Svendeprøver 2016 og forår 2017 17 har brugt en blanding af begge opgavesæt. 6 skoler har brugt samme opgavesæt ved de seneste 3 prøver. Af disse oplyser 2 at begge opgavesæt vil blive brugt fra 2018. 10 skoler orienterer ikke LUU om, hvilke opgavesæt der bruges.

Produktionsskolebaseret erhvervsuddannelse - PBE For elever der ikke har de faglige, personlige eller sociale forudsætninger for at gennemføre en erhvervsuddannelse med en uddannelsesaftale. PBE udbydes af skoler, der er godkendt til at udbyde det pågældende hovedforløb og som samarbejder med en produktionsskole Eleven vurderes af produktionsskolen, der indstiller til erhvervsskolen. Erhvervsskolen afgør om eleven kan optages.

PBE Uddannelsen har samme mål, niveau, prøver og varighed som den almindelige EUD uddannelse. Produktionsskolerne varetager de samme opgaver som praktikvirksomhederne. Produktionsskolen betaler PBE-elever en skoleydelse. Hvis eleven skal i praktik i en virksomhed skal der indgås en uddannelsesaftale og dermed gælder de samme regler, løn og vilkår. Det faglige udvalgs holdning, at en del af elevernes uddannelse skal gennemføres med uddannelsesaftale.

Evaluering af korte aftaler Hvad betyder den omfattende brug af korte aftaler for kvaliteten af elevernes uddannelse? Hvorfor stiger antallet af korte aftaler? Hvad betyder en kort aftale for elevens trivsel læring sammenhæng i praktikuddannelsen Anbefalinger

I perioden er der sket et fald i antallet af ordinære aftaler. Træfagene skiller sig ud, da korte aftaler allerede var meget brugt i 2011 37%. I perioden er der sket et fald i antallet af ordinære aftaler. Alle størrelser af virksomheder bruger KA, de største (>100 medarbejdere dog mindst 28%) Kilde: Evaluering af korte uddannelsesaftaler i erhvervsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut.

Kilde: UVM

34% af tømrereleverne ender med en restaftale 34% af tømrereleverne ender med en restaftale. Lavest af de 4 uddannelser. Kilde: Evaluering af korte uddannelsesaftaler i erhvervsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut.

Hvorfor? Usikkerhed med hensyn til virksomhedens økonomi. Fordi det er nemmere at afslutte en elev. Træfagenes Byggeuddannelse Smed, frisør, mekaniker og Træfagenes Byggeuddannelse Kilde: Evaluering af korte uddannelsesaftaler i erhvervsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut.

Hvordan afgør du, hvilke praktikmål en elev med en kort aftale skal nå? Træfagenes Byggeuddannelse Kilde: Evaluering af korte uddannelsesaftaler i erhvervsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut.

Har du behov for mere viden om, hvilke praktikmål eleven har særligt behov for at arbejde med? Træfagenes Byggeuddannelse Kilde: Evaluering af korte uddannelsesaftaler i erhvervsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut.

Hvordan kender du de praktikmål, der gælder for uddannelsen? Respondenterne har haft mulighed for at markere flere svar, derfor summer procenttallene op til mere end 100%. Træfagenes Byggeuddannelse Kilde: Evaluering af korte uddannelsesaftaler i erhvervsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut.

Hvornår bruger du praktikerklæringen? Træfagenes Byggeuddannelse Kilde: Evaluering af korte uddannelsesaftaler i erhvervsuddannelserne. Danmarks Evalueringsinstitut.

Elevernes begrundelser for at indgå en kort uddannelsesaftale Man går rundt og tænker over, om man har en plads. Man er også bange for, om man gør det rigtigt. Man tør ikke satse lidt – og det er måske meget godt at satse nogle gange – fordi man er bange for at lave en fejl. Hvis det er noget rigtigt lort, det, man laver, er man ude med det samme. […] det var bare jagten på at få en læreplads. Man vidste ikke, hvad det indebar, man vidste bare, at det var en kontrakt. Man vidste kun, hvor længe uddannelsen varede, ikke, at den kunne deles op. Jeg gjorde i hvert fald ikke. Det er fair nok. Det virker. Hvis jeg begynder at slacke, så får jeg ikke forlænget. Det holder mig ikke vågen om natten, men det er da noget, som jeg tænker over. Det er lidt mere motiverende. De kan jo i teorien bare sige, at vi stopper aftalen til slut, og så står jeg uden læreplads.

På et tidspunkt ringede min mester til mig en søndag aften, hvor jeg skulle møde mandag. Så ringede han og sagde: ”Du tager bare op på skolen, så snakkes vi ved en anden gang.” […] Han fortalte ikke, hvorfor han ikke ville have mig mere.

Kilde: EASY- P.

Kilde: UVM

Kilde: UVM

Kilde: UVM

Kilde: UVM

Kilde: UVM