Byen skal forstå cyklens logik Anne Katrine Harders, ph.d. Den Nationale Cykelkonference 2016
Hvordan får vi skabt mere harmoni i det (tilsyneladende) krigshærgede byrum?
Men hvordan går det med at overtale folk til at opføre sig pænt?
Så spørgsmålet er, om cyklister bare ER kriminelle, ondsindede, selvmorderiske psykopater af natur?
(for Anne Katrines færdselslovsforseelser – OBS fiktivt!) Årsregnskab (for Anne Katrines færdselslovsforseelser – OBS fiktivt!)
Handlingerne er mod loven
… men ikke altid mod (cykel)logikken
Lovgivning er baseret på billogik
Hvad er billogik?
Samme acceleration, hastighed og bremselængde Ensartethed Samme acceleration, hastighed og bremselængde Begrænset af infrastrukturen
Begrænset udsyn
Koordinering uden øjenkontakt
Byer, der er indrettet ud fra en billogik, tager hensyn til bilens forudsætninger
Cyklister har en anden logik
Forskellige transportmidler = forskellige forudsætninger = forskellige logikker
Vi læser altså forholdene og infrastrukturen forskelligt
Eksempler
Indretning af kryds (billogik)
Indretning af gaderummet (billogik)
Indretning efter cyklistens oplagte rute (cykellogik)
Billogikken har tendens til at dominere planlægningen – nogle gange i forklædning
Lav trafiklogik-testen i cykelplanlægningen
- slut -
”Pangfarvede cyklister har 48 % færre ulykker”