Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Industrial Emissions Directive – Lovforslag
Statsstøtte og udbudsreglerne
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Mindreåriges patientrettigheder
Projektkonkurrencen – forhandlingsadgangen – advokatens overvejelser Dansk Forening for Udbudsret 26. januar 2012 Partner, advokat Tina Braad Holst, Advokater.
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Solcelleudbud på tværs af kommuner v/ Flemming Jørgensen, REEEZ REEEZ Renewable Energy and Energy Efficiency in Zealand.
Miljøskadeloven Miljøskader & overhængende fare for miljøskader
Er kommuner blevet underkendt i nævnet ift. vilkår stillet med baggrund i landskabelige hensyn? Ja, se: NMK af 11/12-13 Nyere afgørelser hvor.
NOVANA - Naturtyper og Arter.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto VVM- redegørelsen retlig.
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
20. AUGUST 2014 MILJØVURDERINGSDAG 14 1 Miljøvurderingsdag 14, Aalborg Afbødning og overvågning i VVM Lars Overgaard Jørgensen COWI Visionsvej
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
REACH-Implementeringsprojektet Status for implementeringen af REACH i Danmark Torben Nørlem, Miljøstyrelsen Kemikalier.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Nyt fra Naturstyrelsen.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Aftale om ansættelsesvilkår Aftale om ansættelsesvilkår for ansatte der overgår til staten mv. i forbindelse med kommunalreformen. Aftalen gælder både.
16. juni 2016 Indkøb under tærskelværdierne efter den nye udbudslov.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Tekniske hjælpemidler Bekendtgørelse Anvendelse af tekniske hjælpemidler § 1. Bekendtgørelsen omfatter: anvendelsen af tekniske hjælpemidler ved.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Dokumentationskrav ved.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Nyt fra ministeriet Miljøvurderingsdag, den 17. august 2017, Aalborg
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
VVM-screening ENVINA 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Kvalitetssikring i VVM-direktivet
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Afgrænsning af miljøvurdering
Kontakt til deltagerne
Personligt Tillæg Folkepension.
Natura 2000-områder Sammensat af :
Advokat Rasmus Holm Hansen
Bekendtgørelse om deponeringsanlæg
FIR morgenmøde 22. november 2018
Præsentationens transcript:

Lovgrundlaget for overvågning i VVM Miljøvurderingsdage 2017, Aalborg, den 17. august Martin Holm Jensen, Fuldmægtig / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

To former for overvågning Overvågning kan generelt beskrives som en aktivitet, der består i at følge interesseparametrene, hvad angår størrelsesorden, tid og rum. Sektorspecifik overvågning som f.eks. Habitatdirektivet Nitratdirektivet IE-direktivet Vandrammedirektivet Miljøvurderingsdirektivet VVM-direktivet Generel overvågning som f.eks. hjælp med at fastlægge referencescenarier / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Baggrunden for krav om overvågning i VVM-direktivet (2014) Bekymring*) med hensyn til kvaliteten af VVM i medlemsstaterne, navnlig kvaliteten af data anvendelsen af data ajourføring af data overvågning af projekters væsentlige indvirkninger på miljøet *) Beretning af 23. juli 2009 (KOM(2009) 378) fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske og Social udvalg og Regionsudvalget om VVM-direktivets anvendelse og virkning (direktiv 85/337/EØF ændret ved direktiv 97/11/EF og direktiv 2003/35/EF). / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Præambelens betragtning 35 Medlemsstaterne bør sikre, at der gennemføres afbødende og kompenserende foranstaltninger og at der fastlægges passende procedurer for overvågningen af væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet som følge af anlæggelsen og driften af et projekt, bl.a. for at identificere uforudsete væsentlige skadelige indvirkninger, således at der kan træffes passende foranstaltninger til afhjælpning heraf. Denne overvågning bør ikke overlappe eller stille yderligere krav om overvågning, end hvad der kræves i henhold til anden EU-lovgivning end dette direktiv og i henhold til national lovgivning. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Overvågningen og uforudsete virkninger Overvågning: at følge interesseparametrene, hvad angår størrelsesorden, tid og rum. De valgte metoder skal være dem, der er til rådighed og bedst egnede i de enkelte tilfælde til at afdække, om antagelserne i miljøvurderingen svarer til de miljøvirkninger, som optræder, når projektet anlægges og overgår til drift. Karakteren (f.eks. kvantitative eller kvalitative) og detaljeringsgraden af de miljøoplysninger, der er nødvendige for overvågningen, afhænger også af projektets karakter og detaljeringsgrad og af dets forudsete miljøvirkninger. Der kræves ikke videnskabelige forskningsaktiviteter. Væsentlige miljøvirkninger. Disse inkluderer i princippet alle former for virkninger, herunder positive, negative, forudsete og uforudsete. Der vil normalt være tale om de virkninger, der er beskrevet i miljøkonsekvensrapporten. Kilde: Kommissionens implementeringsvejledning til miljøvurderingsdirektivet, 2003, pkt. 8.4.-8.14. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Overvågningen og uforudsete virkninger Et af formålene med overvågning er at identificere uforudsete negative virkninger. Det er ikke komplet uventede virkninger, da konneksiteten mellem virkningen og anlægget/driften af projektet vil være vanskelig. Uforudsete negative virkninger fortolkes derfor som mangler ved forudsigelser i miljøkonsekvensrapporten (f.eks. vedrørende miljøvirkningens forudsete intensitet) eller uforudsete virkninger som følge af ændrede omstændigheder, der medfører, at visse antagelser i miljøkonsekvens- rapporten delvis eller helt afkræftes. Formålet er træffe egnede afhjælpende foranstaltninger, hvor overvågningen afdækker negative indvirkninger på miljøet, som ikke er taget i betragtning i miljøvurderingen. Kilde: Kommissionens implementeringsvejledning til miljøvurderingsdirektivet, 2003, pkt. 8.4.-8.14. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

VVM-direktivet og miljøvurderingsloven Artikel 8 a, stk. 1, litra b) § 28, stk. 1 Afgørelsen om tilladelse skal mindst omfatte følgende oplysninger: den i artikel 1, stk. 2, litra g) nr. iv) omhandlede begrundede konklusion Alle de miljømæssige betingelser, der er knyttet til afgørelsen, en beskrivelse af alle projektets særkender og/eller de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljø, samt, hvis det er relevant, overvågningsforanstaltninger. Vil projektet have væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, skal myndigheden i tilladelsen stille vilkår, jf. § 27, stk. 2, for bygherrens overvågning heraf. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Nærmere om miljøvurderingslovens ordning*) Bygherren dokumenterer, at foranstaltningerne gennemføres i de relevante faser, dvs. navnlig anlægs- og/eller driftsfasen, men også nedrivningsfasen kan her blive aktuel. Eventuelt vilkår om bygherrens overvågning af projektets væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet. Myndigheden skal fastlægge procedurer for den overvågning, som bygherren skal foretage med henblik på at fastslå, om de pågældende foranstaltninger virker som ønsket. Samtidig skal procedurerne også gerne identificere eventuelle uforudsete væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet i de forskellige faser, således at der foretages en passende afhjælpning heraf. *) Forslag nr. 147 af 3. marts 2016 til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

VVM-direktivet og miljøvurderingsloven Artikel 8 a, stk. 4 § 27, stk. 1 og 2 I overensstemmelse med de i stk. 1, litra b), omhandlede krav sikrer medlemsstaterne, at projektets særkender og/eller de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, gennemføres af bygherren og fastlægger procedurerne for overvågning af væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet. Typen af parametre, der skal overvåges, og varigheden af overvågningen skal stå i rimeligt forhold til projektets art, placering og dimensioner samt omfanget af dets indvirkninger på miljøet. Stk. 1. Træffer myndigheden afgørelse efter § 25, stk. 1, om at tillade det ansøgte projekt, skal afgørelsen indeholde alle de miljømæssige betingelser, der er knyttet til afgørelsen, en beskrivelse af alle projektets særkender og de foranstaltninger, der påtænkes truffet for at undgå, forebygge eller begrænse og om muligt neutralisere væsentlige skadelige indvirkninger på miljøet, og eventuelle overvågningsforanstaltninger. Stk. 2. Myndigheden kan stille vilkår for tilladelser, jf. stk. 1, med henblik på opfyldelse af lovens formål og inden for dens anvendelsesområde. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Nærmere om miljøvurderingslovens ordning*) Der er tale om det afgørelsesbegreb, som gælder i forvaltningsloven. Der er således ikke tilsigtet ændringer i forhold til forvaltningsrettens almindelige regler. Myndigheder har efter almindelig forvaltningsret mulighed for at stille vilkår i en tilladelse, og behovet for at udtrykkeligt at sikre hjemmel til at stille vilkår i tilladelsen skal ses på baggrund af, at lovforslaget samler en væsentlig del af den nationale implementering af VVM-direktivet. Vilkår skal som altid være saglige og proportionale. Hvis der er i andre tilladelser, som kræves til projektets anlæg, drift og eventuelle nedrivning, kan vilkår om overvågning fastsættes i sådanne tilladelser, såfremt der er hjemmel til dette i medfør af den lovgivning, som tilladelsen eller tilladelserne udstedes i medfør af. Dette gælder også andre vilkår, som myndigheden vurderer som nødvendige at stille til det konkrete projekt. *) Forslag nr. 147 af 3. marts 2016 til lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM

Retsvirkningerne i miljøvurderingsloven Myndigheden kan genoptage en afgørelse efter § 25 (VVM-tilladelsen) og kan om nødvendigt meddele forbud og påbud, herunder tilbagekalde en tilladelse eller fastsætte særlige vilkår i en eksisterende tilladelse, hvis 1) der fremkommer nye oplysninger om projektets væsentlige skadelige indvirkning på miljøet eller 2) projektets væsentlige skadelige indvirkning ikke kunne forudses ved myndighedens afgørelse om tilladelsen. Såfremt vilkåret/vilkårene er stillet efter anden lovgivning, vil det være den lovgivning, der bestemmer, hvilke retsvirkninger der måtte blive. / Miljøstyrelsen / Lovgrundlaget for overvågning i VVM