- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema 1: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
At høre stemmer – en fælles indsats.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tema 2: Hvad er emotionelt ustabil personlighedsstruktur
Bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forebyggelse af ældres selvmordsadfærd – Indsatsområder og anbefalinger National Konference om selvmordsforebyggelse 1. november 2005 V/ Konsulent Elene.
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Sexualitet ved svær psykisk sygdom
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Dialektisk adfærdsterapi i KKUC - helhedsorienteret behandling
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Tema 3: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur af borderline typen.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
På vej mod et godt ungdomsliv
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 2 – Skizofreni, symptomer, årsager og forløb Undervisere:
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Patientundervisning 4. Session Unipolar depression Håndtering af depressive tanker.
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Else Iversen Holstebro d Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Personligheds- forstyrrelser / Borderline v. Lea Moth Johansen Og Eva Nedergaard.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Tema 3: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Tanker siden sidst
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
At motivere til forandring
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Personlig stof- og alkoholpolitik
Tema 6: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Januar 2010 MANDAG TIRSDAG ONSDAG TORSDAG FREDAG LØRDAG SØNDAG
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Præsentationens transcript:

- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Else Iversen Skive d. 21.03.2017 Ud frad. 26 den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk adfærdsterapi Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk

MIT MÅL MED FOREDRAGET At øge viden og forståelse for borderline-lidelsen At give kendskab til grundlæggende principper for DAT-behandlingen

Dialektisk adfærdsterapi = DAT Dialektisk adfærdsterapi er udviklet af Marsha Linehan professor i psykologi ved University of Washington i Seattle siden 1980, hvor hun begyndte at arbejde med selvmordstruede og selvskadende patienter.

Følelses-kurve Ved borderline personlighedsforstyrrelse Intensitet Selvskade/ selvmordstanker Almindelig følelses- kurve Tid

Biosocial model: Faktorerne påvirker hinanden gensidigt Individuel følelsesmæssig sårbarhed Omgivelser (Invaliderende reaktioner)

Validering er at Tage den anden alvorligt Se den anden Være opmærksom Lytte aktivt Opsummere og spejle Holde med Acceptere, bekræfte, støtte Udtrykke velvilje Se tingene fra den andens synsvinkel Forsøge at aflæse den anden Tilkendegive at den anden er forståelig

Invalidering er at Kritisere Betvivle Ignorere Give skyldfølelse Fordømme Sætte negative etiketter på Give urimelige eller usande forklaringer på noget ved en anden Håne

Den biosociale model: Manglende evne til at regulere følelser Kombination af medfødt følsomhed OG et invaliderende miljø medfører grundproblemet hos borderline-patienter: Manglende evne til at regulere følelser og dermed manglende færdigheder til at håndtere sig selv

VANSKELIGHEDER: Problemer med at håndtere følelser Voldsomme følelsesudsving. Problemer med depression, angst og vrede. Svært ved at mærke og genkende følelser. Problemer i forhold til andre mennesker Kaos i relationer. Angst for at blive forladt. Problemer med selvregulering Identitetsforstyrrelser/”hvem er jeg?”, tomhedsfølelse. Problemer med at styre adfærd Selvmordsforsøg, selvskadende handlinger, overspisning, misbrug m.v. Problemer med tænkning Problemer med tænkning ved høje følelsesniveauer. Mistro. Generelt opmærksomhedsproblemer.

Det overordnede mål er et leveværdigt liv Byggesten: færdigheder – der kompenserer for det, der ikke er lært i opvæksten. Undervisning i gruppe 2 timer ugentligt – 8 deltager, 2 terapeuter Undervisning, illustration, rollespil, hjemmearbejde – dvs øve, øve, øve. I individuel terapi – 45 minutter ugentligt, anvendes færdighederne til at mindske problemadfærd

Dialektisk adfærdsterapi Forandring Accept M. Linehan 1996

Indlæring af færdigheder i gruppe Opmærksomheds-færdigheder/mindfulness - at være nærværende på en ikke dømmende måde Relationsfærdigheder - behovsopfyldelse og grænsesætning Følelsesregulering - mærke og genkende en følelse, tillade følelsen, handle modsat følelsen, når den ikke er berettiget Hold-ud-færdigheder- at udholde ubehag - udholde krisen, acceptere tingenes tilstand. Undgå impulsiv adfærd.

Målhieraki for individuel terapi Mål i starten af behandlingen: sikkerhed og stabilitet i nuet 1. at reducere selvmordsadfærd og selvskadende adfærd 2. at reducere terapiforstyrrende adfærd 3. at reducere adfærd, der forringer livskvaliteten 4. at styrke færdigheder og kompetent adfærd

Dagbogsark UGE Trist 0-5 Selvmords- tanker Impuls til selvskade handling Anden Impulsiv Handling p.n. Medi- cin Anvendte færdig-heder Egne Kommen- tarer Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Lørdag Søndag

Kædeanalyse Problem adfærd Løsningskæde Sårbarheder Konsekvenser Udløsende hændelse Tanker – ofte dømmende Sekundær følelse på kort sigt Primær følelse Tanker og på lang sigt Løsningskæde Nye led med færdigheder

Eksempel på kædeanalyse Sårbarheder Problem adfærd Konsekvenser Sekundær følelse Udløsende hændelse Primær følelse Dømmende tanker Kort sigt Tanker Har glemt at spise. Sov dårligt i nat. Skærer mig selv i armen Lettelse Ven aflyser aftale Skuffet Skam Jeg er dum og kedelig Jeg havde glædet mig Lang sigt Mere skam Løsningskæde Han har nok en god grund Det er forståeligt, at jeg bliver skuffet Stop dømmende tanker

Team for personlighedsforstyrrelser Kontakt Else Iversen Team for personlighedsforstyrrelser Psykiatriens Hus Falkevej 5 8600 Silkeborg Tlf. 2169 2203 Mail: elsivers@rm.dk