Pleje og observation af den konfuse og udadreagerende patient

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Advertisements

Børns behov for søvn & trivsel
Blodprøver Hvor smitteudsættelse ikke kan udelukkes:
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Modul 3 Kommunikation Referencer til de enkelte redskaber findes i bilag 1 i ’Sikker Mundtlig Kommunikation. Baggrund, begreber og litteratur’. Dette.
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Børn, søvn og indlæring.
Alt du skal vide i ét oplæg!
Ringe – Hjem projekt Medicinsk afd. O Herlev hospital
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til patienter med skizofreni
Sygepleje som profession
Kan omsorg accelereres?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Session 14: Struktur og risikosituationer Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Undervisning til hjemmeplejen omkring peritoneal dialyse (PD)
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
DEN DØENDE PATIENT Anna Weibull Praktiserende læge og
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Brand og ildspåsættelse
Århus Universitetshospital Århus Sygehus Medicinsk Center Geriatrisk Afdeling G Hvordan sikres omsorgen i optimerede operationsforløb? Ældre patienter.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
DUBU Superbrugerrollen
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Alkemøde Kortlægning af lægemiddelrelaterede problemer hos: +65 årige brugere af antipsykotika på plejehjem og i hjemmeplejen I Allerød, Hillerød.
Alderdommen Den normale aldring.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Patientundervisning 7. Session Bipolar lidelse
Session 7 – Livsstil Undervisere:
Psykoedukation skizofreni
DEPRESSION – KAN DET OGSÅ RAMME MIG? Oplæg af udviklingssygeplejerske Irene Amby Regionspsykiatrien Vest – Herning d Arbejdet med mennesker.
Hvad er Tobs og hvorfor TOBS ? Implementering og evaluering af TOBS.
Patienters oplevelse af livet efter indlæggelse på intensiv afdeling Forskningsprojekt ved Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje Intensivsygeplejersker.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
Læringssæt om temarapporten: Behandling med insulin - identifikation af utilsigtede hændelser og forslag til forebyggende tiltag Behandling med insulin.
Resultater fra EPOS’ analyse - evaluering af AMU inden for det psykiatriske område Lærerkonference 24. juni 2009 Lizzie Mærsk Nielsen, Mærsk Nielsen HR.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Søvn og drømme Navn: Juliane Sørensen 8.v Fordybelsesdag 8.-9 september 2016.
Pleje og observation af den døende patient
Pleje og observation af den bevidsthedspåvirkedeakutte patient
Pleje og observation af patienten med udskillelses-problemer
Pleje og observation af den ældre patient
Pleje og observation af Børn
Pleje og observation af den småtspisende patient inkl
Introduktion til SPV-kursus
Pleje og observation af den immobile patient
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
Pleje og observation af den nyopererede patient
At motivere til forandring
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Pleje og observation af den respiratorisk påvirkede patient
Kommunikation Modul A.
Introduktion til SPV-kursus
Demens Anne Mette Jensen.
ÅRSAGER TIL DEPRESSION:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Enheden for Klinisk Alkoholforskning
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Pleje og observation af den småtspisende patient inkl
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Pleje og observation af den bevidsthedspåvirkedeakutte patient
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Pleje og observation af den nyopererede patient
Præsentationens transcript:

Pleje og observation af den konfuse og udadreagerende patient Modul E

Læringsmål for pleje og observation af den konfuse og udadreagerende patient At kursisterne får kendskab til de teoretiske og praktiske færdigheder, som det er nødvendigt at besidde i forbindelse med observationer og pleje af den konfuse og udadreagerende patient.

CASE - RAPPORTEN Du skal passe A. Thomsen, som har indtaget en overdosis af paracetamol og alkohol. Hun blev indlagt for at få medicinsk aktivt kul og får nu IV væske med Kalium Natrium Glukose. Hun vil gerne bestemme alt, hvad der foregår. Hun har råbt en del af plejepersonalet og har prøvet at seponere sin IV adgang flere gange uden held. Hun har kvalme og er bevidsthedspåvirket. Hun kan ikke selv gå på toilet.

DEN UDADREAGERENDE PATIENT Når du skal passe en udadreagerende patient skal du bl.a. tænke på følgende: Undgå hurtige bevægelser Tal i et roligt tempo – skab en ligeværdig og anerkendende dialog. Hvordan kan man gøre det? Sæt sig ned ved siden af patienten (Obs – pas dog på dig selv!) Inddrag patienten

DEN KONFUSE PATIENT Dehydrering Urinvejsinfektion (UVI) Årsager til konfusion kan være: Dehydrering Urinvejsinfektion (UVI) Infektioner generelt Lavt blodsukker Hospitalisering Bivirkninger af medicin Lægemiddelseponering Abstinenser

SPV-OPGAVER ved DEN KONFUSE PATIENT Forlad ikke en konfus patient! Hvorfor? Skab et roligt, trygt og overskueligt miljø – fjern al unødig ”støj”. Hvordan? Tilkald sygeplejersken ved forandring. Hvorfor? Skærm patienten. Hvorfor? Tilbyd ofte mad og drikke Hvorfor? Kommunikation Realitetskonfronter patienten. Hvorfor og hvordan? Brug korte sætninger og lukkede spørgsmål. Hvorfor? Undgå konfrontation og argumentation. Hvorfor? Hjælp evt. patienten med personlig hygiejne Hjælp dem til at få normal søvnrytme

SØVN / HVILE Søvn er en fysiologisk nødvendighed for alle levende væsener. Søvn har afgørende betydning for kroppens genopbygning, og mangel på søvn kan både påvirke: Immunforsvaret Metabolismen Kognitive funktioner som hukommelse og indlæring. Z Z Z Z Z

Z Z Z Z Z SØVNLÆNGDEN SØVNSTADIER Behovet for søvn, er individuelt og varierer med alderen. Jo ældre du bliver, desto mindre brug for søvn har du. SØVNSTADIER Søvnen veksler mellem dyb søvn, REM-søvn og overfladisk søvn. Det er i REM-søvnen man drømmer. Hvad er REM-søvnen godt for? Z Z Z Z Z

HVAD KAN FORSTYRRE EN SØVN? Hvad kan f.eks forstyrre søvnen under en indlæggelse? Hvad kan du bl.a. gøre for at hjælpe til en bedre søvn?