VELKOMMEN TIL EU-RET v/Michael Pitzner-Brunn & Jakob Hans Johansen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor meget bestemmer EU?
Advertisements

Oplæg på REUN årsmøde 2004 Hedvig Vestergaard
EU og det danske sundhedsvæsen
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
Kapitel 3 Retssystemer.
5 skarpe om EU Af Mette Buskjær Christensen, Institut for Statskundskab, Syddansk Universitet.
Opgaver i fremmedsprog 2.6 Ved opgaver, hvori et eller flere fremmedsprog indgår, skal en del af de anvendte kilder være på det/de fremmede sprog. 2.7.
Arbejdsretlig identitet Dansk forening for arbejdsret fredag den 29. april 2016.
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Målgrupper for ressourceforløb Beskæftigelsesregion Midtjylland 13. juni 2014.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.
Oplæg til UUV Repræsentantskabs- møde den Bjarne Andersen, Køge Kommune.
Den europæiske arrestordre Henning Bang Fuglsang Madsen Sørensen.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Historien/Baggrunden for EU-samarbejdet 1951: Traktaten om Det Europæiske Kul- og Stålfællesskab - At skabe fred i EuropaDet Europæiske Kul- og Stålfællesskab.
Hvad lærte vi sidst? 1.Afsluttede om retten til fri bevægelighed og ophold i EU 2. TEF art. 39: -Pligtsubjekter -Rettighedssubjekter.
EU’s indsats på ældreområdet Ældre i Europa – under sparepolitikken 29.Oktober 2015.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 1 Retskilder og domstolene.
Hvad brygger de på i Bruxelles – ud over øl? Effektive strategier mod piratkopiering på internettet Nicky Valbjørn Trebbien, Kulturministeriet Indsæt nyt.
Føderalisme, intergovernmentalisme eller EU i flere hastigheder? Konference om EU's fremtid for undervisere på gymnasiale uddannelser Tirsdag den 27. september.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Ole Steen Nielsen Senior Adviser MLP Forskning og Udvikling
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Fordybelse i et projekt
EU Nørre Aaby realskole Mads Torp Skafte Jespersen
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Hvor meget bestemmer EU?
Kapitel 2 Retskilder og juridisk metode
Ændringsadgang inden for udbudsretten
Natur- og Miljøklagenævnets opbygning og sagsbehandling
Retskilder og domstolene
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Decision dynamics models
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Kan EU gøres demokratisk?
Kapitel 10 Konkurrenceret.
Tilbage til EU’s vision
Demografi Noter og figurer og levevilkår Af Otto Leholt 2007.
Fælles ledelsesgrundlag
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Kursus for nye efterskoleledere

Administrativ håndhævelse
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
30. maj 2018 Dansk profilering af europæiske datastandarder Møde i kommunernes It-Arkitekturråd (FODS initiativ 8.1)   Michael Bang Kjeldgaard Chefarkitekt.
Indsatser, der virker 20 veje til at bruge mindre antibiotika
Introduktion af CV og ansøgnings kurset
Praktiske oplysninger
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
30. maj 2018 Dansk profilering af europæiske datastandarder Møde i kommunernes It-Arkitekturråd (FODS initiativ 8.1)   Michael Bang Kjeldgaard Chefarkitekt.
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
LAG Odder-Hedensted.
EVS databasen ved Myung Nina Fernando
Hvem er jeg Hvad er Persondata Hvad er Persondataforordningen
1 Præ-moderne samfund. 2 Moderne. 3 Senmorderne samfund.
Præsentationens transcript:

VELKOMMEN TIL EU-RET v/Michael Pitzner-Brunn & Jakob Hans Johansen

Jakob Hans Johansen Advokatfuldmægtig hos Kromann Reumert Underviser i EU-ret siden 2005 www.kromannreumert.com jaj@kromannreumert.com Tel. 70 12 12 11 07-12-2017

Hvad skal vi nå i dag? Hvorfor skal man lære EU-ret som dansk jurastuderende? Praktiske oplysninger om faget EU-ret på 2. år Hvad skal I kunne? EU-retslitteratur Kaffepause Repetition: Introduktion til EU-retten 07-12-2017

Hvorfor skal vi lære EU-ret? Juridisk synsvinkel; Fordi EU-retten er en del af dansk ret Samfundsmæssig/politisk synsvinkel; EU-retten udgør fundamentet for Den Europæiske Union, og dermed også for nogle af de vigtigste ændringer i det internationale samfund siden Anden Verdenskrig. Eksempler fra vores dagligdag Se blot hér 07-12-2017

Praktiske oplysninger EU-ret på 2006-studieordningen Forelæsninger StudieGrupper Jakobs undervisningsform Michael underviser fra den 15. oktober Forelæsningsplan Jur.ku.dk/fag Eksamen: 4 timer skriftligt Karaktervægt 1(ECTS 7½) 07-12-2017

Pensum EU-retten på 2. år fokuserer især – men ikke udelukkende – på den fri bevægelighed for varer, arbejdskraft og kapital samt den fri udveksling af tjenesteydelser og retten til etablering. De institutionelle og retskildemæssige sider af EU-retten er allerede behandlet i Forfatningsret på 1. år, men vil også blive inddraget i undervisningen på 2. år, i det omfang det har betydning for behandlingen af reglerne om de fire friheder. 07-12-2017

Pensum MATERIEL EU-RET Fri bevægelighed for Varer Arbejdskraft Etableringsfrihed Tjenesteydelser Kapital INSTITUTIONEL EU-RET Institutionerne Retskilderne og lovgivningsprocessen Retsgrundsætninger PROCESSUEL EU-RET EF-Domstolen Søgsmålstyperne 07-12-2017

Pensum Pensum afgrænses af Pensumdomme, jf. forelæsningsplanen Pensumnoter (Se fagets hjemmeside) Inspiration kan tillige findes i målbeskrivelsen for faget. (Hvad kræver et 12-tal?) 07-12-2017

Litteraturforslag Hjalte Rasmussen, EU-ret i Kontekst, 5. udgave 2003 Karsten Engsig Sørensen og Poul Runge Nielsen, EU-retten, 3. udgave (2004) Traktatsamling (EU-oplysningen) Domme/Domssamling Morten Broberg & Nina Holst-Christensen, EU-domme med bemærkninger og spørgsmål, 4. udg. (2007) Trevor Hartley, The Foundations of European Community Law 07-12-2017

Introduktion til EU-retten (Repetition) Hvad er Den Europæiske Union? En organisation af stater, der beskæftiger sig med en række politikområder, men ikke en international organisation i gængs forstand. EU er et retssystem ”sui generis”; Hverken folkeretligt eller nationalt. 07-12-2017

Hvad er Den Europæiske Union? I sag 26/62 Van Gend en Loos udtalte Domstolen: ”Fællesskabet udgør et nyt folkeretligt system, til hvis fordel staterne, om end inden for begrænsede områder, har indskrænket deres suveræne rettigheder, og hvis retssubjekter ikke blot er medlemsstaterne, men også disses statsborgere.” (unummererede præmisser) 07-12-2017

Hvad er Den Europæiske Union? Medlemsstaternes overladelse af suverænitet til Fællesskabet giver sig udtryk ved Fællesskabet lovgiver på en række områder med umiddelbar gælden for såvel medlemsstaterne som disses borgere. Medlemsstaterne er undergivet domstolskontrol fra EFD EU’s institutioner udøver magt direkte i medlemsstaterne overfor borgere/virksomheder 07-12-2017

Hvad er Den Europæiske Union? TEMPLET (Søjlestrukturen) Templet illustrerer traktatgrundlagets opbygning (har udspring i TEU’s bestemmelser), og kan siges at besvare 2 spørgsmål: Hvilke politikområder reguleres helt eller delvist af EU-retsakter? Er det enkelte politikområde reguleret indenfor det overstatslige (kommunitære) eller mellemstatslige samarbejde? 07-12-2017

Traktatgrundlaget Traktaten om Det Europæiske Fællesskab (”TEF”) Den kommunitære EU-regulering (Søjle 1) Indeholder reglerne om Det indre Marked Traktaten om Den Europæiske Union (”TEU”) Rammetraktat Den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik Det Retspolitiske Samarbejde 07-12-2017

Institutionerne og Retskilderne Farvel og på gensyn! Næste gang: Institutionerne og Retskilderne 07-12-2017