Fleksible fællesskaber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Trivsel - et fokusområde
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Set i forældreperspektiv
Forældresamarbejde på Gjøl Skole
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Med særlig fokus på de tosprogede forældre
Når lærere samarbejder med forældre
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Den gode klasse Forældrenes rolle
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Forældre fremmer fællesskabet
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Tilfredshedsundersøgelse
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Folkeskolereform 2014.
Den inkluderende skole
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Hvad tror du? -rygning blandt unge Hemmelig afstemning for forældre.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
INDSKRIVNINGSMØDE.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Introduktion til Kontaktforældrerolle Og videreudvikling d. 21. oktober 2014.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Hylleholt skole ”Vi vil den gode skole”
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Konfliktforebyggelse
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Den usynlige klassekammerat v. Lysholm Skoles forældrebestyrelse
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Velkommen til forældremøde = 5 Når børnene … … har mange i klassen, som de kan lide at være sammen med. … oplever et godt sammenhold … har tillid.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Inklusion ET SKOLE OG LÆRER SYN.. Skolens perspektiv  Børnene hører til hos os.  Indtil andet er bevist – børnenes trivsel og udvikling er centrum.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Inklusion i Skæring Dagtilbud
DU KAN LADE DIG INSPIRERE AF FØLGENDE FORMULERINGER:
Trafikpolitik for (skriv skolens navn)
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Jagten på den excellente kommunikationskultur i Børn og Unge
Præsentationens transcript:

Fleksible fællesskaber om de voksnes rammesætning og grundlæggende antagelser

Hvordan forstår vi ikke inklusion? Normalitet og det, der er anderledes

Undgå at nogen falder UD af fællesskabet Forskellighed forudsætninger behov færdigheder baggrund Undgå at nogen falder UD af fællesskabet

Hvilken ramme sætter vi? Hvilke implicitte forventninger har vi til børnene? Hvilke grundlæggende antagelser har vi? Vi tror på den gode intention

Hvordan tydeliggør vi forventninger? Hvordan møder vi barnet? Forældre som den 3. klassekammerat

“Vi tror på den gode intention” Hvordan giver adfærden mening for barnet? Fokus på både indhold og proces

Forældregruppen - den 3. klassekammerat - Lave trivselsplan i indskolingen for klassen - Tale med hinanden: forventningsafstemning: Hvad er vi enige om? Hvad er vi uenige om? - Spise-lege-grupper – ”Kendskab skaber venskab” - Om som forældre at tale en klassekammerat ud af eller ind i fællesskabet - Om at tage ansvar for fællesskabet og ikke kun sit eget barn - At møde op til arrangementer, samtaler og forældremøder - At blive mødt med ligeværdighed og som en ressource som forældre