Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Lovlig sagsbehandling
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærings- og praksisfortællinger:
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Almen studieforberedelse
Realkompetencevurdering i Danmark
Supervision og faglig feedback
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
SÅDAN FÅR VI ALLE TIL AT FØLE SIG VELKOMNE I UNGDOMMENS RØDE KORS
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Sprogpakken Praksisopgaven.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Kommentar til Stenlunds afhandling Anne Marie Dahler, UCL og NVR.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Om indsatsteori.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Insert picture in this frame Grid Projekt Go-For-It Oktober Securitas, Morten Enghave.
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Bliv faglært i industrien – der er brug for dig Som voksen kan du blive faglært på kortere tid, end du tror. Se dine muligheder, og test hvor langt du.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING Vores næste skridt Hvad tager vi med videre?
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
Sælg mere, og finansier din virksomhed. Med statsgaranti.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Pjece til forældre - parat til skole Skolestart august 2017
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Kursus for nye efterskoleledere januar 2018
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Praksisnær praktikpladsformidling D.28.november 2017
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Vurderingsramme for vagtplanlægning på sygehuse
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering

Oversigt over temaer

Temaernes tre faser Beskriv Vurder Udvikl For hvert tema præsenteres I for en række spørgsmål. De er inddelt i tre faser. Først beskriver I jeres praksis Derefter vurderer I jeres praksis Til sidst snakker I om og aftaler, hvordan I vil udvikle jeres praksis

Information til ansøgere om RKV TEMA 1

Information til ansøgere om RKV TEMA 1 Information til ansøgere om RKV Hvordan informerer i ansøgerne om RKV? Hvilken information om RKV kan ansøgerne finde på jeres hjemmeside? Hvor på hjemmesiden findes den? Sender I information direkte til ansøgerne, før de møder op til RKV? Hvis ja, hvad består denne information i? Informerer I på andre måder? Hvor ofte oplever I deltagere til RKV, der ikke har fået jeres information om RKV? Hvordan får I viden om, hvordan ansøgerne oplever informationen om RKV?

Information til ansøgere om RKV TEMA 1 Information til ansøgere om RKV Hvilket billede af processen oplever I, at deltagerne møder op med til RKV? Vurderer I, at den information, I giver ansøgerne, er med til at motivere dem til at deltage i RKV? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvilken betydning har det, når en deltager i RKV er utilstrækkeligt informeret om processen? Har I tilstrækkelig viden om deltagernes oplevelse af informationen om RKV?

Information til ansøgere om RKV TEMA 1 Information til ansøgere om RKV Hvilke muligheder ser I for at informere ansøgerne bedre inden RKV’en starter? Hvad skal der til, for at I kan gøre det? Hvad vil I starte med at gøre? Hvornår vil I gå i gang? Hvem skal gøre hvad? Hvordan vil Ifølge op på erfaringerne med den ændrede praksis?

Skønsmæssig vurdering af realkompetencer TEMA 2

Skønsmæssig vurdering af realkompetencer TEMA 2 Skønsmæssig vurdering af realkompetencer Hvordan foretager I skønsmæssig vurdering af realkompetencer? Hvordan får I deltagerne til at fortælle om deres erfaringer? Hvilke redskaber anvender I til skønsmæssig vurdering? Anvender I forskellige redskaber til forskellige deltagere? Hvordan beslutter I, hvilke redskaber der skal anvendes til de forskellige deltagere? Hvor lang tid bruger I på vurderingen? I hvilket omfang tilbyder I deltagerne støtte til at løse opgaverne under RKV? Hvordan får I viden om deltagernes oplevelse af den skønsmæssige vurdering?

Skønsmæssig vurdering af realkompetencer TEMA 2 Skønsmæssig vurdering af realkompetencer Hvordan er jeres mulighed for at få et retvisende billede af alle deltageres realkompetencer? I hvilke situationer kan det være svært at få et retvisende billede af en deltagers realkompetencer? Hvorfor bliver nogle deltagere usikre i vurderingsprocessen? Hvornår er redskaberne ikke tilstrækkelige til at få et retvisende billede af deltagernes kompetencer? Har I tilstrækkelig viden om deltagernes oplevelse af den skønsmæssige vurdering?

Skønsmæssig vurdering af realkompetencer TEMA 2 Skønsmæssig vurdering af realkompetencer Hvilke muligheder ser I for at lave en mere retvisende skønsmæssig vurdering af alle deltagere? Hvad skal der til, for at I kan gøre det? Hvad vil I starte med at gøre? Hvornår vil I gå i gang? Hvem skal gøre hvad? Hvordan vil I følge op på erfaringerne med den ændrede praksis?

Tilbagemelding på vurdering til deltagere TEMA 3

Tilbagemelding på vurdering til deltagere TEMA 3 Tilbagemelding på vurdering til deltagere Hvordan giver I tilbagemeldinger på resultatet af RKV’en til deltagerne? Hvornår og hvordan sker tilbagemeldingen? Er den mundtlig og/eller skriftlig?  Hvilken information indeholder tilbagemeldingen til deltagerne?  Oplever I tegn på, at deltagerne mangler forståelse for den givne merit?  Hvordan får I viden om deltagerens oplevelse af tilbagemeldingen på RKV’en?

Tilbagemelding på vurdering til deltagere TEMA 3 Tilbagemelding på vurdering til deltagere Hvordan virker tilbagemeldingerne på deltagerne? I hvilket omfang vurderer I, at deltagerne har et overblik over, hvor meget og hvordan deres uddannelsesforløb bliver afkortet efter tilbagemeldingen? Hvilken forskel gør det, om deltageren alene får en skriftlig tilbagemelding, alene en mundtlig tilbagemelding eller både en skriftlig og en mundtlig tilbagemelding på RKV’en? Hvornår lykkes I i den mundtlige tilbagemelding med at motivere deltagerne for at deltage i uddannelsesforløbet? Hvornår er det svært? Hvornår lykkes I i den mundtlige tilbagemelding med at opbygge deltagernes tillid til deres realkompetencer? Hvornår er det svært? Har I tilstrækkelig viden om deltagernes oplevelse af tilbagemeldingen på RKV’en?

Tilbagemelding på vurdering til deltagere TEMA 3 Tilbagemelding på vurdering til deltagere Hvilke muligheder ser I for at give bedre tilbagemeldinger til deltagerne? Hvad skal der til, for at I kan gøre det? Hvad vil I starte med at gøre? Hvornår vil I gå i gang? Hvem skal gøre hvad? Hvordan vil I følge op på erfaringerne med den ændrede praksis?

Samspil mellem RKV og undervisning TEMA 4

Samspil mellem RKV og undervisning TEMA 4 Samspil mellem RKV og undervisning Hvordan arbejder I med at skabe samspil mellem RKV og undervisning? Hvordan overleverer I viden om den merit, som deltagerne har fået, og om deres uddannelsesforløb til lærerne? Hvordan overleverer I viden om deltagernes erfaringer og realkompetencer, som I har fået kendskab til gennem RKV – uanset om de har givet merit?

Samspil mellem RKV og undervisning TEMA 4 Samspil mellem RKV og undervisning Hvilken betydning har jeres viden om deltagerne fra RKV’en for deres undervisning? Hvilken forskel vurderer I, det gør for deltagerne, når I overleverer viden om deres realkompetencer til deres lærere? Vurderer I, at lærerne er interesserede i viden om deres deltageres realkompetencer? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvordan skaber jeres nuværende praksis med hensyn til overlevering mulighed for at lade undervisningen tage afsæt i deltagernes kompetencer og erfaring?

Samspil mellem RKV og undervisning TEMA 4 Samspil mellem RKV og undervisning Hvilke muligheder ser I for at styrke samspillet mellem RKV og undervisning? Hvad skal der til, for at I kan gøre det? Hvad vil I starte med at gøre? Hvornår vil I gå i gang? Hvem skal gøre hvad? Hvordan vil I følge op på erfaringerne med den ændrede praksis?

Vidensdeling om RKV TEMA 5

Vidensdeling om RKV Hvordan deler I viden med hinanden og andre? TEMA 5 Vidensdeling om RKV Hvordan deler I viden med hinanden og andre? Hvor stor viden har I om hinandens RKV-praksis på jeres uddannelse? Hvor får I den viden fra? Hvor meget tid bruger I på planlagt vidensdeling? Hvordan deler I viden med andre uddannelser på jeres skole om RKV? Er det systematisk? Hvordan deler I viden med andre skoler om RKV? Indgår I i nogle netværk? Deltager I i arrangementer om RKV?

Vidensdeling om RKV Hvad får I ud af at dele viden? TEMA 5 Vidensdeling om RKV Hvad får I ud af at dele viden? Hvilken viden har I især brug for at få fra hinanden? Hvornår er det svært for jer at dele viden med hinanden? Hvilken viden har I især brug for at få fra andre uddannelser på jeres skole eller fra andre skoler? Hvad gør det svært at få del i den viden, andre uddannelser eller skoler har om RKV?

TEMA 5 Vidensdeling om RKV Hvilke muligheder ser I for at styrke vidensdeling på hhv. jeres uddannelse, på jeres skole og med andre skoler? Hvad skal der til, for at I kan gøre det? Er der nogen på andre uddannelser eller skoler, som I skal kontakte? Hvad vil I starte med at gøre? Hvornår vil I gå i gang? Hvem skal gøre hvad? Hvordan vil I følge op på erfaringerne med den ændrede praksis?

I har nu evalueret jeres RKV-praksis gennem fem temaer I har nu evalueret jeres RKV-praksis gennem fem temaer. I kan selv lave flere temaer, hvis I har behov for det.