Læring gennem registrering og indberetning

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Anerkendende refleksion
Innovative ledelsesrum. Hovedpunkter Erik: • Vores daglig praksis – tanker og omtanker • Innovative ledelsesrum som de ugjorte valg Christian: • Praksis.
Vold - et fælles anliggende
Relationer – børn og voksne
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Forudsætninger for en god samtale
AKT på Dybbøl Skolen.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Hvordan kan forældre støttes og inddrages i støtten omkring de unge? Af: Pædagog Lone Walsøe og forældre Merete Jensen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At sætte ord på læring.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Målgruppe: Alle plejefamilier
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Fysisk magtanvendelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Kommunikation Modul A.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Vidensbaseret praksis i botilbud
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tag snakken – bryd vanerne
Inspirationsworkshop med fokus på
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Læring gennem registrering og indberetning Voksenansvar for anbragte børn og unge Læring gennem registrering og indberetning Målgruppe: Kommunale plejefamilier

Indhold Dette moduls indhold: Rettigheder og kompetence Afværgehjælp Indberetninger - indhold og formål Læring gennem registrering og indberetning

Læring gennem registrering og indberetning Formål At deltagerne får mulighed for at drøfte, hvordan en god indberetning ser ud. At deltagerne får mulighed for at drøfte, hvordan en indberetning kan bidrage til det pædagogiske arbejde. Læring gennem registrering og indberetning

Rettigheder og kompetence Læring gennem registrering og indberetning

Rettigheder og indgreb heri § 8 om afværgehjælp i lov om voksenansvar er et indgreb i barnets eller den unges selvbestemmelsesret og personlige integritet, og må derfor kun ske undtagelsesvist! Indgreb i selvbestemmelsesretten kan være nødvendigt – som led i omsorgen for barnet eller den unge eller af væsentlige hensyn til andre personer. Læring gennem registrering og indberetning

Kompetence - personkreds Behovet for afværgehjælp opstår i en situation, hvor der akut skal gribes ind. De kommunale plejeforældre har dermed den formelle kompetence til at handle. Det vil sige, at det kun er de kommunale plejeforældre, der kan anvende afværgehjælp. § 8 omfatter således IKKE andre, der færdes i de kommunale plejeforældres hjem. Læring gennem registrering og indberetning

Læring gennem registrering og indberetning Afværgehjælp Læring gennem registrering og indberetning

Øvelse: § 8 Afværgehjælp . Proportionalitet mellem indgreb og den skade, der søges undgået. Mindre indgribende metoder går altid forud for et indgreb. Øvelse: § 8 Afværgehjælp Fastholde: Kortvarigt tage fat i eller holde fast om barnet eller den unge for at markere, at den uønskede adfærd skal bringes til ophør. Føre væk fra situationen Fjerne fra den konkrete situation, så barnet afbrydes i handlingen. Hvor går grænsen i § 8 Afværgehjælp? Fysisk guidning Afværgehjælp Fysisk magtanvendelse Læring gennem registrering og indberetning

Drøftelse: Afværgehjælp Læs casen om Emil Drøft hvorledes I vil handle ud fra de tilhørende refleksionsspørgsmål Drøftelse med udgangspunkt i den skriftlige case om Emil Læring gennem registrering og indberetning

Indberetninger - indhold og formål Læring gennem registrering og indberetning

Drøftelse: Oplysninger der skal indberettes Hvorfor er de enkelte oplysninger vigtige? Hvordan skal de bruges af de forskellige parter, der skal modtage indberetningen (myndighedssagsbehandler og socialtilsyn)? Er der nogle af de oplysninger, der skal skrives i skemaet, som I undrer jer over? Hvilke overvejelser gør I jer i forhold til, hvis nogle oplysninger ikke er mulige at udfylde? Læring gennem registrering og indberetning

Drøftelse: Hvad er en god indberetning? Hvilke kvaliteter synes I en god indberetning bør have? Hvad tænker I er det sværeste i forhold til at skrive en god indberetning? Læring gennem registrering og indberetning

Øvelse: Hvad er en god indberetning? Nedskriv de 3 vigtigste pointer om hver af indberetningerne Læs de 3 indberetninger Notér hvad der er godt i den enkelte indberetning og hvad der med fordel kunne uddybes eller tilføjes. Skriv de 3 vigtigste pointer ned om hver indberetning. Læring gennem registrering og indberetning

Opfølgning med barnet eller den unge Barnets ret til inddragelse er juridisk forankret Inddragelsen og kommunikationen med barnet eller den unge skal ske på de præmisser og forudsætninger, som barnet eller den unge har Husk at det er barnets eller den unges egen oplevelse, der skal beskrives i indberetningen, under punkt 7: Inddragelse af barnet eller den unge Barnet eller den unge bør få tilbud om og mulighed for at få talt med de involverede parter om konfliktens forløb og herved få bearbejdet sin egen oplevelse af konflikten Brug barnets eller den unges egne ord i samtalen. Når man opfanger, synliggør og senere bruger barnets eller den unges egne ord, vil barnet eller den unge få en oplevelse af at blive bekræftet og forstået og dermed have relativt let ved associere til egne ord og beskrivelser. For yderligere viden om emnet om at tale med børn, se modulet: ‘Opfølgning på konflikter - Samtale med barnet eller den unge’ Læring gennem registrering og indberetning

Drøftelse: Strukturelle rammer Hvordan sikrer vi, at rammerne understøtter arbejdet omkring indberetning? Hvilke udfordringer ser I, der kan være i jeres hverdag? Hvordan kan disse udfordringer løses? Læring gennem registrering og indberetning

Hvilke tanker har oplægget skabt hos jer? Opsamling Hvilke tanker har oplægget skabt hos jer? Er der noget, I vil arbejde videre med? Er der noget, I vil have mere fokus på? Læring gennem registrering og indberetning