Natur og naturfænomener

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Advertisements

EVALUERING AF LÆREPLANER SOLSTRÅLEN Sprog.
Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Stevns satser på guldklumperne – et 3 årigt udviklingsprojekt.
Titel og undertitel skal stå med store bogstaver (Versaler) og skal holdes indenfor de to vandrette grå linjer. Titlen kan stå i farve, eller der kan vælges.
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Aulum-foredrag 4. okt. 2015: at være pårørende til psykisk sårbare
Børn og bevægelse Indsats der ”bevæger sig” Oplæg ved Spring Ud i naturen, Christiansborg, Torsdag d.19. maj 2016 v/Grethe Sandholm Lektor og Master i.
Natur og naturfænomener 1. Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
EVALUERING AF LÆREPLANER SKRUPSAKKERNE Barnets alsidige personlige udvikling.
Kvalitet i Dagplejen Christina Barfoed-Høj, specialkonsulent, Socialministeriet. 18. maj 2010.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Analyse- og strukturfase Udbudsmateriale udarbejdes
Krop og bevægelse for de ½ - 2 årige Barnet skal tilegne sig verden, ikke kun mentalt men også fysisk. Børnenes kropsbevidsthed skal styrkes, så de oplever.
At styrke barnets selvstændighed
Med læreplanstemaer som fokusområder Pædagogisk idræt Alsidig personlighedsudvikling At arbejde med barnets alsidige personligheds-udvikling er basis,
Krop og bevægelse for de 3-6 årige
Opmærksomhedspunkter
Velkommen hos natur Mettes dagpleje.
Et pilotprojekt på naturskolen
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Puljeafkast 2017 Afkast i pct. for Nordeas værdipapirpuljer før omkostninger, herunder puljeprovisioner og pensionsafkastskat. Afkast er vist for Bankvalg.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Årshjul April - Juni. Juli - Sep. Jan - Marts. Okt - Dec.
BOG: HUSK: DUÅ: HISTORIEFORTÆLLING: SANGE: REMSER: FORÆLDREOPGAVER:
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Anton og Dino Kulturelle udtryksformer og værdier
Årshjul Grønnevej 2017 Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Juni Juli Aug. Sept.
Underbilag 1A: Forventning til forløb
U U U U U U U T T T B B B S S U T S B TIDS- OG PROCESPLAN
29. sep. Bedsteforældredag
Årshjul Grønnevej 2016 Jan. Feb. Mar. Apr. Maj Juni Juli Aug. Sept.
Jan Feb Mar Apr Maj Jun Jul Aug Sep Okt Nov Dec
Årshjul 2018 for Nyker børnehus
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Årshjul Dec Jan Nov Feb Okt Mar Sep Apr Aug Maj Juli Juni
Indstillinger de Nationale hjortevildtgrupper
Projekt: SBSYS sagsnummer: Oprettelsesdato: Ændringsdato:
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Informationsmøde Førskolen
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
En god start på lægelivet
Undervisningspligten
Opmærksomhedspunkter
Pointer fra resultater på dagtilbudsområdet
Samtale om folkeskolen i
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Er græsset også grønt om natten.
Den viktige Nature The importance of Nature Anna Lilja Sævarsdóttir, forskoleleder i Tröllaborgir børnehave.
Årshjul Hillerød Jagtforening 2018 / 19
Projektplan Aktivitet Dec Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug
Dagsorden Udviklingspsykologiske vilkår
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til Risskov Skole
Arbejdsglæde & samarbejde
Søskendekurser Handicapcentret for Børn, Aarhus Kommune
Foreløbig tidsplan for implementering af EUD-aftalen
Biernes Årshjul 2018 Kulturelle udtryksformer. Farver
Barnesyn og børneperspektiv
Billernes Årshjul 2018 Kulturelle udtryksformer. Farver
Præsentationens transcript:

Natur og naturfænomener 2.Halvår 2017 Natur og naturfænomener 1.Halvår 2017 JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC 20162017

Årshjul Vesterbro Børnegård Børnehaverne 2016/17 Fokuspunkt 2. halvår 2016 Vi har valgt at arbejde med læreplanstemaet Natur og naturfænomener med særlig matematisk opmærksomhed. Vi har valgt at arbejde med emnet på baggrund af Københavns mål om at dagtilbud skal udvikle en praksis, hvor der arbejdes med matematisk opmærksomhed . Forskning har vist, at børns sproglige og matematiske forståelse i 0-6 års alderen, kan have en stor betydning for hvordan de kan udvikle deres potentiale i skolen, så derfor er det vigtigt at vi ikke kun har det særlige sproglige fokus, men også for præsenteret børnene for matematik, natur og teknik. Mål: At børnene erhverver sig kundskaber om mønstre, former og symmetri. At børnene blive bekendt med måling, så som vægt og fylde samt højest og mindst. At børnene bliver præsenteret for ligheder og forskelle på former og farver. At børnene fremover stiller skarpt på deres omverden i en mere matematisk og naturteknisk optik. Ved at have fokuspunkter i et halvt år af gangen har vi mulighed for at fordybe os i det enkelte fokuspunkt og gribe det an fra mange forskellige vinkler. Stuerne har mulighed for selv at bestemmer på hvilken måder de vil arbejde med emnet. Fokuspunkterne har vi valgt skal være så store og overordnede at det er muligt også for børnene at komme med deres ideer og input. Vi vægter at følge børnenes spor og interesser så vidt muligt. De to store fokuspunkter laver vi en SMTTE model på, hvor vi nærmere beskriver vores mål, tiltag, tegn og hvordan vi dokumenter og evaluerer på fokuspunktet. Udover vores store fokuspunkter arbejder vi i løbet af året med andre mindre fokusområder, som er relevante i løbet af et år. Der laves også SMTTE på en del af disse fokuspunkter. SMTTE er den model vi arbejder med for at nå vores pædagogiske mål Vi har desuden en god vekselvirkning i vores ugeplaner mellem de forskellige temaer i læreplanen. Fokus på udeliv: Det er ferietid og vi nyder livet og sommeren udenfor. Vi er to uger i Hastrup med alle børn. Ellers bruger vi tilbud ude i byen, vi passer vores køkkenhave og bader. Fokus på relationer og tryg opstart. Tryg opstart for de nye børn, der er fokus på dannelse af nye relationer og venskaber, både på egen stue og nabo stuen. Vi holder skolesamtaler og 3 måneders samtaler med de nye forældre. Fokus på traditioner: Der forberedes til jul med pynt, nisser, gaveproduktion, julefest, Lucia optog, lysfest og fordybelse i traditionerne omkring jul. Fokus på sprog: Vi arbejder ekstra med sproget på mange forskellige måder. Vi bruger historiefortællinger, sange, rim-remser, sproglege, vrøvleord, tegn og gæt, snakkepakke og sangteater. Fokus på selvhjulpenhed og overgange: Vi arbejder med børnenes overgange. Vi arbejder med styrkelse af selvhjulpenhed og selvstændighed. Storebørns gruppen besøger, skole og fritidshjem. Vores store vuggestuebørn kommer løbende på besøg i børnehaven. Overgangssamtaler holdes med forældre.