Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Herman Bangs: ”Stille eksistenser”
Advertisements

”Intet” af Janne Teller
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
Filmtekniske virkemidler
// Tv - Dokumentar film.
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Hvad er mediefag?.
En mulig scenografisk metode
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Metodiske tilgange og filmiske virkemidler
Film- og medieuddannelsen Genrebegrebet og gyseren
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Engelbert H – og den sidste chance
Krøniken, Rejseholdet Nikolaj og Julie, Riget
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Kortfilm – de 7 parametre
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Tegneserier  .
Animation - en bevægelse der fortæller.
Den klassiske novelle og den moderne novelle
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Historiefortælling.
Filmanalyse - et grundkursus -
Kortfilm Fokusområde 7 i 3.C i dansk.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
Eksempler på skabeloner til bøger i powerpoint
Jeopardy Genre Sagprosa Eventyr Lyrik / folkeviser
Tv-reklame.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
”Storytelling” er ikke nyt
Verdens værste bødler Sagprosa.
Kortfilm Et overblik.
Reklamefilm Analysemodel.
Erik Skammelsøn.
Analyse af noveller.
Komposition - modeller
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Narratologi og yada yada 1.
Ind i eventyr - en interaktiv assistent til 6. klassetrin
DANSK Intro Dagens program.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Krimifortællinger Interaktiv assistent til arbejde med krimifortællinger i udskolingen.
Levende billederLevende billeder Filmgenrer: Kortfilm.
Kortfilm For 6. årgang. Læringsmål At du kan udvælge og anvende virkemidler lyd og perspektivering, så de understøtter din produktion At du skal kende.
Kortfilm: Bror min bror
Komposition - modeller
KORTFILM: De fantastiske 3
Titel – Forfatter - Årstal
Lauge og Sonny. Kortfilm: Lauges kat Personerne + miljø Se filmen Berettermodellen Hvem har magten?
- Virkelighedsvarianter
At gennemskue faktagenren
NEW DANISH SCREEN dialogmøde
Hvad er dokumentarfilm?
Engelskfagets metoder
Komposition - modeller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Novelleanalyse introduktion.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
- og hvordan du undgår dem…
Dansk-historieopgaven
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Filmanalyse

Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk

Hvilke film kender I?

Forskellige slags film Spillefilm Dokumentar Kortfilm – under 60 min.

Fiktion og fakta Normalt skelnes der mellem dokumentarfilm og spillefilm. Dokumentarfilm henter stoffet fra virkeligheden. Det er sandfærdigt og troværdigt. Spillefilmen bygger på et opdigtet univers hvori alt kan ske. Det er afsenderen som bestemmer det ’ virkelige ’.

Fiktion og fakta SpillefilmDokumentarfilm En mulig, sandsynlig virkelighed. En troværdig og sandfærdig virkelighed. FIKTION FAKTA

Film og fantasiens univers Fantasiens univers Tilskuerens ’indre’ film som digtes til når filmen ses. Filmens univers Filmens forløb af billeder og lyd. Forholdet mellem filmens univers og det univers tilskueren medskaber.

Analysemodellen til film Der er 9 punkter:  Fakta om filmen  Filmens genre  Filmens handling (referat)  Komposition og opbygning (berettermodellen)  Tid og rum  Miljø  Karakterer / personer  Fortolkning  Perspektivering

Analysemodel til film Berettermodel

Berettermodellen Anslag Anslag – Filmens begyndelse. Anslaget giver en forsmag på filmens præmis, stemning, genre, tema og stil.præmis PræsentationPræsentation – Filmens vigtigste personer og locations bliver introduceret. Der bliver lagt op til filmens konflikter.personer locations konflikter UddybningUddybning – Filmens konflikter begynder at presse sig på. Vi får mere viden om personerne, konflikterne og filmens temaer. Point of no returnPoint of no return – Vendepunktet for filmens hovedperson. Her sker en afgørende begivenhed. Nu er der ingen vej tilbage. Hovedpersonen må tage konsekvensen af begivenheden. KonfliktoptrapningKonfliktoptrapning – Filmens indre og ydre konflikter udvikler sig. Der opstår komplikationer. Presset på hovedpersonen bliver større og større. KlimaksKlimaks – Filmens spændingsmæssige højdepunkt. Her bliver kampen afgjort, og konflikten bliver løst. UdtoningUdtoning – Konflikten er afsluttet. En ny livssituation er opstået for filmens vigtigste personer.

Anslag Anslaget er filmens begyndelse og den første af berettermodellens syv faser. Anslaget fanger tilskuerens interesse og giver en forsmag på filmens præmis, stemning, genre, tema og stil.

PLOT OG PRÆMIS Plottet er filmens handling kort fortalt. Man skelner mellem hovedplot og sideplot. Hovedplottet er filmens centrale historie. Det er hovedpersonens fortælling og kamp for at nå sit mål. Sideplot er mindre sidehistorier. De er tit knyttet til bipersoner.hovedpersonensbipersoner

Når vi skal beskrive filmens hovedplot, svarer vi på spørgsmålene: - Hvem er hovedpersonen? - Hvad går filmens centrale konflikt ud på? - Hvilke forhindringer møder hovedpersonen? - Hvem eller hvad hjælper hovedpersonen? - Lykkes det at løse konflikten til sidst – og hvis ja, hvordan?konflikthjælper

PRÆMIS En præmis er filmens budskab eller morale. Præmissen kan siges i en enkelt sætning, kort og præcist. Her er eksempler på præmissen i kendte film og tv serier: "Star Wars": Det gode er stærkere end det onde. "Titanic": Kærligheden overvinder alt, selv døden. "Robin Hood": Undertrykkelse fører til oprør. "Friends": Rigtige venner kan altid regne med hinanden.

En kortfilm Beskriv filmens hovedplot Beskriv filmens præmis Spændingskurv