Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fynske infrastrukturforhold Fynsk Erhverv Den 26. juni
Advertisements

CASA Thora Brendstrup Hvad siger litteraturen om lange arbejdsdage blandt bygningsarbejdere? •To studier blandt bygningsarbejdere med lange arbejdstider.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Letbane på Frederikssundsvej
Tilbageblik Scenarioeksempel Fordele og ulemper Side 1 7 minutter omkring besejlings- scenarier i 3. færgeudbud Borgermøde 21. maj i Svaneke.
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
INTELLIGENT TRANSPORT SYSTEMS (ITS) INTELLIGENTE TRANSPORT SYSTEMER.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Det du kommer til at se og opleve i dag er en helt ny teknologi indenfor ernæring. Med denne teknologi er det muligt at opleve fordele allerede indenfor.
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Sammenligning af to grupper
Rammeaftalen og regeringsgrundlaget Den kollektive trafik skal forbedres: Der indsættes nye og hurtigere tog i en mærkbart udvidet køreplan Borgerne skal.
Foreløbige resultater fra AMO-projektet
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
Transportfremskrivninger i Biofuels-projektet DTU Transport Thomas C. Jensen, DTU Transport.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Råstofindvinding De nye miljøvurderings redskaber 21. August 2013 Anne Merrild, MSc, PhD DCEA, Institut for Planlægning Aalborg Universitet Miljøvurderingsdag.
Anna Maria Kossowska, Nina Smith, Valdemar Smith, Mette Verner Til gavn for bundlinien? Forbedrer kvinder i topledelse og bestyrelse danske virksomheders.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Transport, trængsel og planlægning – I klimaperspektiv Kommunernes Klimakonference – 31. marts 2008 Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Konsekvenser –Frekvenser. Konsekvenser –Køreplan.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Storbytrafik - Indledningssession ved Trafikdage på AUC | 28/03/2015 |
Evidensbaseret behandling af epicondylitis lateralis i almen praksis
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
Agenda Inspiration Problemformulering Målgruppe Ideén Design Vores endelige Website Procesreflektion Konklusion.
Perspektiv på den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar Flemming Jensen, Adm. Direktør, DSB.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Rejsekort Kundeundersøgelser I Pressebriefing 26. februar 2012 Centerchef Anders Due, Trafikselskabet Movia.
Sundhed og Bæredygtig Udvikling Jan Øhlenschlæger Kollektiv Trafik Aalborg Kommune.
Rigmor Korsgaard Trafik og Veje, Aarhus Kommune Busfremkommelighed Projekter i Aarhus Kommune.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
1 Blue Corridor NGV Rally 2013 administrerende direktør Susanne Juhl.
BEDRE BUS TIL NØRRE CAMPUS. BYNET 2018  Samarbejde mellem Metroselskabet, DSB, Movia, Frederiksberg Kommune, Transportministeriet og Københavns Kommune.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Gallup for Region Sjælland © TNS 17. marts
Buspuljerne fremadrettet ­Dialogmøde d. 20. januar 2011.
Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre virksomheder – Thomas Bøtker Mortensen – s. 1 Produktudvikling og innovation i samarbejde med andre.
Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv Konference den 11. januar 2012 Indsæt billede her 8,1 cm. højt x 16,3 cm. bredt.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Privatbaner – hvorfor det ? Per Als A-2 A/S Trafikdage Aalborg Universitet 2016.
Konference den 20. november 2012
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
KØBENHAVNS UNIVERSITET
Comparative Method Uge 38
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Smag på landskabet Landskonsulent Heidi Buur Holbeck
Potentialemodel for kvantificering af effekterne af Aarhus Letbane
Regional udvikling og kollektiv trafik
Smart Mobility in LOOP CITY
Klar til smart vækst / GATE21
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
Screening – ROC curves AUC = Area Under the Curve
Den kollektive trafik i Region Sjælland 12. februar 2016
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Præsentationens transcript:

Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer2DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Agenda Undersøgelse udført for Movia Litteraturstudie: Sammenligning af effekten af forskellige kollektive transportsystemer; BRT, Letbane og Metro Undersøgelse af markedsandele og typiske oplandsstørrelser som funktion af forskellige stationstyper og karakteristika

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer3DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Sammenligning af effekterne af forskellige kollektive transportsystemer Formål: Kan man tale om stationsnærhedseffekter / skinnefaktor ved bus-baseret kollektiv trafik? Metode: Undersøge effekterne af forskellige kollektive transportformer –Trafikale effekter –Strategiske effekter

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer4DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Trafikale effekter, passagertilvækst Store passagertilvækster kan opnås med BRT

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer5DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Trafikale effekter, passagertilvækst Store passagertilvækster kan opnås med BRT Svag tendens mellem rejsetidsgevinst og passagervækst SystemRejsetidsforbedringPassagertilvækst Trans-Val-de-Marne, TVM (Paris) Signifikant134% Quality Bus Corridor (Dublin) Signifikant125% Jokeri (Helsinki) Signifikant100% TrunkBus (Göteborg) Moderat73% Busway 4 (Nantes) Moderat55% Zuidtangent (Amsterdam) Signifikant47% Blue Line (Stockholm) Ingen27% Metrobus (Hamborg) Lille20%

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer6DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Trafikale effekter, overflytning Store procentvise stigninger ofte ved små passagertal Overflytning hvis attraktivt system –Tilfredshed med BRT i Los Angeles tilsvarende letbane, og højere end tram –I Angers ingen overflytning grundet uændret rejsetid

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer7DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Strategiske effekter Store infrastrukturprojekter forbedrer tilgængelighed og skaber dermed mere attraktive områder –Udmønter sig i højere ejendomspriser –Incitament for byudvikling –Ofte større end rent trafikale effekter Ingen universel metodisk tilgang –De fleste anvender hedonisk prismodel (cross-sectional) –Pristype: udbudspris vs. reel pris –Ejendomstype: bolig vs. erhverv, leje vs. eje –Afstandsvariabel vs. stationsnær-dummy (forskellige afstande)

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer8DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Strategiske effekter

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer9DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Strategiske effekter, tendenser Store stigninger og stor variation for alle systemer –Brisbane (30% rejsetidsreduktion) –Bogotá (ved udvidelse af netværk) Flere studier finder lavere pris helt tæt ved stationer –Støj, øget trængsel, bymiljø, og kriminalitet Størst effekt i lav-indkomst områder grundet større kollektiv-andel Store lokale forskelle –San Diego –Los Angeles

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer10DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Strategiske effekter, Sammenligning Beijing: –Kun positiv effekt for metro, grundet højere hastighed Guangzhou: –Større effekt for metro, grundet attraktive stationsområder –Størst effekt ved største rejsetidsbesparelser Pittsburgh: –Størst effekt ved BRT (dog metodisk usikkert) CityBRTLRTMetro Beijing 0%5% Guangzhou Positiv Pittsburgh Positiv Seoul* 5-10%8.9% Boston* 7.6%6.7% Philadelphia* Positiv London* Positiv * Ikke sammenlignelige studier!

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer11DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Strategiske effekter, Sammenligning Strategiske effekter ved både BRT, LRT og metro

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer12DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Strategiske effekter, Sammenligning Strategiske effekter ved både BRT, LRT og metro Ingen statistisk forskel DFt valuePr > |t| Metro vs. LRT Metro vs. BRT LRT vs. BRT

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer13DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Byudvikling ”Gode” eksempler på stor byudvikling ifm. BRT: –Curitiba: Helhedsorienteret byplanlægning –Ottawa Transitway: $675 mio. –Pittsburgh East Busway: $300 mio. –Boston Silver Line: $700 mio. –Los Angeles: >$1000 mio. –Seoul: Fortætning i BRT-korridoren ”Dårlige” eksempler: –Bogotá & Ahmedabad: manglende fokus på tilgængelighed

Litteraturstudie af effekterne af kollektive transportformer14DTU Management Engineering Danmarks Tekniske Universitet Konklusioner Strategiske effekter kan opnås for alle transportformer, også BRT –Ingen forskel kun baseret på system –Effekter afhænger af grad af forbedring rettere end systemvalg Flere gode eksempler på udpræget byudvikling Større udfordringer for BRT ift. letbane og specielt metro –Eksternaliteter

Tak for opmærksomheden! Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering