Sammenfatning af session Christian Overgård Hansen COH ApS.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Advertisements

Divergent og Konvergent
Lektion 6 - Tid, fart og distance
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Intelligente grønne løsninger for mobilitet
Bæredygtighed… Og transport.
Transport og transportudfordringer
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
Den Grønne Tænketank - København / Frederiksberg Den Grønne Tænketank –blev stiftet i juni 2003 –vi arbejder for en grøn og rummelig hovedstad –vi arbejder.
Højklasset busløsning på Frederikssundsvej
Alternative transportsystemer i landbruget - med fokus på gylleområdet
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
En fast Kattegatforbindelse
Emballage og Transport 1 Fokus på logistik, transport og distribution Modul 2 Teknologisk Institut Emballage og Transport.
ITS Danmarks årsmøde d. 12. april 2011
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Markedsandele Rolf og Jonas.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Model til fremkommelighedsprognose på veje
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Den Europæiske Transtools Trafikmodel Otto Anker Nielsen, Technical University.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
Lars Bodum PML GIS kursusgang 9 Netværk og tilgængelighed.
Uffes Udlejningsservice.  A. Lumbye, 2004 & E. Ernst 2005Introducerende objektorienteret programmeringmodellering Uffes Udlejningsservice Uffe Ellehammer.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Data Management i Praksis Tema RUb: Data Management Planning DMPonline Stine Vejlebo Hansen & Sacha Zurcher.
En mand og hans cykel Jensine Adler & Eddie Andersen.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
En introduktion til rejsekort – nem betaling til bus, tog og metro.
APPS TIL PLANTEAVLEREN – HVAD KAN DE, OG HVOR GODE ER DE? JENS PETER HANSEN SEGES P/S.
1 Silkeborg Trafikterminal Konference den 11. januar 2012 Trafikmedarbejder Karen Dalsgaard Ingeniør Bente Rands Mortensen.
Køresikkerhed for chauffører Navn på underviser 1.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
DTU Transport, Otto Anker Nielsen og Kim Bang Salling1 Vurdering af usikkerheder I transport projekter Uncertainties in Transport Infrastructure Evaluation.
Strækningsbaseret Pendlerservice i MitMovia Stine Bay Michelsen, Marketingkonsulent Trafikstyrelsens Netværkskonference /
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
21. september 2016 Louise Høst, Plan- og Arbejdsmarkedsdirektør
ITERATIV PLANLÆGNING AF LETBANEN PÅ RING 3
Modelaftale om data management ved samarbejdsprojekter aka ‘en juridisk spejling af en data management plan’ Et projekt mellem AU og Det Kgl. Bibliotek,
Hvor og hvordan sker ulykken?
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Byens Netværk Fremtidssalon København 2040 Bo Ekman
OPSAMLING OG FORELØBIG EFFEKT AF CYKELPULJEN
Baggrund for præsentationen
Trafikafvikling og kapacitet, dankap
Trafikale og miljømæssige effekter
Statistik, bøder m.m..
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Statistik, bøder m.m..
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
Forslag til masterplan for infrastruktur
Hvor og hvordan sker ulykken?
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Databehandling i PC Katrine.
Præsentationens transcript:

Sammenfatning af session Christian Overgård Hansen COH ApS

2 Den nye trafikmodel Efterspørgsel (AB-model) Rutevalg (LOS) DTA Data

Efterspørgselsmodel 3 AB-model:  Pop-syn  Aktivitetsmodel  Transportmodel  Simulering Efterspørgsel (AB-model)

Rutevalgsmodeller 4 Bil:  DTA/meso-dynamisk evt. statisk til konvergens Kollektiv trafik:  Kombirejser med gang, cykel og bil (selvkørende) Cykeltrafik:  Der skal udvikles god praktisk rutevalgsmodel Rutevalg (LOS) DTA

1.Køreplansbaseret rutevalgsmodel fra LTM 2.Tilpasset HT-området (net, zoner, park&ride faciliteter mv.) 3.Beregner kombinationsrejser f.eks. cykel og tog 4.Håndter mulighed for at medtage cykel ombord i tog Eksempel på rutevalgsmodel for kollektiv trafik 5

 LOS pr. tidsbånd (10 tidsbånd): i)Mellem stopgrupper Ekstra sæt af LOS hvor cykel tillades ombord i tog ii)Gang mellem zone og stopgruppe zoneophæng iii)Cykel- og bilrejsetider mellem zoner og stopgrupper beregnes vha rutevalgsmodellerne  Kombinationsrejser: Compas (efterspørgselsmodel) finder for hvert enkelt tur den bedste rejsekombinationen inkl. park&ride, bike&ride og cykel med i tog  Udlægning Resultatet fra efterspørgselsmodel aggregeres til netudlægning Eksempel på rutevalgsmodel for kollektiv trafik 6

Stoppestedsgrupper Eksempel indre København stoppe- stedsgrupper 7

Cykelstinet Eksempel indre København 8

Nye og større databehov 9  Husstandsbaseret fx interview eller syntetisk  Viden om nye ”modes” fx selvkørende biler  GPS-målinger fx stræknings- hastigheder til verificering af rutevalgsmodel  Inventeringsdata – flere og mere præcise data om fx p-pladser, stinet, kryds og veje ……. Data

 Mere realistiske konsekvenser på grund af aktivitetsbindinger, hjemmearbejde osv.  Analyse af et sammenhængende transportsystem hvor forskellige typer af transportmidler kombineres bedst muligt fx bil-tog-gang eller cykel/tog  Undersøge konsekvenser af bedre parkeringsforhold ved togstationer  Undersøge betydning af gratis cykelmedtagning i tog/bus  Bedre prognoser af efterspørgsel efter cykel (gang)  Analyse af konsekvenser af forskellige parkeringspolitikker  Mere realistiske konsekvenser af trængsel og flaskehalse i vejnet og kryds  Fleksibel med hensyn til beregning af konsekvenser af nye typer transportmidler f.eks. selvkørende biler eller erstatning af busliner med selvkørende minibusser  Incidenct management  Beregning af økonomiske gevinster for befolkningsgrupper opdelt efter socioøkonomiske forhold og geografi Nye og bedre anvendelser 10

FordeleUdfordring Intuitivt logiskVanskeligere af finde fejl Bedre adfærdsbeskrivelseStørre valideringsarbejde Flere forklaringsvariablerMere ”støj” mellem alternativer Ikke-bopælsbaserede ture okStørre og andre datakrav Flere anvendelserVanskelig pivotering Mere realistiske konsekvenserKonvergens Fordele og udfordringer ved de nye modeller 11