Hvad lærte vi sidst? 1.At etableringsbegrebet er bredt defineret 2.At EF-Domstolen ligeledes fortolker de rettigheder, som falder under art. 43 bredt,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Talsmandsseminar september 2010
Advertisements

Fuldmagtsmodeller i forbindelse med udbud af bygge- og anlægsarbejder
Ryk evt. underoverskrift en linje ned (tryk enter), hvis titel er på to linjer. Titel kan stå i to linjer. Du kan vælge en anden forside: tryk ‘nyt dias’
FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap
Kokopelli-sagen - hvad endte den egentlig med? Temadag om EU-sortslovgivning1.
København, 25. november Dias 1 Patienters berettigede forventninger til informationsniveau og informationsmåde – en udfordring for sundhedsvæsenet Professor,
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
København den 17. november 2010 Dias 1 DFFU Rammeaftaler, indkøbscentraler og kvalifikationsordninger – kan konkurrencen sættes ud af kraft? Sune Troels.
Statsstøtte og udbudsreglerne
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Mindreåriges patientrettigheder
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Udlændingelovgivningens kvalitet v/ Holger Kallehauge Tidl. Landsdommer Stedfortræder for Folketingets Ombudsmand Formand for PTU – Landsforeningen af.
Professor, dr jur Ruth Nielsen On-line spil og EU-retten Konference
EU og det danske sundhedsvæsen
KLs legepladskonference 2011 Byggelovgivningens bestemmelser
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Hvornår må I kræve bekendelse af medarbejderne?
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Unionsborgerskabet og retten til fri bevægelighed for personer
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Tele Danmarksagen C Kronologisk forløb: 1995: Juni: ansættelse 1/7-31/12: ansættelsesperiode 1/7-31/8: oplæringsperiode Medio august: oplyser om.
Biocidmidler og behandlede artikler
Dansk Forening for Konkurrenceret den 31. oktober 2006 Gentagelsesvirkning og fuldbyrdelse af afgørelser i EU v/Kirsten Levinsen Konkurrencestyrelsen.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Peter Nedergaard: Domstolens politiske rolle
1 Globaliseringens betydning for det danske skattesystem Niels Winther-Sørensen Handelshøjskolen i København.
OMSKÆRING AF DRENGE ET MENNESKERETLIGT SPÆNDINGSFELT Christiansborg den 22. oktober 2014.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Fastholdelse af sygemeldte medarbejdere Rimelige tilpasninger for at afhjælpe funktionsbegrænsning.
Meddelelse Efter anmodning i pausen i fredags oplyses om følgende link, hvor man kan finde listen over pensumdomme:
Borgernes retsstilling i forhold til EU-retten Retssikkerhedskonference på skatteområdet.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Hvad lærte vi sidst? 1.Tjenesteydelsesbegrebet 2.Introduceret til art. 49’s anvendelsesområdet: forbuddet mod diskriminationer og restriktioner 3.Introduceret.
Karsten Seeberg, Jyske Bank Afdelingsdirektør – HR Hjemsted Jyske Bank –4.300 ansatte heraf de i Hjemstedet og datterselskaber IT medarbejdere udgør.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Seneste praksis fra EU-domstolen med særlig vægt på håndhævelsen af EU’s udbudsregler Steen Treumer Professor,
Hvad lærte vi sidst? 1. Retten til at bevæge sig frit i EU (udrejse og indrejse) 2. De erhvervsaktives ret til at opholde sig i: - en anden medlemsstat.
Hvad lærte vi sidst? Art. 39 og Art omfatter ikke rent interne forhold, stadig krav om grænseoverskridende element: Pensumdom Angonese Arbejdstagerbegrebet.
Hvad lærte vi sidst? 1.At Art. 39 forbyder enhver diskrimination begrundet i nationalitet. Bred definition af en indirekte diskrimination, jf. O’Flynn.
Hvad lærte vi sidst? 1.Afsluttede om retten til fri bevægelighed og ophold i EU 2. TEF art. 39: -Pligtsubjekter -Rettighedssubjekter.
ATV-møde den 25. november 2009 Advokat Mads Kobberø.
Hvad skal vi lære i dag? 1.At løse en eksamensagtig opgave 2.At få afklaret nogle tvivlsspørgsmål om etableringsretten 3.Introducere til den frie bevægelighed.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Holdingselskaber - oprettelse og generationsskifte
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Hvad lærte vi sidst? At art. 49 omfatter
Sikrede døgninstitutioner
Servicedirektivet – og Domstolens praksis
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Kort gennemgang af begreberne:
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Lov om forsøg i folkekirken
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Ligebehandling: principper og begreber
Hvad kan sådan en jurist byde på?
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Dansk Forening for Arbejdsret 11. oktober 2017
Vintertjeneste på fortove
Seneste nyt v/advokat Milena Krogsgaard
Er 25-timers reglen i strid med EU-retten?
FIR morgenmøde 22. november 2018
Præsentationens transcript:

Hvad lærte vi sidst? 1.At etableringsbegrebet er bredt defineret 2.At EF-Domstolen ligeledes fortolker de rettigheder, som falder under art. 43 bredt, jf Meeusen 3.At art. 43 har direkte virkning og indeholder et forbud mod nationalitets diskrimination 4.Art. 43 forbyder enhver åben og skjult forskelsbehandling

Hvad skal vi lære i dag? 1.At EF-Domstolen har fra 1990erne udvidet art. 43 anvendelsesområde til også at omfatte hindringer/restriktioner til den frie etableringsret. 2.At restriktionsforbudet anvendes på forskellige typer situationer 3.At det ikke er enhver restriktion, der er omfattet af art At man kan retfærdiggøre en restriktion

Ligestillingskravet, gensidig anerkendelse af eksamensbeviser mm. C-71/76 Thieffry: ingen direktiver om gensidig anerkendelse af eksamensbeviser eller adgang til at optage og udøve selvstændig erhvervsvirksomhed Pr. 13: det er er ikke kun åbenlys forskelsbehandling, som skal fjernes, men også enhver form for skjult forskelsbehandling. F.eks. vilkår, som omend de gælder uden hensyn til nationalitet, udelukkende eller hovedsagelig hindre udlændinges adgang til eller udøvelse af selvstændig virksomhed.

C-71/76 Thieffry Pr. 16 I medfør af art. 5 [nu art. 10] skal MS træffe ”alle almindelige eller særlige foranstaltninger, som er egnede til at sikre opfyldelsen af de forpligtelser, som følger af denne traktat eller af retsakter foretaget af fællesskabets institutioner” og afholde sig fra ”at træffe foranstaltninger, der er egnet til at bringe virkeliggørelsen af denne traktats målsætning i fare”.

C-71/76 Thieffry Pr. 17: Når etableringsfriheden kan sikres ved national lovgivning eller faglig praksis, kan man ikke hindre den frihed, alene fordi de påkrævede direktiver ikke er blevet udsted for et givet erhverv. Pr. 18: Offentlige myndigheder –herunder private sammenslutninger – skal derfor anvende reglerne så de er i overensstemmelse med art. 43 Pr. 19: ulovligt at nægte Thieffry adgangen til advokathvervet alene fordi han ikke har en fransk eksamen.

Restriktionsforbuddet, autorisationskrav og anerkendelse af eksamensbeviser C- 19/92 Kraus: tilladelse for brug af udenlandsk universitets grad Pr. 15: ikke rent intern forhold Pr : selvom besiddelse af akademisk postgraduate titel ikke er en betingelse for adgang til et erhverv som lønmodtager eller selvstændig, er det dog en fordel for/letter adgangen til et sådant erhverv. Pr : ingen fællesskabelig regulering, som kan anvendes på situationen Pr : MS kompetence til at fastsætte betingelser for at anvende en postgraduate titel på sit område må ikke udgøre en hindring for den faktiske udøvelse af de grundlæggende friheder i art. 39 og 43 Pr. 31: TEF art. 5 [nu art. 10] loyalitetsforpligtelsen

C-19/92 Kraus 32 Artikel 48 og 52 [nu 39 og 43] er derfor til hinder for enhver form for nationale regler om betingelserne for at betegne sig med en i en anden medlemsstat erhvervet supplerende akademisk grad, som ganske vist finder anvendelse uden forskelsbehandling på grundlag af nationalitet, men kan gøre det vanskeligere eller mindre attraktivt for fællesskabsborgerne, herunder statsborgerne i den medlemsstat, der har udstedt reglerne, at udøve de i EØF-traktaten sikrede grundlæggende friheder. Det modsatte vil kun være tilfældet, såfremt der med reglerne forfølges et legitimt mål, der er foreneligt med EØF-traktaten og begrundet i tvingende almene hensyn (jf. sag 71/75, Thieffry, pr 12 og 15). Desuden skal anvendelsen af de omhandlede nationale regler i et sådant tilfælde kunne sikre, at det med reglerne forfulgte mål nås, og den må ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt med henblik på at nå det pågældende mål.

C-19/92 Kraus Kunne krav om tilladelse for brug af akademisk titel retfærdiggøres? 1.Er beskyttelse af offentligheden mod misbrug af akademiske titler et legitimt mål begrundet i tvingende almene hensyn? 2.Overholder tilladelsesproceduren proportionalitetsprincippet? - Formål: efterprøve at titlen er lovligt tildelt - Bevillingsproceduren skal være let tilgængelig - Myndighedernes afslag skal kunne indbringes foran en domstol og være begrundet: sag 222/86 Heylens

Restriktionsforbudet, autorisationskrav og anerkendelse af eksamensbeviser C-55/94 Gebhard 37 Det fremgår imidlertid af Domstolens praksis, at nationale foranstaltninger, der kan hæmme udøvelsen af de ved traktaten sikrede grundlæggende friheder eller gøre udøvelsen heraf mindre tiltrækkende, skal opfylde fire betingelser: 1.De skal anvendes uden forskelsbehandling, 2.de skal være begrundet i tvingende samfundsmæssige hensyn, 3.de skal være egnede til at sikre virkeliggørelsen af det formål, de forfølger, og 4.de må ikke gå ud over, hvad der er nødvendigt for at opnå formålet (jf. C-19/92, Kraus, pr. 32).

C-55/94 Gebhard 38 Tilsvarende kan medlemsstaterne ikke ved anvendelsen af deres nationale bestemmelser se bort fra kundskaber og kvalifikationer, som den pågældende allerede har erhvervet i en anden medlemsstat (jf. C-340/89, Vlassopoulou). Følgelig er de forpligtet til at lægge ligestillingen af eksamensbeviser til grund (jf. Thieffry) og eventuelt foretage en sammenligning mellem de krav om kundskaber og kvalifikationer, der stilles i deres nationale regler, og vedkommendes kundskaber og kvalifikationer (jf. Vlassopoulou-sagen).

”Gebhard-testen”: forbud mod forskelsbehandling eller ægte restriktion? 1.Kunne betragtes som indirekte diskriminationer begrundet i nationalitet, idet de pågældende regler har en hårdere virkning på vandrende personer 2.Fordele ved at bruge et restriktionsbegreb i stedet for et ligestillingsbegreb?

Restriktionsforbuddet og sekundær etablering C-351/90 Kommissionen mod Luxembourg Pr. 14: Forskrifter, der begrænser etableringsretten og arbejdskraftens frie bevægelighed, er imidlertid ikke forenelige med traktaten, medmindre de begrænsninger, som de medfører, virkelig er begrundet i hensynet til at sikre overholdelsen af de almindelige normer for en forsvarlig udøvelse af de pågældende erhverv, og disse begrænsninger uden forskel finder anvendelse på vedkommende lands statsborgere og på statsborgere fra andre medlemsstater.

C-351/90 Kommissionen mod Luxembourg 15 I den forbindelse bemærkes for det første, at reglen om én enkelt praksis, som af den luxembourgske regering fremstilles som absolut nødvendig for kontinuitet i patientbehandlingen, praktiseres strengere over for læger og tandlæger, som virker i andre medlemsstater, end over for dem, der virker i Luxembourg. Lovens artikel 16, stk. 2, hjemler da også kun mulighed for at dispensere fra reglen om én enkelt praksis til fordel for personer, der praktiserer i Luxembourg.

C-351/90 Kommissionen mod Luxembourg Kan reglen om en enkelt praksis for tandlæger mm. retfærdiggøres? 1.Lovligt formål begrundet i almene tvingende hensyn? 2.Er reglen egnet til at nå formålet? 3.Udgør reglen den mindst indgribende måde at nå målet på?

Restriktionsforbuddet forsat C-442/02 Caixa Bank France Fransk forbud mod renter på anfordningskonti Pr 11. Artikel 43 EF stiller krav om ophævelse af restriktioner for etableringsfriheden. Alle foranstaltninger, som forbyder, medfører ulemper for eller gør udøvelsen af denne frihed mindre interessant, skal betragtes som sådanne begrænsninger (jf. bl.a. C- 55/94, Gebhard og C-108/96, Mac Quen).

C-442/02 Caixa Bank France 1.Muligheden for at tilbyde konkurrencedygtige renter på anfordringskonti udgjorde en af de mest effektive måder at komme ind på bankmarked i en MS 2.Forbudet mod at tilskrive renter på sådanne konti indebar derfor, at udenlandske banker ville have svære ved at trænge ind på det franske marked 3.Konklusion. Begrænsning af markedsadgangen, som udgjorde en restriktion i strid med art. 43

C-442/02 Caixa Bank France Kan restriktionen retfærdiggøres? Hvilke hensyn blev påberåbt? Var der tale om lovlige formål? Respektere reglen proportionalitetsprincippet? 1. Er reglen nødvendig/egnet til at forfølge målet? 2. Eksisterer der mindre restriktive midler?

Restriktionsforbuddet og skatteregler for selskaber C-446/03 Marks and Spencer Skattefradrag fra datterselskaber kun, dersom de er hjemmehørende i UK UK: ikke forskelsbehandling: hjemmehørende og ikke hjemmehørende datterselskaber er ikke sammenlignelige. Regler baseret på symmetriprincippet, grundet i et territorialprincip fastsat i den internationale skatteret.

C-446/03 Marks and Spencer Pr. 40 Den omstændighed, at medlemsstaten ikke beskatter overskud i ikke-hjemmehørende datterselskaber af et moderselskab, der har hjemsted på dens område, kan imidlertid ikke i sig selv begrunde en begrænsning af koncernlempelsen til kun at gælde for underskud pådraget af hjemmehørende selskaber => hindring/restriktion

C-446/03 Marks and Spencer Kan hindringen retfærdiggøres? 1.Hvilke tvingende hensyn påberåbte sig UK? 2.Er den engelske regel egnet til at sikre det pågældende mål? 3.Går reglen ud over, hvad der er nødvendigt for at nå det forfulgte mål?

Hvad skal vi lære næste gang? 1.At svare på spørgsmålene i øvelsesopgave 2 2. Introducere til art. 49 og tjenesteydelsesbegrebet

Læsning af pensumdomme Sag 186/87 Cowan Sag C-20/92 Hubbard Sag C-158/96 Kohll Sag C-385/99 Müller-Fauré Sag C-60/00 Carpenter

Anbefalet læsning EU-Karnov Kap. 12 afsnit 4.2 til 4.5 Ensig Sørensen og Runge Nielsen s