Hvad er forløbsanalyse? Rasmus Juul Møberg 7. Semester sociologi.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Religion og Oldtidskundskab
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Internationalisering International rekruttering af arbejdskraft: Erfaringer og perspektiver.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Velkommen! HD 1. del – IT og økonomi. Dagsorden/emner, der skal diskuteres Fagets historie og vision Hvem er hvem Fagets regler Eksamen Fagets dele Andre.
Introduktion til programmering
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Projektplanlægning og projektstyring
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Modellering og databasekonstruktion Mål: At den studerende kan modellere og konstruere en database Kursusform: Blanding af underviseroplæg og øvelser (i.
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Transitioner.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Forudsigelse i markedsanalyse Burns & Bush ch. 19 Carsten Stig Poulsen Mandag d. 6. april 2009.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
LINK Camp 2012 Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL.
Helle Karina Pedersen Uddannelseschef EAL
Læring og digitalt billedarbejde
Oplæg til 3. møde i udvalget vedr. professionsspor Formål og læringsmål.
KM2: F61 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 21. februar 2007.
KM2: F51 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 19. februar 2007.
Introduktion til programmering Kursusintroduktion Greenfoot.
KM2: F201 Kvantitative metoder 2 Heteroskedasticitet 18. april 2007.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 13. februar 2003.
Statistik PM5 Indhold: statistiske metoder til at analysere kategoriske data Logistisk regression Loglineære modeller I dag: repetition af lineær regression.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Økonometri 1: F2 Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 11. september 2006.
Introduktion til Korrespondanceanalyse
Hvad er forløbsanalyse?
Statistik PM5 Indhold: statistiske metoder til at analysere kategoriske data Logistisk regression Loglineære modeller I dag: repetition af lineær regression.
Henrik Riisgaard1 Økologiske Grundbegreber. Henrik Riisgaard2 Kursets undervisere Henrik Riisgaard, AAU –Studieadjunkt –Koordinerer miljøvidereuddannelse.
Læreruddannelse på Ilinniarfissuaq Nuuk. Ilinniarfissuaq Ilinniarfissuaq står for traditioner og fornyelse –Uddannelse af lærere i 160 år –Opstart af.
Statistik II - PM5 Fokus: Analyse af kategoriske variable ● Logistisk regression ● Log-lineære modeller Kursets opbygning: ● 1 ECTS forelæsninger ● 1 ECTS.
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
1 [Firmanavn] Forretningsplan NB Mine popsmarte figurer bør slettes, hvis denne template anvendes !
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Biografisk narrativ metode
Ellen Holm, Forskningscafé
Introduktion til historie
P0-erfaringsopsamling
Målgrupper, genrer & medier
Den naturvidenskabelige metode
Introoplæg – tilvalg i samfundsfag
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Introduktion til virksomhedsdelen
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Fra komfortzone til læringszone
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Velkommen til fagligt samspil
Åben Anonym rådgivning for skilte forældre
SIR – epidemimodeller med NetLogo
Introoplæg – tilvalget i samfundsfag
Statistikprogrammer Købeprogrammer: Gratisprogram SPSS Stata SAS
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Præsentationens transcript:

Hvad er forløbsanalyse? Rasmus Juul Møberg 7. Semester sociologi

Hvad er formålet? Introduktion til forløbsanalyser på registerdatabaser, fordi en sådan indføring i kvantitative metoder i forbindelse med longitudinelle design, giver mulighed for gennem kvantitative sociologiske analyser at studere forandring og stabilitet. 2

Fremgangsmåde 3  Forelæsninger: 11 dt (2*11) timer + 2 dags SAS-intro.  Øvelser efter hver forelæsning (2*10 timer), næsten  Kursusomfang:10 ects svarer til 250 arbejdstimer  Forelæsere vil være Rasmus Juul Møberg og Anja Kirkeby

Hvad skal I have lært?  Indsigt i longitudinelle tankemåder  Indsigt i og erfaring med forløbsanalysen, dens metodiske grundbegreber og dens praktiske anvendelse herunder at:  opstille simple modeller  analysere forløb ved hjælp af longitudinelle statistiske metoder, herunder overlevelsesanalyse og cox- regressionsanalyse  diskutere resultaterne i relation til forudsætningerne for analysen  SAS til kodning - anderledes end SPSS, men ikke så anderledes 4

Forløbsanalyser – hvad er fokus? 5 Hvor længe en person er i en tilstand før et ’turningpoint’ indtræffer – fx fra gift til at være skilt - fra at være i arbejde til at være arbejdsløs - og omvendt Samt hvad der har betydning for dette ‘turningpoint’ Tidsperspektivet er centralt Forudsætningerne for ”almindelig” regressionsanalyse er brudt - uafhængighed mellem målepunkterne

Tak fordi I lyttede – spørgsmål? Hvis I kommer i tanke om nogle spørgsmål senere, er I altid velkommen til at kontakte Rasmus: 6