2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" “AKTIVE – HURTIGERE TILBAGE” MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET JOACHIM BOLL / MARIE HERTZ APRIL.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Attester Mulighedserklæringer har erstattet sygemeldinger
Advertisements

17½ års samarbejde i Aarhus
Evaluering af Projekt Unge
Langvarigt sygefravær
Birgit Bang, Beskæftigelsesrådgiver Tina Krohn, Beskæftigelsesrådgiver
Sygemeldt fra A-kasse Årsag – dårlig arbejdsplads
Ny Førtidspension og fleksjob reform
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
Tværgående indsats for unge årige
SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd Hohnen, Pernille: Den korteste vej til arbejdsmarkedet, Den korteste vej til arbejdsmarkedet.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Gå-hjem-møde 17. april 2007 Joachim Boll og Bodil Damgaard
Oplæg om sygedagpengereformen d. 1. oktober 2014 for Viborg kommune
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Uddannelsesafklarende samtaler
Jobcenter Århus Udbud af Beskæftigelsesfremmende tilbud til job- og indsatsklare borgere d. 26. august 2010.
1 J Jørlunde 2010 Udvalgte Boligområder – ny specialindsats på Musvågevej Den tidligere Jobpatrulje arbejdede frem til 1. nov.2009 intensivt med et lille.
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
KL-projekt 24. September Forebyggelse og Misbrug - § 17, stk 4 udvalg / Bjarke V. Bruhn-Rasmussen.
Fagchef Fagligt ansvarlig for hele området
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Metodebeskrivelse Den Røde Tråd 1 Udgangspunktet for sagsbehandleren: Sagsbehandleren skal hjælpe sygemeldte borgere tilbage i arbejde, a-kasse eller uddannelse.
Ressourceforløb og borgerinddragelse – u. 40 årige.
Sanktioner – manglende medvirken LAS §§ 69 a-69I Fradrag i, nedsættelse af, eller ophør af ressourceforløbsydelsen er betinget af, at kommunen samtidig.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Hedensted 1 Fastholdelse via tidlig virksomhedsrettet indsats Hedensted Ålborg den 18. september – opstartsseminar om sygedagpengereformen.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Næstved Rehabiliteringsteamets arbejde.. l  Optaget i forsøgsperioden på ca. 10 uger har været 19 i deltagergruppen og 24 i kontrolgruppen. 30 i deltagergruppen.
ARBEJDSFASTHOLDELSE AF SYGEMELDTE AMK Øst
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Virksomhedsindsats for de mest udsatte Erfaringer fra VC2, marts 2015.
Ophør af JAF Inden ophør af et JAF skal kommunen foretage en vurdering af borgerens arbejdsevne og dennes muligheder for at komme tilbage i beskæftigelse,
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Særlig indsats i JC Rebild Arbejdspsykolog Malene Nesgaard, cand. psych. aut. Cand. psych. aut. Malene Nesgaard.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Strategier i relation til FØP-reformen, kontanthjælpsreformen og sygedagpengereformen V./ Marianne Sumborg.
Lær at tackle job og sygdom Seminar Nicolaj Holm Faber chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning Lea Hegaard chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning.
Jobcenter Helsingør indsats i forhold til flowet mellem A – dagpenge og sygedagpenge Indsatsen begyndte i oktober 2012 Indsatsen blev iværksat da vi havde.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Sygefravær Dialogmøde, d. 13. november 2008, oplæg v. Karl Schmidt, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Projektcenter Sønderjylland Jobcentre, virksomheder og a-kassers rolle på sygefraværsområdet Workshop 1: Sygefravær Mandag d. 14. april 2008, Odense Congress.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Implementering af rehabiliteringsindsatsen.
Beskæftigelsesregion Syddanmark, Karl Schmidt Brug for alle - en særlig indsats for kontanthjælpsmodtagere i match 3 Seminar den 13. juni 2012.
Samarbejdsprojekt mellem:
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
KONTROLLEREDE FORSØG EVALUERING AF MENTORFORSØGET 2013 JOACHIM BOLL Alternative title slide.
Kontrolleret forsøg På rette vej i job Projektperiode: – Målgruppen er kontant- og starthjælpsmodtagere i match gruppe 2 På landsplan.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Rehabilitering og hjemmehjælp
BESKÆFTIGELSES- OG INTEGRATIONS FORVALTNINGEN
Efterskoleforeningen
ArbejdsMarkedsCenter Fleksjob og ledighedsydelsemodtagere
Bilag 1b Beskæftigelseskonsulent (BK) Care manager (CM)
Metoden brugerstyret behandling
Præsentationens transcript:

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" “AKTIVE – HURTIGERE TILBAGE” MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET JOACHIM BOLL / MARIE HERTZ APRIL 2009

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" DAGSORDEN Overblik over jobcentrenes vurdering af indsatsen indtil nu Organisering af indsatsen Brug af tilbud Eksternt samarbejde

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF INDSATSEN

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" POSITIV VURDERING FRA JOBCENTRE Samtlige jobcentrene giver udtryk for at indsatsen er gavnlig Den tidlige indsats er afgørende – jo hurtigere indsats, des bedre Den tætte og hyppige opfølgning er vigtig for tilbagevenden Aktivering i tilbud er gavnligt for de fleste målgrupper Indsatsen har en motivationseffekt – hellere tilbage på arbejdet end i aktivering

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF PLIGT TIL TILBUD Særligt muligheden for at iværksætte forebyggende tilbud vurderes positivt, da det sådanne tilbud ofte vil være en hjælp for tilbagevenden til arbejdsmarkedet Bidrager til afklaring Tilbud giver mulighed for at se den sygemeldte i ”aktion” Input til sagsbehandlingen: Hvad kan de, hvor stor er deres motivation etc. Enkelte jobcentre stiller spørgsmålstegn ved, hvorvidt de forebyggende tilbud reelt hører under jobcentrenes kompetenceområde (er reelt sundhedstilbud) Aktiveringsindsatsen vurderes mindre relevant overfor delvist raskmeldte og sygemeldte der venter på operation o.l.

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF SAMTALE HVER UGE På plus-siden Den hyppige opfølgning vurderes positivt af jobcentrene Øger … samarbejde, kontakt, tillid Øger muligheden for at fastholde jobfokus Optrapning/opfølgning på delvise raskmeldte På minus-siden Personlig fremmøde ikke relevant/hensigtsmæssigt for alle Transporttid / besvær Ressourceforbrug

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" SAMARBEJDSRELATIONER Mange har brugt orienteringsmøder / orienteringsbreve om forsøget til læger og a-kasser Lægesamarbejdet opleves som vigtig faktor i at kunne gennemføre indsatsen Det opleves generelt ikke at lægerne har blokeret indsatsen Problemsagerne er fælles for læger og jobcenter! Der skal dog aktivt åbnes op for samarbejde Gode, konkrete eksempler på forbedret samarbejdsrelation findes Samarbejde på sagsniveau

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MÅLGRUPPE-BETRAGTNINGER Nogle målgrupper har større udbytte af forsøget end andre: Godt for alle uafklarede, stress-/depressionsramte, komplekse sager, ledige Mindre givende for personer med behandlingskrævende lidelser og god arbejdsgiverkontakt God indsats for personer der ikke er syge! Afskedigede sygemeldte i opsigelsesperiode? Særlig problematik mht. delvis raske Positivt: bedre mulighed for at iværksætte og optrappe delvis raskmelding Negativt: problematisk af skulle fremmøde for personer med fast arbejdstid Nogen variation mellem jobcentre i tolkning af krav

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF BRUGEROPLEVELSEN Ifølge jobcentrene er størstedelen tilfredse med eller neutrale overfor indsatsen Mange kan se fornuften i at der stilles krav (men måske ikke lige til dem selv!) De svage sygemeldte kommer ud og kommer i gang De tilbudte motionstilbud o.l. er gratis

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF BRUGEROPLEVELSEN To typer utilfredshed Forbeholdne / usikre ved opstart, men bliver glade for indsatsen (typisk personer med stress / depression o.l., personer uden arbejdsgiver) Vedholdne utilfredse (typisk personer med simpel diagnose og god arbejdsgiverkontakt eller personer med generelt negativ indstilling) En del ville også være utilfredse under den ordinære indsats Nogen, men ikke mange, raskmeldinger som følge af utilfredshed De (få) sanktioner ville nok være kommet alligevel – men kommer måske tidligere nu

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" ORGANISERING

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 1: ENHED MED PROJEKTMEDARBEJDERE OG MYNDIGHED Struktur Indsatsen uddelegeret til en enhed bestående af projektmedarbejdere og sagsbehandlere / virksomheds- konsulenter fra jobcentret Enheden har såvel opfølgning, som egne tilbud og viderevisitation til andre tilbud Struktur Indsatsen uddelegeret til en enhed bestående af projektmedarbejdere og sagsbehandlere / virksomheds- konsulenter fra jobcentret Enheden har såvel opfølgning, som egne tilbud og viderevisitation til andre tilbud Fordele Myndighed repræsenteret, så kan hurtigt rykke på ting Løbende forventnings-afstemning mellem borger, tilbud og myndighed De lovpligtige opfølgningssamtaler kan foregå på stedet Ulemper Gode erfaringer kan være vanskelige at integrere efterfølgende

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 2: UDDELEGERING AF INDSATSEN Struktur Indsatsen uddelegeret til ét tilbud, som varetager indsatsen, herunder visitering til andre tilbud Tilbuddet kan enten være kommunalt eller eksternt Modellen indbefatter at jobcentret har ansvaret for den lovpligtige opfølgning Fordele Sparer sagsbehandlere for tid Sammengængende indsats Ulemper Jobcentret tilegner sig ikke erfaringer og viden om indsatsen overfor målgruppen Kræver tæt opfølgning af indsatsen Kan medføre usammenhængende forløb, hvis borger tilbagevisiteres Borger skal til samtale to steder med mindre jobcentret rykker ud...

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 3: SAGSBEHANDLERTEAM Struktur Etablering af særligt sagbehandlerteam som varetager indsatsen for deltagergruppen Sagsbehandlerteamet visiterer borgerne til forskellige tilbud afhængig af behov Kontaktsamtaler varetages af enten tilbud og sagsbehandlere Struktur Etablering af særligt sagbehandlerteam som varetager indsatsen for deltagergruppen Sagsbehandlerteamet visiterer borgerne til forskellige tilbud afhængig af behov Kontaktsamtaler varetages af enten tilbud og sagsbehandlere Fordele Større fokus på indsatsen i forsøget Team-spirit og innovationsmiljø Ulemper Risiko for uens registrering for deltager/kontrolgruppe Gode erfaringer skal aktivt udbredes efter forsøget Risiko for “sagsbehandlercreaming”

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" MODEL 4: MINIMUMSMODEL Struktur Alle sagsbehandlere arbejder med både deltager- og kontrolgruppen Sagbehandlere visiterer til en tilbudsvifte Struktur Alle sagsbehandlere arbejder med både deltager- og kontrolgruppen Sagbehandlere visiterer til en tilbudsvifte Fordele Udbredelse af erfaringer til hele sagsbehandlergruppen Direkte sammelignelighed af indsatser Ulemper Kræver at sagsbehandler kan adskille de to indsatser Stor sagsbehandlergruppe skal holde kontakt til tilbud mv.

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" TILBUD

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" UDVÆLGELSE AF TILBUD Foreløbige erfaringer Enkelte har fundet nye, gode udbydere Typisk anvendes en ret smal tilbudsvifte til en bred del af sagerne Afgørende at der er fleksibilitet indenfor det enkelte tilbud Få sager visiteres til specialiserede tilbud (80/20?) Hvis man kun har specialiserede tilbud giver er det et stort arbejde af visitere

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" TILBUDSINDHOLD Mest anvendte tilbudstyper: Motion Coaching evt. i kombination med andet Fysioterapi Almindelig sundhedsfremme Beskæftigelsesafklarende tilbud (LAB) Content slide

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" VURDERING AF TILBUDDENE Erfaringer (hvad virker, hvad virker ikke?) Fysisk træning vurderes godt Svært at finde tilbud til psykiske syge Motion anvendes ofte som supplement til eks. fysioterepeut, coaching eller psykolog for at få forløbet op på 10 timer

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" KONTAKTSAMTALE

2009/04/01 MIDTVEJSSTATUS PÅ FORSØGET "AKTIVE - HURTIGERE TILBAGE" INDIVIDUEL VERSUS KOLLEKTIV Strategi Overvejende individuelt med enkelte kollektive elementer Erfaringer Visse jobcentre har bedst erfaring med at foretage individuel kontaktsamtale i opstarten af forløbet, da de sygemeldte kan føle det som overvældende og frustrerende at blive indkaldt til møde i en større gruppe Kollektive møder kan med fordel foregå senere i forløbet, hvor de sygemeldte kan få gavn af at høre andres erfaringer og oplevelser