+ Byg din egen robotarm. + Mål Lær om at designe teknologi Brug matematik i design Lær om bevægelse og kraft Øve kommunikationsfærdigheder gennem mundtlige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
JEG GIK MIG OVER SØ OG LAND
Advertisements

Hjerterum og opsøgende funktion
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Afspændingsøvelser fra Trommesalen Fysioterapi Nordea Kredit Realkreditaktieselskab Ledelsessekretariatet 6. marts 2003.
Jeg er flyttemand Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører bus Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Udarbejdelse af poster
Tegning som billedform der både er aktivitet og produkt
Croquistegning: introduktion
Dokumentation og evaluering
Den kreative udvikling. Krav til prototype beskrivelse  Liste over brugte materialer  Mængde, antal – husk evt. forbrugsstoffer som lim ell. tape 
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Lav en familie I skal nu i gang med at skabe en familie
5 min. abs 30 sek. hver.
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
OPVARMNING IØ 2 Kirstine Ann Sørensen.
DIEB-DEB13.1 Lektion 13: Øvelse Oversigt: Instruktion.
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Rapporter (Access, del 5)
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Gymnasietime Matematik.
Hvad ser du? (..et ansigt - eller ordet “Liar”).
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Hvordan laves en blinker
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
DIEB-DEB3.1 Lektion 3: Øvelse 2 Oversigt: Instruktion.
STOP-MOTION-CYKEL-FILM
Jeg kører truck Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljørådet for transport og engros
Fra folkeskolen til frontforskning - og videre ud i rummet? Ronnie Vang Odense, 7. november 2007.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
SPACE ADVENTURE RACE - NEXT STOP MARS Velkommen til.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Synkront net-baseret samarbejde - hands-on øvelser
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Byg et hus Storyline.
Organisering af procesarbejde
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Matematikkens dag Andreas mogensen.
Tegn din PR-indsats. Dækker den?
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Elev oplæg: I skal lave en blæret brøkbeholder,
Naturfag.
Forsøg til Håndværk og Design
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Matematik Quiz! Eksempler på hvad matematik kan!.
Skulderartroskopi Kikkertoperation i skulderen
Forflytning v. Forflytningsunderviser Keld Villadsen Logistikafsnittet
Jeg kører lastbil Branchearbejdsmiljøudvalget for transport og engros
Kroppen og programmering
Fusionsprocesser i stjerner
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
At tro, det er at lægge sig ned ved korsets fod og begge arme strække
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
LightAtomsBasic Introduktion: atomer og fotoner (fysik)
Værktøj 10: Forandringer og stress - Arbejdsgruppen
Præsentationens transcript:

+ Byg din egen robotarm

+ Mål Lær om at designe teknologi Brug matematik i design Lær om bevægelse og kraft Øve kommunikationsfærdigheder gennem mundtlige og skriftlige øvelser 2 European Robotic Arm

+ På ISS – Den international rumstation, har esa bidraget med The European Robot Arm (ERA) ERA bruges som værktøj til: Installation, udsendelse og udskiftning af deæe på ISS Inspection af ISS Hjælpe og flytte astronauter på rumvandring (EVA) Overføre og flytte forsyningsmoduler og andre opgaver på ISS Robotarm International Space Station 3

+ Lang symetrisk robotarm med syv bevægelsesmuligheder Armen består af to endedele, to “håndled”, to “ben”, en “albue” alt sammen forbudet med elektronik og kameraer. Begge ender kan virke som, enten hånd for robotarmen, eller den fod som den sidder fast med. Robotarm Den europæiske robotarm 4 Håndtag til rumvandring Ben Endedel Kamera

+ Robotarm Vi skal bygge en robotarm af almindelige materialer Armen skal kunne samle et skumbæger op fra en afstand af mindst 45 cm Løft bægeret mindst 15 cm op Sæt bægeret tilbage og slip det Vend bægeret på hovedet, og samel det op 5 Vi bygger en robotarm

+ Robot Arm Du kan ikke komme tættere på…. 6 Du må ikke, på noget tidspunkt, komme tættere end 45 cm fra bægeret Bæger Elev Robotarm 45cm

+ Robotarm Snor Pap og karton Tøjklemmer Træ ispinde Elastikker Strips Papir clips Blyanter Tape Kuvertlukkere Fiskeline 7 Materialer

+ Robotarm Grupper af to – tre personer Gennemlæs kravene Tal jer frem til en made at løse opgaven, og tegn en skitse. Husk størrelse og materialer Byg en model ud fra jeres skitse med de materialer i har til rådighed Test jeres model 8 Sådan går I

+ Robotarm Hvordan gik testen? Virkede det som det skulle? Hvorfor? Hvorfor ikke? Hvad kan ændres? Diskuter og bliv enige om ændringer Hvad skal der ændres, så robotarmen kommer til at virke/virke bedre Gruppe svarer på reflektionsspørgsmål 9 Tilpasning efter test

+ Robotarm Hvad var det bedste ved jeres robot arm? Hvad var armens svaghed? Udfra jeres tests, hvilken ting ville I ændre ved jeres design? Er der emner eller principper fra matematik og fysik, som kan tilføjes til denne aktivitet? Hvad kunne man ændre i oplæget til denne aktivitet, så den blev bedre for dem der deltager? 10 Reflektionsspørgsmål