Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fra folkeskolen til frontforskning - og videre ud i rummet? Ronnie Vang Odense, 7. november 2007.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fra folkeskolen til frontforskning - og videre ud i rummet? Ronnie Vang Odense, 7. november 2007."— Præsentationens transcript:

1 Fra folkeskolen til frontforskning - og videre ud i rummet? Ronnie Vang Odense, 7. november 2007

2 Fra vugge til… Født og opvokset ved Esbjerg i 1976 Født og opvokset ved Esbjerg i 1976 Folkeskole i Tjæreborg 1982-92 Folkeskole i Tjæreborg 1982-92 Esbjerg Statsskole 1992-95 Esbjerg Statsskole 1992-95 Erhvervsarbejde 6 mdr. Erhvervsarbejde 6 mdr. Jordomrejse 4 mdr. Jordomrejse 4 mdr. Militæret 8 mdr. Militæret 8 mdr. Erhvervsarbejde 8 mdr Erhvervsarbejde 8 mdr Starter på Mat/Fys linje på Aarhus Universitet 1997 Starter på Mat/Fys linje på Aarhus Universitet 1997 Starter på ph.d.-uddannelse i fysik 2001 Starter på ph.d.-uddannelse i fysik 2001 Afslutter ph.d.-uddannelse 2005 Afslutter ph.d.-uddannelse 2005 Ansat som postdoc ved interdisciplinært nanosciencecenter ved Aarhus Universitet 2005 – Ansat som postdoc ved interdisciplinært nanosciencecenter ved Aarhus Universitet 2005 – En af tre danske astronautkandidater siden nov. 2005 En af tre danske astronautkandidater siden nov. 2005

3 En dansk astronaut

4 De formelle krav 27-37 år 27-37 år 153-190 cm 153-190 cm 50-95 kg 50-95 kg Normalt helbred Normalt helbred Flydende Engelsk Flydende Engelsk Dansk statsborgerskab Dansk statsborgerskab Videregående uddannelse indenfor naturvidenskab Videregående uddannelse indenfor naturvidenskab Erfaring med forskning Erfaring med forskning

5 Udvælgelsesprocessen December 04: Skriftlig ansøgning (266 ansøgere) December 04: Skriftlig ansøgning (266 ansøgere) Januar 05: Håndelagstest (86 deltagere) Januar 05: Håndelagstest (86 deltagere) Marts-april 05: Psykolog samtaler (30 deltagere) Marts-april 05: Psykolog samtaler (30 deltagere) 9. juni 05: 9 kandidater præsenteres 9. juni 05: 9 kandidater præsenteres Juni 05: Samtaler med astronautudvalget Juni 05: Samtaler med astronautudvalget August 05: Helbredsundersøgelser + endelig samtale med astronautudvalget (7 deltagere) August 05: Helbredsundersøgelser + endelig samtale med astronautudvalget (7 deltagere) 30. november 05: De 3 endelige kandidater præsenteres 30. november 05: De 3 endelige kandidater præsenteres

6 Fremtiden 2008: Optagelse af 4-8 nye astronauter i ESAs korps annonceres 2008: Optagelse af 4-8 nye astronauter i ESAs korps annonceres 2009: De nye astronauter udnævnes 2009: De nye astronauter udnævnes 2009: 1 års grundtræning på astronautskolen i Køln 2009: 1 års grundtræning på astronautskolen i Køln 2010: 1½ års grundlæggende træning til ISS 2010: 1½ års grundlæggende træning til ISS 2011: 1½ års missionstræning (backup) 2011: 1½ års missionstræning (backup) 2013: 1½ års missionstræning 2013: 1½ års missionstræning 2014: Den første danske astronaut opsendes? 2014: Den første danske astronaut opsendes?

7 Hvordan skaber man interesse for naturvidenskab blandt unge? Rollemodeller er gode til at skabe (kortvarig?) interesse Rollemodeller er gode til at skabe (kortvarig?) interesse Rollemodeller er svære at producere indenfor naturvidenskab Rollemodeller er svære at producere indenfor naturvidenskab Vigtigere med indholdet Vigtigere med indholdet Vis at naturvidenskab ikke bare er sjovt og interessant – men også har stor betydning for samfundet Vis at naturvidenskab ikke bare er sjovt og interessant – men også har stor betydning for samfundet Giv konkrete eksempler på anvendt naturvidenskab Giv konkrete eksempler på anvendt naturvidenskab

8 Aalborg Nanokatalyse Spændende og aktivt felt (nobelpris) Enorme perspektiver (energi og klima) Mange eksempler på anvendelse i hverdagen Tæt samarbejde med industrien

9 Aalborg Katalysatorer er komplekse strukturer Active Nanoparticles (1-10nm)

10 Aalborg Model katalysatorer Anvendt katalysator - kompleksModel system - Simpelt MoS 2 /Au(111) Enkelt krystal overflader af det aktive materiale Nanopartikler af det aktive materiale på et plant bærermateriale Ni(111) Ag-Ni(111) Få anvendelige teknikker til karakterisering Ringe eller ingen indsigt i de fundamentale principper ’Beskidte’ systemer Trial and error udvikling af nye katalysatorer Stort arsenal af eksperimentelle teknikker Atomar indsigt i den katalytiske proces Rene systemer (UHV) Vidensbaseret udvikling af nye katalysatorer

11 Aalborg Selektivitet Høj selektivitet er ofte lige så vigtig som høj aktivitet Sideprodukter kan være giftige eller stærkt forurenende Valget af katalysator er som regel et kompromis mellem høj aktivitet og høj selektivitet H 2 C=CH 2 + 2H 2 2 CH 4 H 3 C-CH 3 + H 2 Ønsket Uønsket

12 Aalborg Ethen på en Ni(111) overflade 200x200 Å 2 Efter ethen dosning: 200x200 Å 2 Den rene Ni(111):

13 Aalborg Teoretiske beregninger Begge reaktioner forløber med høj hastighed ved stepkanterne På de plane terrasser sker dehydrogenering med meget større sandsynlighed end dissociation

14 Aalborg Blokering af de reaktive stepkanter Ag atomer langs stepkant på Ni(111) 400x400 Å 2 Atomar indsigt kan føre til mere selektive katalysatorer Reaktivitet af rigtige katalysatorer

15 Tak for jeres opmærksomhed


Download ppt "Fra folkeskolen til frontforskning - og videre ud i rummet? Ronnie Vang Odense, 7. november 2007."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google