Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

Tab og traumer 1: Hvilke patienter drejer det sig om?
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Set i forældreperspektiv
Arbejdet med ICF på Kommunikationscentret i Hillerød ?
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Inddrag nu Kick-off møde
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Udsendelse til international tjeneste
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Tema: Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation til patienter med depression Version oktober 2012.
Pårørendeundervisning 2 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ungegrupper og pårørendes roller.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
At leve med en kronisk sygdom
Selvopfattelse.. STIGMA
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Samarbejde om opgaveløsningen - udfordringer og muligheder Med udgangspunkt i hverdagen og fremtiden i Guldborgsund kommune.
4K-pårørendegruppe Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Gentofte, Rudersdal
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Pårørendetilbud i Københavns Kommune
Mestring af ADHD som voksen.
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Medicinering af beboere på botilbud
C.f.S./ BUR-V1 Børneafdelingens håndtering af unge der har forsøgt selvmord Oplæg ved Hanne Rosenkrands Børnesygeplejerske og familieterapeut, Odense Universitetshospital,
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Hjerneskadeteam Herning Kommune.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Dialogmøde om socialt netværk og handicap Silkeborg 4. november 2009 Velkommen Servicestyrelsen byder velkommen til dialogmøde om socialt netværk og handicap.
Differentieret Indsats Conny Kuhlman Jordemoder,
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Hvordan tackles pårørenderollen – tilbud til pårørende til hjerneskaderamte i Randers kommune Forløbskoordinator Lone Aagaard.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
Hvordan påvirkes familien af en hjerneskade?
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Om Videnscenter for Specialpædagogik (ViSP) Lægeforeningens generalforsamling 4. november 2011.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Kommunikation og samvær med den skizofreniramte Undervisere:
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Introduktion til arbejdet med vold i familien, kærestevold og grænser Tør du tale om det?
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Rehabilitering i Specialpædagogisk optik
Uledsagede flygtningeunges perspektiver på deres hverdagsliv i Danmark
Pårørendeundervisning: Værkstøjskasse Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Pårørendesamarbejde Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Karin Andersen og Mogens Vig Frederiksen

er samarbejdet med de pårørende vigtigt ? Hvorfor

 Hele familien bliver ramt Der er chok, krise, sorg, angst - og håb Der er ”forhøjet kriseberedskab” (”det røde felt”) Den ramte kan ændre en del af sin personlighed Samlivet med den ramte har markante følger for den raske Nogle pårørende kan af og til blive mere påvirket end den ramte selv  Pårørende er ”et vidt begreb”: Ægtefælle - partner Børn Søskende Evt. forældre Venner, bekendte, arbejdsplads Fordi:

 at tænke de pårørende med ind i behandlingen – de pårørende er oftest positive ift. indsatsen over for den ramte og er desuden en vigtig kilde til informationer om den ramte  at samarbejdet bliver tillidsfuldt  at de pårørende ved noget om, hvordan tilværelsen kan ændres  at forsøge at finde ud af hvordan man lever videre som pårørende til en hjerneskaderamt person Involvering af pårørende har påvist en positiv effekt på rehabiliteringen Derfor er det vigtigt

Kontakt til - og undervisning af pårørende. Under indlæggelsen Efter udskrivning  I hjemmet  Andre steder  På ViSP  Telefonisk  Pårørendeundervisning i grupper Pårørendeundervisning

Undervisningen foregår over 2 aftener à 2,5 time. Det er for de pårørende – uden den ramte. Kort gennemgang af hjernens opbygning og funktion Typer af skader - årsager Hvilke problemer kan der komme efter en skade Belastninger for de pårørende Pårørendes reaktioner Den nye hverdag – savnet Pårørendeundervisning i grupper

De pårørende fortæller deres historie og har spørgsmål. Udveksling af erfaringer og evt. støtte. Litteratur, film, artikler, web-sider, pjecer og brugerorganisationer. Er der noget l aktuelt har brug for vejledning til?

Brug og erkend ændringer (den hjerneskaderamte er anderledes end tidligere – find de positive aspekter i det) Beton dine grænser (tydeligt og respektfuldt – det kan være nødvendigt mange gange) Benævn dine behov og ønsker (sig dem højt og i utvetydige vendinger) Bevar dine oaser (du skal have fyldt på) Bevar din relation til den hjerneskaderamte (så vidt muligt skal du fortsat være ægtefælle, forældre, barn eller søskende) Bevæg dig hele tiden (i zonen for næste udviklingstrin – lad den hjerneskaderamte gøre så meget som muligt, også det I ikke troede var muligt) De 6 B’er

På trods af strukturændringerne ønsker vi at kunne fastholde de nuværende tilbud til de pårørende at differentiere tilbuddet til børn af… - søskende til… - forældre til… - det øvrige sociale netværk… at optimere indsatsen over for forældre til børn og unge med erhvervet hjerneskade Visioner