Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tilbudsportalen Introduktion for de 5 socialtilsyn Januar 2014
Advertisements

Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Serviceloven Serviceloven er en rammelov
Socialtilsyn Midt Dialogforum Midtjylland mandag den 16. september 2013.
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Dan Zielke og 1.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Det nye Socialtilsyn.
21. marts 2015Vibeke Reiter, Aleneboende demente Usynlighed – erfaringer fra forebyggende hjemmebesøg. Oplæg ved: Vibeke Reiter, forebyggende.
Muligheder og rettigheder
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
SOCIALTILSYN NORD OPGAVER Oplæg ved Peter Harritsø (leder af GOT)
Socialtilsyn Hovedstaden Samarbejdsmøde med kommunerne og regionen Den 4. december 2013.
Samarbejdsmøde Socialtilsyn Hovedstaden 13. september 2013.
SOCIALTILSYN NORD
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Frederiksberg Kommune Socialtilsyn Hovedstaden 3. sep Velkommen til Åbent Hus for Socialtilsyn Hovedstaden Tirsdag den 3. september 2013 kl
1 Vejledning om anmeldelse af voldssager til politiet. Vold og trusler Vold er når en person angriber en anden person, f.eks. med slag og spark. Lette.
Information om forløbsprogram for mennesker med psykisk sygdom og samtidigt misbrug.
Fyraftensmøde hos LO Aalborgs miljøudvalg 1. oktober 2015 Jens Klug Albertsen, chefkonsulent Arbejdstilsynet, Tilsynscenter Nord.
Socialtilsyn Region Hovedstaden Møde i KKR den 16. april 2013.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Fremtidig organisering og opgaveløsning i Socialtilsyn Nord 6. marts 2013 v. Myndighedschef Tina Mørk.
Status på arbejdet i Socialtilsyn Hovedstaden, juni 2014 _______________________ Fælles møde med kommuner m.fl. Den 12. juni 2014.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Rammeaftale 2018 – Baggrund og opstart
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Investering i efterværn
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
v/specialkonsulent Birgitte Mohrsen
Socialtilsyn Hovedstaden Oplæg for medlemmer i SL den
Socialtilsyn Østs takster for 2017
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Professionel elev ?.
Øget administrativ kvalitet og sammenhængskraft FASE 3 - bemandingsproces Styregruppemøde 25. maj 2018.
Databehandleraftaler
Tilsynsrapporter 2017 Årsrapport 2017 Evaluering af tilsynsreformen
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Grundkursus i at være plejefamilie
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
Frederiksberg den 15. august 2019
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Hvad er det nye Socialtilsyn? Oplæg ved Socialtilsyn Hovedstaden den 24. april 2014

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Hvad er afgørende nyt i tilsyn? Alle eksisterende tilbud skal regodkendes Kvaliteten skal bedømmes i hht. 7 temaer Samling af tilsynsekspertise i 5 tilsynskommuner med tværfaglige kompetencer Plejefamilier skal på Tilbudsportalen Større samarbejde imellem det personrettede tilsyn og det driftsorienterede tilsyn Whistleblowerordning Alle tilbud skal aflevere årsrapporter Tilbud skal betale tilsynstakster efter størrelse National auditfunktion ved Socialstyrelsen

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Socialtilsynets formål Formål: 1.Højne kvaliteten af de sociale tilsyn 2.Et mere professionelt og uafhængigt tilsyn 3.Fra tilfældige indsatser til systematisk inddragelse af viden 4.Borgerne i centrum 5.Alle sociale døgntilbud og ambulante stofmisbrugsbehandlingstilbud skal godkendes 6.Bedre styr på økonomien

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Lov om socialtilsyn § 1: Bidrage til at sikre, at borgerne ydes en indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private tilbud efter lov om social service. § 7: Tilsynene skal sikre, at tilbuddet har den fornødne kvalitet

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Organisering i Socialtilsyn Hovedstaden (i alt 66 medarbejdere) Tilsynschef Plejefamilier Børn- og ungetilbud Voksen psykiatri, misbrug, forsorg mm Voksen handicaptilbud Stab: Jura, økonomi, kommunikation, analyse og it

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Ansvar hos Socialtilsyn vs. Ansvar hos driftsherre/ejer af tilbud: Socialtilsyn: Kontrollere og vurdere, at et tilbud/plejefamilie har den fornødne kvalitet til at indgå i forsynsforpligtigelsen på det specialiserede socialområde Driftsherre/ejer af tilbud: Udvikling af den fornødne kvalitet således, at tilbuddet kan opretholde sin godkendelse Forsvarlig daglig drift af tilbuddet både ift. sikkerhed, økonomi, pædagogik, fysiske rammer mv.

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Snitflader til det person- rettede tilsyn Det personrettede tilsyn har ansvaret for borgerens ophold og trivsel i tilbuddet. DVS. Socialtilsynet går ikke ind i personsager. Det sociale tilsyn har ansvaret for at sikre, at tilbuddet generelt har den fornødne kvalitet Når socialtilsynet anmoder handlekommune om oplysninger forud for et tilsynsbesøg, har handlekommunen pligt til at afgive disse oplysninger. Handlekommunen skal orientere socialtilsynet, hvis handlekommunen finder bekymrende forhold Socialtilsynet skal underrette handlekommunen om bekymrende forhold, påbud, skærpet tilsyn og lukning

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Kvalitetsmodellen Lovens § 6, stk. 2. Tilbuddenes kvalitet vurderes inden for følgende temaer: 1.Uddannelse og beskæftigelse 2.Selvstændighed og sociale relationer 3.Målgrupper, metoder og resultater 4.Organisation og ledelse 5.Kompetencer 6.Økonomi 7.Fysiske rammer -> Temaerne knytter an til servicelovens formålsbestemmelser En særlig kvalitetsmodel for plejefamilier!

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Kvalitetsmodellen

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Kvalitetsmodellen Modellen er generisk, og fastsætter resultatmål Modellen indeholder ingen automatik og baserer sig på dialog med tilbuddet Ved godkendelse: Socialtilsynene skal tage stilling til, om det er sandsynligt, at tilbuddet kan levere fornøden kvalitet inden for temaerne Ved driftsorienteret tilsyn: Tilbuddene skal kontinuerligt levere kvalitet inden for temaerne og socialtilsynene kvantificerer kvaliteten Tilbudsportalen: Den skriftlige bedømmelse skal fremgå af Tilbudsportalen

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Risikobaseret tilsyn Mindst ét årligt tilsyn, men et intensiveret tilsyn på baggrund af risikoindikatorer, herunder: Ingen ekstern supervision Ingen eller en inaktiv/ukompetent bestyrelse Begrænset ledelsesmæssigt tilsyn fra driftsherren Lederen er uden formelle eller ledelsesmæssige kompetencer Få ansatte med relevant uddannelse Nystartet tilbud Uprøvede/udokumenterede faglige tilgange Høje/lave takster I øvrigt skal socialtilsynet aflægge både anmeldte og uanmeldte tilsynsbesøg – også i plejefamilier

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Whistleblower-ordningen Hvert socialtilsyn har sin egen indgang: telefon i åbningstiden og web-formular der er åben 24/7 Socialtilsynet må ikke fortælle, at der er kommet en underretning, hvis pgl. ønsker anonymitet -> udfordring at undersøge forholdene nærmere. Anonymiteten vægtes tungest. Skøn: 80 % underretninger medfører ekstra tilsyn Pr. 28. marts 2014 er der modtaget 33 Whistle-blows

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Hvordan behandles en WB? Henvendelse modtages og registreres. Anonymt hvis henvender ønsker det Oplysningerne sendes videre til rette sektion Oplysningerne indgår i sektionens øvrige arbejde med tilsyn på de konkrete steder/familier. Oplysningerne sammenholdes med, hvad der i øvrigt foreligger af oplysninger om tilbuddet/plejefamilien. Der foretages evt. yderligere undersøgelser i tilbuddet/ plejefamilien På baggrund af egne undersøgelser vurderer socialtilsynet, hvorvidt der skal ske foranstaltninger/yderligere handlinger i forhold til tilbuddet/plejefamilien

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 De (vigtigste) afgørelser Socialtilsynet kan træffe: Godkendelser af nye tilbud og plejefamilier Regodkendelser af eksisterende tilbud og plejefamilier Regodkendelse med vilkår Skærpet tilsyn og påbud Fratagelse af godkendelse Afslag på nygodkendelse

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Finansiering af socialtilsynene Finansiering: Plejefamilieområdet: Objektiv finansiering -> hver kommune skal betale efter andelen af 0-17 årige i kommunen. De sociale tilbud: Takstfinansiering -> alle tilbud bliver opkrævet en takst, der er differentieret på størrelse (1-7 pl, 8-24 pl, pl, 50+ pl). Opkræves forud – i to rater. Særlig ekstra-takst for skærpet tilsyn Godkendelsestakst ved nygodkendelser - størrelsesafhængig

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Takster…….

Socialtilsyn Hovedstaden april 2014 Tak fordi I kom.