SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Advertisements

Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
Argumentationslære Henriette Lungholt
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Den gode opgave Lotte Rienecker m. fl., Den gode opgave. Gyldendal 2000.
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
Logisk set kap.7, planche 1 Formelle fejl Hvis han er langsom, taber han kampen. Han er ikke langsom. Ergo: Han taber ikke kampen. Hvis man taber et æg.
Retorik - argumentationsteknik og appelformer
Karl Henrik Flyums model
Praktisk argumentation
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Taksonomisk mindmap i religion
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Synopsis VIP3/2012.
Henriette Lungholt marts 2010 Argumentationslære.
ARGUMENTATION v Annette Bjerre Ryhede - ARTIKULATION.
Argumentationslære Henriette Lungholt
Samarbejdsøvelse En lille øvelse, hvor man samtidig får lejlighed til at vise sin kreativitet.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Argumentationsteori.
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Henriette Lungholt Uge Argumentationslære.
Synopsis VIP13 HH3.
Videnskabelig argumentation
Gruppeoplæg om formidlingsteorien fra gruppe 5.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 2. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Argumentationsteknik
Værkstedsundervisning
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Formidling 22. Oktober 2007.
Medierne og den politiske kommunikation
Synopsis.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Argumentation Tekst & Tegn FS Dagens ord Age-otori ‘at få klippet sit hår og se værre ud bagefter end før klipningen’ (japansk, omkring 130 mio.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 4: Fra emnesætning til afsnit – øvelser.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 2: Afsnit.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
Verdensbilleder i renæssancen AT5 Argumentation - metode og teori.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 5: Den diskuterende skrivemåde.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 2: Toulmins argumentationsmodel.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Argumentation Toulmins model. Hvad er argumentation? At argumentere er at komme med begrundede synspunkter. Det vil sige: man indtager et synspunkt og.
‘At sætte problemer under debat’ Medieanalyse med fokus på at genopfriske og udvide vores viden om argumentationsanalyse, retoriske virkemidler etc. Sagprosaanalyse!
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 1: Argumentation og forklaring.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 3: Fra emnesætning til afsnit.
Powerpoint Jeopardy Argument Argument og appel Appelformer
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 3: Sideordnede og underordnede belæg.
SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 5: Fra sætning til tekst.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Argumentation - metode og teori Af Bodil Haue-Pedersen, lærer på Espergærde Gymnasium og HF, Gengivet på dansksiderne.dk, 2016.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
IT-B 1.03 Menneskelig sammenhænge og arbejdsgange
Matematikkens dag Andreas mogensen.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Den analyserende Artikel
Opgavens argumentation og kildeinddragelse i lokale U91
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

SKRIVEFAGET Modul 3: Argumentation Lektion 4: Toulmins udvidede argumentationsmodel

Øvelse 1: Skriv en argumenterende tekst Du skal nu kombinere det, du har lært i modul 1 om 5- afsnitsmetoden, modul 2 om afsnit om emnesætninger og modul 3 om argumentation Tag udgangspunkt i jeres svar på øvelse 1 i lektion 3, hvor I fandt 3 sideordnede belæg for påstanden: ”Skoledagen bør sluttes senest kl ” I skal nu skrive en kort tekst i 5 afsnit, hvor hver af jeres belæg skal udgøre emnesætningen i hver sit afsnit i tekstens hoveddel De enkelte emnesætninger skal uddybes og begrundes yderligere med forklaringer og underordnede belæg Du skal også skrive en kort indledning, hvor påstanden præsenteres Og en afslutning, hvor der samles op på de tre afsnit. Øvelsen er individuel. Du har 20 minutter

BelægPåstand Hjemmel Toulmins argumentationsmodel Den indirekte eller underforståede begrundelse, der er et generelt synspunkt, som både taleren og tilhørerne kender. Hjemlen findes ved at spørge: Hvilken tankegang kan få belægget og påstanden til at hænge sammen? Det synspunkt, der skal argumenteres for. Påstanden findes ved at spørge: Hvad vil afsenderen have modtagerens tilslutning til? Den direkte begrundelse, der udgør den afgørende støtte for påstanden. Belægget findes ved at spørge: Hvad bygger afsenderen påstanden på?

BelægPåstand Hjemmel Toulmins udvidede model Gendrivelse Styrkemarkør Rygdækning Optoner eller nedtoner den kraft, hvormed argumentet fremføres Foregriber modtagerens indvendinger mod den påstand, man fremfører. Kan også være et forbehold. Dokumenterer hjemlens gyldighed, således at sandsynligheden for at modtageren accepterer hjemlen øges

”Simon dumper helt sikkert til eksamen, fordi han aldrig laver lektier, med mindre han er totalt heldig. Elever der ikke læser lektier dumper jo til eksamen. Det er der masser af eksempler på.” B: Simon laver aldrig lektier P: Simon dumper til eksamen H: Elever der ikke læser lektier, dumper til eksamen G: Med mindre han er totalt heldig S: Helt sikkert R: Det er der masser af eksempler på

Øvelse 2: Den udvidede model Sæt følgende sætning ind i Toulmins udvidede argumentationsmodel: ”Mænd er uden tvivl klogere end kvinder – her taler vi selvfølgelig om et gennemsnit – da der er flest mænd i topstillinger. Det kræver klogskab at besidde en topstilling, viser forskning fra udlandet.”

Mænd er uden tvivl klogere end kvinder – her taler vi selvfølgelig om et gennemsnit – da der er flest mænd i topstillinger. Det kræver klogskab at besidde en topstilling, viser forskning fra udlandet. B: der er flest mænd i topstillinger P: Mænd er klogere end kvinder H: Det kræver klogskab at besidde en topstilling G: her taler vi selvfølgelig om et gennemsnit S: Uden tvivl R: viser forskning fra udlandet

Øvelse 3: Find påstand (P), belæg (B), forbehold/gendrivelse (G), rygdækning (R), styrkemarkører (S) og hjemler (H) ”Anders Fogh skal naturligvis ikke sige undskyld, for at Jyllandsposten har trykt nogle karikaturtegninger, der sammenkæder islam og terrorisme, selvom det kan skabe alvorlige problemer i forhold til andre lande, hvor man ser anderledes på forholdet mellem ytringsfrihed og religion. Anders Fogh har hverken haft ansvaret for tegningerne, og han må heller ikke udøve censur. Ytringsfriheden er nemlig sikret i den danske grundlov. Flere jurister bekræfter, at der ville være tale om grundlovsbrud, hvis man havde forsøgt at stoppe karikaturtegningerne”