Tilsyns rolle Bevægelse af tyngdepunkt i forvaltningen? Indflydelse på forvaltningsret Tryggvi Gunnarsson, Altingets Ombudsmand CORA – Københavns Universitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
Advertisements

Klager og den vanskelige samtale
Hafdís Ólafsdóttir, Specialrådgiver i Altinget, Island Sikring af lovkvalitet og kontrol 27. september 2006.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Kommunernes tilsynspligt Hvad er de forpligtet til?
Børnerådet Danske børns trivsel Lisbeth Zornig Andersen
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Ikrafttræden 1. juli 2010 Klager, der er indbragt for KLFU inden den 1. juli 2010, færdigbehandles efter de hidtil gældende regler. KLFU er obligatorisk.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Tolkning Ghazwa Alameri
40622 Operativ Borgerservice
Sociologi – Individ og samfund
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
1 Dirigenten Boligkontoret Aarhus 21. august 2013.
PROGRAM Præsentation. Sager. Sagsbehandlingen. Retsgrundlaget.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Nye fagprofessionelle lederroller
Vi har haft demokrati i Danmark siden?
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Dan Zielke og 1.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Niveau af Autenticitetssikring PIP ERFA møde 4. juni 2008.
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Ret og pligt Øhavets Lærerkreds Skarrildhus den 9. september 2009.
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Om censoretik og forventninger til censorers rolle oplæg til censorlandsmøde 19. marts 2014 Line Folsgaard Petersen på vegne af de 7 danske Ergoterapeutuddannelser.
Kapitel 3 Retssystemer.
© Peter Sindal Lundsberg, Døgnkonferencen 2007 Myndighedsansvar for stofbehandling Oplægsholder: Projektleder, Cand. jur. Peter Sindal Lundsberg.
SKABELON.
Lederkursus December Sagsbehandlerloven Landstingslov nr 8/1994 om sagsbehandling i den offentlige forvaltning.
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Oplæg om DUKH og retssikkerhed. Dagens program:  Orientering om DUKH  Servicelovens § 15  Mål og grundlag  Målgruppe  Grundprincipper i lovgivningen.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Oplæg om DUKH - retssikkerhed Specialcenter Kornvangen 29. oktober 2014 Faglig leder og socialfaglig konsulent Hanne Petersen.
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Disciplinære foranstaltninger – tjenstlige samtaler Lederkursus 2014.
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Offentlighedsloven. Landstingslov nr 9 af 13. juni 1994 om offentlighed i forvaltningen. Landstingslov nr 1 af 31. maj 1999 om ændring af lov om offentlighed.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Region Nordjyllands anbefalinger og tiltag på baggrund af STM lægesagen Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse 17. september 2015.
Den fremtidige læreruddannelse i Island NLS Styrelsesmøde Akureyri 2006 Elna Katrín Jónsdóttir.
DFFU, 9. juni 2010 Praktiske tiltag i relation til den nye lov om håndhævelse af udbudsreglerne v/chefudbudsjurist Karin Martinsen.
Politikker temamøde - Region Sjælland April 2016.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Anden lovgivning afsætning.
En lille morgensang
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Arbejdstilsynets Organisation
Reykjavik den 27. september 2016
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Repræsentantskabsmøde BS’61
Arbejdstilsynets Organisation
Præsentation af Socialtilsyn Øst -orientering om årsrapport 2015 og evalueringen af lov om socialtilsyn Baggrund Socialtilsynets årsrapport skal fungere.
Hvorfor er vi her i dag?. Databeskyttelsesforordningen (GDPR) og Databeskyttelsesrådgiveren (DPO)
Briefing vedrørende indsatsen omkring det psykiske arbejdsmiljø
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Databehandleraftaler
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
FORSLAG OM ÆNDRING AF FORVALTNINGSLOVEN
Kvalitet i § 50 - undersøgelser
Præsentationens transcript:

Tilsyns rolle Bevægelse af tyngdepunkt i forvaltningen? Indflydelse på forvaltningsret Tryggvi Gunnarsson, Altingets Ombudsmand CORA – Københavns Universitet 14. marts 2014

Hvorfor interesse i tilsyn?  Erfaring fra mit arbejde som Altingets ombuds- mand fra 1998 – tilknytning til embede fra 1988  Tilsynsopgaver i forvaltningen har fået mere betydning – har fagministerier fulgt med?  Flere tilsynsinstitutioner/klagenævn -selvstændig  Ændringer på metoden i lovgivningen  Flere forventninger hos borgere om, at forvaltningen må passe på deres rettigheder/ service/og bevare samfundets værdier  Medlem i den særlige undersøgelseskommission nedsat af Altinget om bank/finanskrisen 2008

Undersøgelseskommissionen skulle bl.a. ifølge loven:  Vurdere om der havde været begået fejl eller forsømmelse ved udførelse af love og regler om bankvirksomhed og finansmarked i Island, og tilsyn på dette felt, og hvem der kunne være ansvarlig.  Særligt om tilsyn med bank- og finansmarked i de seneste år og formidling af oplysninger imellem forvaltningsinstitutioner til regeringen og Altinget

Krisen – Hvem kunne være ansvarlig i den offentlige sektor?  Ministre – sektortilsyn? – Statsm.- finansm. − handels(bank)m. -udenrigsm.? – form. i regeringsparti  Departementschefer – i risikogruppe  Direktørerne (3) for nationalbanken  Direktøren for Finanstilsynet  Grundlaget for ansvaret? – Havde de tilsynspligt? Fejl eller forsømmelse ?

Svigtede forvaltningen i tiden før bankkrisen?  Undersøgelseskommissionskonklusion  Altingets konklusion på grund af undersøgelseskommissionens rapport „ Altinget konkluderer, at tilsynsinstitutioner har svigtet“  Altinget nedsatte (meget omstridt) rigsret over tidligere statsminister  Rigsretten: Statsministeren havde ikke fulgt reglen i grundloven om at fremlægge sagen på regeringsmøder

Lærdommen af bankkrisen?  Nationalbanken – undlod at give (formel) advarsel til regering/minister - „ikke vores opgave“ / snævre forbindelser  Finanstilsynet – manglede kapacitet og arbejdsmetoder – afgjorte sager sager ikke formel – brugte ikke loven  Ministre – fik oplysninger, men reagerede ikke

Lærdommen af krisen?  Tilsyn med udviklingen i sektoren? - Ikke oplysninger i ministerier  Hvem er vagtmestre i samfundet?  Behov for ændringer af lov/regel?  Give oplysninger til regering/tinget?  Overhængende risiko – Oplysninger til offentligheden?  Mangler/fejl i systemet – hvad pligt har den overordnede – også over selv. inst?

Ændringer i forvaltningen  Retsikkerhed − processen − sagsbehandling  Privatisering  Nye opgaver for forvaltningen og indflydelse fra EU-retten (EØS)  Ændringer af metoden i lovgivningen  ikke direkte krav om tilladelse på forhånd  mindre regulering − mere tilsyn  generelle/almindelige regler  Undersøgelser − forvaltningssanktion  Konkurrence (og tilsyn) skal balancere markedet

Hvilke krav kan offentligheden stille til tilsynsmyndighed?  Generelt uden den enkelte borger er direkte indblandet i sagen  Myndighed må overholde loven  Betydning af god forvaltningsskik  Adgang til oplysninger – offentllighedsloven – meroffentlighed  Vedr. mere internt arbejde i forvaltning- en med den traditionelle forvaltningsret – procesregler – Behov for ændringer?

Hvilke krav kan offentligheden stille til tilsynsmyndighed?  Skærpe de almene regler om, hvordan myndigheden må udøve sin tilsynspligt og opgave? – Ansvarsgrunden  Ændring 2011 i islandsk lov om ministerstyrings- og tilsyns rolle  Samspil mellem tilsyn i forvaltningen og forespørgsel/samråd i tinget

Hvilke krav kan offentligheden stille til tilsynsmyndighed?  Borgerne har forventninger om, at tilsyn finder sted – Tilsyn med tilsyn?  Sektortilsyn – ikke bare hvordan underordnede institutioner fungerer, men også hvordan udviklingen er inden for fagområdet / sektoren  Tilsyn med kommuner – får indbyggerne minimumsrettigheder og service ifølge lov  Flere oplysninger til offentligheden – så den kan reagere

Problemstillinger − Fire kategorier  Tilsynsmyndigheden starter selv undersøgelse/sag  Formel klage fra borger  Uformel forespørgsel eller henstilling fra enkelt borger  Tilsynsmyndigheden har ikke udøvet sin tilsynspligt

Tilsynsundersøgelse/klage/sag  Almindelig forvaltningsretslige regler  Underretning, at der verserer en sag  Hvornår er det klart, hvem parten er?  Er klageren part i en sag om mulige sanktioner mod andre?  Aktindsigt – også for den, som har påklaget sagen?  Offentliggøring af reaktion/sanktion  Rekursmuligheder?

Hvilke krav kan borgeren stille til tilsynsmyndighed?  Uden formel klage fra borger/part  Ikke de sager som formelt er kommet til behandling efter undersøgelse/part  Anledning er forespørgsel eller henstilling fra enkelt borger – part?  Tilsynsmyndighed bestemmer selv, om den reagerer, og reaktionen  Er den enkelte borger helt ud af sagen?

Hvilke krav kan borgeren stille til tilsynsmyndighed?  Hvis ikke i skriftlig form – notatpligt?  Skriftlig – Skal borgeren have svar?  Afvist at realitetsbehandle  Har borgeren ret til oplysninger om myndighedens reaktion, f.eks. indgreb og afgørelse/sanktioner over for tredje mand/firma?  ”Væsentlig og individuel interesse”

Hvilke krav kan borgeren stille til tilsynsmyndighed?  Må vi definere klart, hvem der har partstatus i tilsynssag?  Er der behov for særlig regel om indhold i kvitteringsbrev/oplysninger til den, som har klaget/henstillet?  Opfylde kravet om borgernes retsikkerhed, hvis tilknytningen til tilsynssag er udelukkende afhængig af god forvaltningsskik?