Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Forbyggende indsatser • FOR UNGE. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet for.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
NÅR BEBOEREN HAR EN PSYKISK SYGDOM…. For at indsætte dato og sidefod: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”dato” i feltet.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hold Fast: EUD Temadag
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Miljøvurderingsdag –
Vejlederens kommunikation
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Relationen sikrer helhed og tryghed i elevens uddannelsesforløb.
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
1. April 2014.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
Handel & Service Hvad arbejder vi med på IBC?. Handel & Service Marketing - markedsføring Kundebetjening Service & turisme Uddannelsesmuligheder.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Forside med baggrundsbillede. Skriv titlen med Arial Regular. Skriv stort. Lad teksten forholde sig til baggrundsbilledet. Du kan vælge andre baggrunds-
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Guide – Siden skal slettes
Guide – Siden skal slettes
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
Folmer Kjær Pia Kristoffersen
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Oplæg til grupperefleksioner til midtvejsevalueringen
SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE
Præsentationens transcript:

Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis du ikke kan få fat i billedeindsættelses- knappen; Læg teksten bagerst og klik på ikonen Praktikken ind i skolen og skolen ud i praktikken Kristina Ringkjøbing-Christiansen IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Program Oplæg om IBCs samarbejde med praktikkerne Gruppediskussioner Opsamling og best practice IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Konteksten er offentlig administration! Ca. 20 virksomheder i netværket Interesserede uddannelsesansvarlige der prioriterer elevopgaven En virksomhed har 34 elever – andre har 1 Personlig vinding – ”what´s in it for me” IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Kontakten Fysisk direkte kontakt 2 årlige netværksmøder (2 lokationer) 5-8 årlige virksomhedsbesøg Løbende dialog Fælles udvikling af valgfag Inddragelse på skoleophold Indirekte kontakt Førskoleopgaver/mellemskoleopgaver Refleksionsopgaver (efter) AdHoc (besøg i undervisningen, virksomhedsbesøg mv.) IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Læringshjulet Før Eleven er bevidst og afklaret om sine personlige mål med emnet Eleven er motiveret Eleven er forberedt Under Inddragelse af elevens virkelighed Refleksion – det lærte skal kobles til det kendte Involvering – eleven kan bidrage til undervisningen Brobygning – eleven skal allerede på skolen kunne se koblingen Efter Eleven skal aftale konkrete opgaver med praktikken, hvor det lærte indgår Sikre opbakning fra leder, kollegaer og øvrige omgivelser Lægge milepæle og remindere i kalenderen IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad siger virksomhederne? ”Dialogen gør at vi i fællesskab får sikret det gode forløb med praksis og teori” Citat: Benedicte (SKAT) ”Jeg indkalde altid mine elever efter et skoleophold og inden et netværksmøde for at få deres tilbagemeldinger med på netværksmødet. På denne måde føler eleverne at de bliver set, hørt og forstået” Louise (UDK) ”Det er meget værdifuldt og alfa omega at skole og praktik har et godt samarbejde. Det giver sammenhæng i uddannelsen mellem skole og praktik. At meldingerne, der kommer fra begge steder er stemt overens og at man har en fælles forståelse for tingene” Citat: Louise (Haderslev Kommune) Samarbejdet er værdifuldt fordi det klæder os på til at hjælpe eleven med at lære, det gavner os i rekrutteringen og giver os mulighed for at udvikle uddannelsen. Citat: Trine Solgaard (Retten i Horsens) IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Hvad siger eleverne? ”Jeg oplever at skole og praktik arbejder sammen når mine kollegaer kommer ind på skolen og ser det projekt, vi har arbejdet med” Citat: Tina (Vejen Kommune) ”Når skolen kender til de arbejdsopgaver eleven sidder med kan de bedre tilpasse undervisningen til den virkelighed eleverne møder. Jeg mærkede især samarbejdet da der kom to fra min praktikplads og deltog i undervisningen” Citat: Rasmus (Kolding Kommune) ”Jeg mærker at skolen og praktikken arbejder sammen i forbindelse med de individuelle opgaver, hvor jeg skulle tage udgangspunkt i min egen praksis” Citat: Lea (Aabenraa Kommune) IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Ressourcer og rammer Hvad vil vi bruge vores energi på? Start med det nemme… Inddrag praktikken i planlægningen Skær noget fra!! IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Fremtiden på IBC Meget mere differentieret undervisning PBL Blended learning/flipped learning Uddannelse af oplæringsansvarlige Uddannelse af undervisere (”på praktik i praktikken”) Mere samarbejde om elevens uddannelse IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Diskussion ved bordene Grupperne skal vælge følgende roller: Ordstyrer Tidsstyrer referent I får udleveret en bunke spørgsmål. De skal lægges på bordet med bagsiden opad. Træk et kort ad gangen. I skal I gruppen diskutere spørgsmålet – der er ikke krav til tiden – prøv dog at nå flere spørgsmål. Målet er, at I undervejs får noteret ned, hvad I forbinder med ”best practice” i forhold til at styrke samarbejdet mellem skole og praktik. Vi samler op i plenum! IBC Kurser

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Opsamling – best practice! IBC Hovedforløb

Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Referencer Aarkrog, Vibe (2012). Fra teori til praksis. Undervisning med fokus på transfer. Munksgaard. Wahlgren, Bjarne m.fl. (2002). Refleksion og læring. Kompetenceudvikling i arbejdslivet. Samfundslitteratur. Wahlgren, Bjarne (2009). Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompetenceudvikling. Findes på: dagtilbud/Uddannelser-til-voksne/Fakta-om-uddannelser-til- voksne/VEU- raadet/~/media/UVM/Filer/Udd/Voksne/PDF10/100324_Transfer_m ellem_uddannelse_og_arbejde%20_Bjarne_Wahlgren%20_NCK%2 0_august_2009.ashxhttp:// dagtilbud/Uddannelser-til-voksne/Fakta-om-uddannelser-til- voksne/VEU- raadet/~/media/UVM/Filer/Udd/Voksne/PDF10/100324_Transfer_m ellem_uddannelse_og_arbejde%20_Bjarne_Wahlgren%20_NCK%2 0_august_2009.ashx IBC Hovedforløb

Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis du ikke kan få fat i billedeindsættelses- knappen; Læg teksten bagerst og klik på ikonen Tak! IBC Hovedforløb