VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sekretariatet for Lægelig Videreuddannelse
Advertisements

God uddannelsesvejledning - Udvikling
Opstilling af forskningsplan og CV
Ny ansættelsesprocedure hvordan?
Ansættelsesprocedurer
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Individuel uddannelsesplan
Debatmøde om de nye principper. Regeringsprogrammet 2005 ”Uddannelsen til speciallæge er under omlægning på grundlag af principper, der blev fastlagt.
Ansættelsesprocedure for hoveduddannelse i pædiatri
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Opbygning af den almen medicinske uddannelse i Region Sjælland
Introkursus for intro- og hoveduddannelseslæger
De nye HU- ansættelsesprocedurer – Godt fra start??? ved Mette Marie Madsen Formand for FYC.
NY REFORM AF SPECIALLÆGEUDDANNELSEN En kort introduktion.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.
Læge i HU anæstesiologi SATS foredrag onsdag d. 25. april 2012
Yngre anæstesiolog Introduktionsstilling
Hospitalsenheden VEST
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Videreuddannelse i Akutafdelingen.
Den lægelige videreuddannelse Hospitalsenheden Vest.
Arbejdsgruppe i SST vdr mål og opbygning af speciallægeuddannelsen Ulla Bartels 1.
Information til respondenter Feedback i den lægelige videreuddannelse.
Tutordag i Holstebro 7/ Introduktionsuddannelsen Hvad er meningen?
Omstillinger - mere end besparelser
Samspillet mellem akutafdelingerne og den kliniske basisuddannelse UAO Hanne Arildsen, PKL for FAM i Region Midt Møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Karrierevejledning på medicinstudiet Berit Bjerre Handberg Sekretariatschef, VUS Anæstesiolog, MPM.
Specialevalg CV Ansøgning Yngre Lægedag Region Sjælland Roskilde – juni 2010.
Djøfernes internationale kompetencer. Hovedresultater Profil: De djøfere, der har en international karriere, har en ung profil, godt halvdelen er offentligt.
Velkommen til lægelivet. Dagen i dag 09:30Velkomst v. formand Camilla Rathcke 10:15 Medlemstilbud – Hvad kan jeg bruge Yngre Læger til? 10:30 Præsentation.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Specialevalg CV Ansøgning Yngre Lægedag Region Sjælland Roskilde – juni 2012.
Produktion og uddannelse Susanne Mallet. ortopædkirurgisk afdeling Køge.
Fælles akutmodtagelser Akutmodtagelsernes læger og uddannelsen til akut læge Ledende overlæge Inger Søndergaard Akutmodtagelsen Herlev Hospital.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste uddannelsesregion for Yngre Læger? Yngre læge-dag den 9. juni 2012 Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon Formand.
Evaluerings ansættelser - Erfaringer fra en akutafdeling.
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Uddannelsespolitik og 4- årsreglen Helle Søholm. Lægeforeningen Yngre Læger FAS PLO Lægeforeningen - organisationsstruktur Team Uddannelse Udvalg for.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
“Karriere Vejledning” – hvor er det interessant 
Data fra Evaluer.dk 2016 Evalueringen består af 26 spørgsmål opdelt i 7 grupper.
Ansvar i Videreuddannelsen
Organisationsdiagram for SLB´s arbejde med medicinskabeloner
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
Velkomstmøde i MA
En god start på lægelivet
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Den nye målbeskrivelse – et overblik
Velkomstmøde i MA
Inspektorbesøg Afdelingens navn Besøg/år Introdukton Udd.program
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Velkomstmøde i MA
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

VEJEN TIL SPECIALLÆGE - FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE Helene Hvidman, Klinisk basis læge

FRA STUD.MED TIL SPECIALLÆGE  Embedseksamen.  Cand.med  Lægeløftet.  Autorisation til lægeligt virke.  Klinisk basis uddannelse 12 mdr.  Autorisation til selvstændigt virke.  Introstilling 12 mdr.  Hoveduddannelse 4-5 år.  Speciallægeanerkendelse.  HUSK AT SØGE SUNDHEDSSTYRELSEN!

4-ÅRSREGLEN  Max 4 år fra påbegyndt KBU til påbegyndt hoveduddannelse.  Dispensation for:  Barselsorlov.  Ph.d.  Deltidsansættelse i KBU og Intro.  Ansættelse i forsvaret.  ”humanitær lægevirksomhed” fx er ude med Læger uden Grænser.  Undersøg dispensationsreglerne grundigt!

4-ÅRSREGLEN  Før 4-årsreglen blev indført gik der i gennemsnit 6-7 år fra bestået embedseksamen til påbegyndt hoveduddannelse inkl. barsler og ph.d. mv.  Flere forhold er ændret:  Ventetid på KBU er reduceret til 3 mdr. fra 6 mdr. før turnus og tæller ikke med i de 4 år.  KBU er 12 mdr. mod turnus 18 mdr.  Dispensation for barsel, ph.d., humanitært arbejde mm.  Antallet af uddannelsesstillinger er øget.  Uddannelsesstillingerne opslås hyppigere.  Ændret ansættelsesproceduren.

4-ÅRSREGLEN  Konsekvensen af at overskride 4-årsreglen kendes endnu ikke.  Den tidligere sundhedsminister har udtalt: ”at læger, der ikke er begyndt på et hoveduddannelsesforløb senest 4 år efter påbegyndt KBU, ikke kan få en hoveduddannelsesstilling og ad den vej blive uddannet speciallæge”.  Uddannelsesguiden på læger.dk  FAQ på læger.dk

PRÆGRADUATE OVERVEJELSER  En fjerdedel vælger speciale under studiet.  En fjerdedel vælger speciale i løbet af turnus.  Knap halvdelen vælger speciale under introduktionsuddannelsen.  Lillevang og Ringsted, Ugeskift for Læger 170/  Knap hver fjerde læge ændrer specialevalg i løbet af de første 3 år postgraduat.  Mange speciallæger angiver:  at de er endt i deres respektive speciale ved en tilfældighed.  at de kunne være blevet tilfredse i flere specialer.

KLINISK BASISUDDANNELSE  Overordnede kompetencer - Lære at være læge.  Valg af forløb – specialespecifikke kompetencer.  Den individuelle uddannelsesplan  Fokus på det, der er relevant for netop dig!  Godkendt KBU uanset forløbssammensætning kvalificerer til en intro indenfor alle specialer.

KLINISK BASISUDDANNELSE  I løbet af KBU plan for videre karriere  hvad skal der ske efter KBU, plan A,B,C!  Karrierevejledning  Klinisk vejleder.  Mentorordning via Yngre Læger.  Danske Regioner, Videreuddannelsessekretariaterne.  Yngre læger

KARRIEREPLANLÆGNING  Hvad er vigtigt for dig nu og i fremtiden?  Hvad er du god til? Hvad bryder du dig ikke om?  Vagtbelastning  Forskning,  Akut/opfølgning, pt kontakt etc.  Specialeguiden  Specialeselskabernes hjemmeside / Dansk Medicinsk Selskab.  Den faglig profil – læs den nøje!  Kontakt til speciallæge indenfor specialet.

INTRODUKTIONSSTILLING  Stillingsopslag  Alle stillinger fraset enkelte stillinger i stat og kommune  Opret profil og få tilsendt opslag.  Afdelingsledelsen er ansættende myndighed.  Ingen fast ansættelsesprocedure evt. samtale.  Kontakt afdelingen – også i tilfælde af afslag mhp. årsag og forslag til kvalificerende tiltag  Overvej konsekvensen af evt. kun at søge centralt!

INTRODUKTIONSSTILLING  Midtvejsevaluering  Efter 6 måneder har du krav på en grundig evaluering af dine kompetencer og dit potentiale i specialet.  Godkendt Intro-stilling forudsætning for at kunne søge hoveduddannelse i specialet.  Ingen begrænsning på antallet af introduktionsstillinger.  MEN overvej relevansen i forhold til dit videre karriere forløb!

OPSIGELSE AF INTROSTILLING  Du skal ikke føle sig forpligtiget til at færdiggøre en intro, hvis specialet ikke er noget for dig.  MEN opsig ikke en intro før du har en ny!  Vær opmærksom på opnåede kompetencer som kvalificerer indenfor andre specialer.  Læs mere om meritering på læger.dk

HOVEDUDDANNELSE  Stillingsopslag  I regi af de tre Videreuddannelsesråd.  Elektronisk ansøgningsskema.  Struktureret ansøgning inkl. motivation og CV.  Ansættelsessamtale.  Ved afslag har alle krav på at få en skriftlig begrundelse og en kontaktperson i ansættelsesudvalget som kan kontaktes mhp. karrierevejledning – benyt jer af denne mulighed!

KARDIOLOGI - eksempel  Forløb A  Medicinsk afd., Sygehus Nord, Holbæk, 24 mdr.  Kardiologisk klinik B, Rigshospitalet, 36 mdr.  Forløb B  Medicinsk afd., Sygehus Nord, Roskilde, 12 mdr.  Kardiologisk afd., Sygehus Nord, Roskilde, 24 mdr.  Kardiologisk afd., Gentofte Hospital, 24 mdr.  Forløb C  Lungemedicinsk afd. L, Bispebjerg Hospital, 6 mdr.  Endokrinologisk-gastroenterologisk afd. I, BBH, 6 mdr.  Kardiologisk afd. Y, BBH, 24 mdr.  Kardiologisk klinik B, Rigshospitalet, 24 mdr.

HOVEDUDDANNELSE  Subspecialisering – videre karriereplanlæging!  Opsigelse af H-forløb er muligt  OBS risiko for at komme bag i køen.  Så undlad at søge en stilling, du reelt ikke ønsker.  MEN overvej konsekvensen af kun at søge centralt.  Karriereskift  Formuler årsagen til karriereskift!  Vær opmærksom på muligheden for at få merit.

PROBLEMATISK UDD.FORLØB  Generelle problemer i afdelingen.  Individuelt problem.  Ret til bisidder ved samtaler.  Ret til at kende dagsordenen for evt. møde.  Forsøg at få konkretiseret evt. problemer.  Kontakt Yngre Læger  TR.  Sekretariatet.

OPSUMMERING  Vær målrettet!  Planlæg din fremtidige karriere.  Forskning tager tid!  Sørg for at opnå kompetencer indenfor alle 7 lægeroller.  Medicinsk ekspert og akademiker vægtes mest.  Fra merit til potentiale:  Erfaring og relevante aktiviteter er af betydning.  Formidl dine kompetencer i ansøgning og til samtalen.