Statistik og sandsynlighedsregning DLF-Kursus Ringsted 17.-18.9 2015Eva Rønn UCC.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Advertisements

Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Fælles mål 2009 Isboden.
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
Kombinatorik, sandsynlighed og statistik
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 19. oktober 2015.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
WORKSHOP 2C, DLF-kursus, Krogerup, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Krogerup Højskole, den 19. oktober 2015.
Dokumentation med mobilen i dansk - sæt komma med mobilen.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Ringsted, september 2015.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
WORKSHOP 2A, DLF-kursus, Krogerup Højskole, 20. oktober 2015.
WORKSHOP 1C, DLF-kursus, Brandbjerg Højskole, den 25. november 2015.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Center for Kvalitetsudvikling KVIS 22. september 2009 Pilotundersøgelse af Patientoplevet Kvalitet i Speciallægepraksis 2009 Design, resultater og udviklingsmuligheder.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Ræsonnement og tankegang DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
IT i danskundervisningen Sydfalster Skole den 15.5 Kort om blogs – igenigen! SMS-noveller (sprog og kommunikation) Skriftlighed og IT Mundtlighed og IT.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
”Vi er trygge ved Møllevangskolen” Billedet er velkendt: Med bopæl i det vestlige Aarhus er der mange overvejelser forud for valg af skole til børnene.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Hvad lærer eleverne i 1g på Gefion gymnasium?
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Forebyg arbejdsulykker - to værktøjer til den grafiske branche
Dronninglund 2/2-05.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
2 Kvalitative og kvantitative metoder
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Det man ikke ser har man ikke ondt af
ÅRHUS AFDELING.
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Statistik Ugrupperet.
Den gode tone Lse.
Niveau 2: Hypotesetestning
Forenklede Fælles Mål Matematik
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Anvendt Statistik Lektion 4
Digitalisering af prøver i grundskolen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Nyt fra ministeriet Billeddias
Titel på videnskabeligt projekt
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Videnskabeligt projekt
Innovation i Naturfaglige fag
Samfundsvidenskaberne
Climate Change, STX Fysik C
Væksttyper Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Simulering af binomialforsøg
Toksikologi med agenter – et forløb i matematik (og bioteknologi)
Brydning af lys Introduktion Beskrivelse af aktiviteten
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Statistik og sandsynlighedsregning DLF-Kursus Ringsted Eva Rønn UCC

Indhold og mål Mål At I får  får overblik over statistik og sandsynlighed som fagområde i folkeskolen  får indblik i didaktiske forskeres anbefalinger til undervisningen i statistik og sandsynlighed  får konkrete ideer til undervisning i statistik og sandsynlighed.

Fagområdet statistik og sandsynlighed Handler om at  Beskrive variationer  Undersøge sammenhænge i data  Opstille modeller over, hvordan tilfældige tal opfører sig

Forskningen Castro (1998)(Spanien): Tre krav som forudsætning for at undervisningen i sandsynlighed skal lykkes:  Elevernes forforståelser og overbevisninger om sandsynlighed skal tages i betragtning  Der skal benyttes en statistisk tilgang til sandsynligheder  Der skal arbejdes specifikt med ræsonnementer - ikke kun med mere traditionelle beregninger vedrørende sandsynlighed, for at udfordre misopfattelser. Fra Schou m.fl. (2013), Matematik for lærerstuderende, Stokastik klasse

Eksempel på oplæg til elever Castro Tre kort lægges i en kasse: - et er rødt på begge sider - et er sort på begge sider - et er rødt på den ene side og sort på den anden side. Et kort trækkes, - man ser kun den ene side. En spiller tilbyder dig et væddemål, hvor I begge satser det samme beløb. Han vinder, hvis den anden side har samme farve som den viste. Hvis den anden side har en anden farve vinder du. Er det et fair væddemål? Eleverne skal selv afgøre, om det er et retfærdigt væddemål, ved gentagne gange at trække et kort og notere resultatet. Eleverne benytter så frekvensfortolkning, dvs. statistiske sandsynlighed som udgangspunkt for afgørelsen. Fra Schou m.fl. (2013), Matematik for lærerstuderende, Stokastik klasse

Tre slags sandsynligheder Det statistiske  En landmand vil have forsikret sin gård. Værdien af gården anslås at være 10 millioner. Hvad skal det koste at forsikre gården? Det kombinatoriske  I en slikpose er der 12 karameller, 9 skolekridt og 4 lakridser. To stykker slik tages op. Hvor stor er chancen for, at det netop er en lakrids og et skolekridt, der bliver trukket. Det subjektive  X lider af en meget sjælden hjertesygdom. Rigshospitalet tilbyder en ny behandlingsform, som aldrig har været prøvet før. Den er ikke ufarlig. Skal X prøve den nye behandling?

Statistisk sandsynlighed

Kombinatorisk sandsynlighed

Sandsynlighedsforståelsen hos elever Jones m.fl. (Illinois State University) har undersøgt forståelsen hos elever i 3. klasse. De identificerede 4 niveauer i elevernes tænkning. Udgangspunkt et lykkehjul med røde og hvide felter.  Et niveau med subjektiv sandsynlighedstænkning Den lander på rød for det er min yndlingsfarve  Et overgangsniveau fra subjektiv til naivt kvantitativ sandsynlighedstænkning Der er mere rødt end hvidt  Et niveau med en uformel, kvantitativ tænkning om sandsynligheder der er tre røde dele over for en hvid  Et niveau med numerisk sandsynlighedstænkning Røds chance er tre ud af fire, og hvids er kun en ud af fire. Undervisning kan rykke elevernes niveau. Fra Schou m.fl. (2013), Matematik for lærerstuderende, Stokastik klasse

Elevers forventninger ved stikprøver Forsøg i 5. klasse Fra Schou m.fl. (2013), Matematik for lærerstuderende, Stokastik klasse

En anden undersøgelse af elevers forventninger ved stikprøver Watson m.fl. (Australien)undersøgte elever i 3., 6. og 9. klasse Æske A og B er fyldt med røde og blå marmorkugler som beskrevet nedenfor. Hver æske rystes. Du ønsker at få en blå marmorkugle, men du må kun tage en enkelt kugle op uden at se. Hvilken æske vil du vælge? Forklar dit valg? Æske A (med 6 røde og 4 blå) Æske B ( med 60 røde og 40 blå) (=) det kan være lige meget Svarene blev inddelt i 4 niveauer N 1: valgte (=) af forkerte grunde, både røde og blå favoritfarver, så lige meget N2: både blå og røde i hver æske, så alt kunne ske N3: Opmærksomhed mod det faktiske antal, præference for B, da der var flest blå kugler. N4: Sammenligning af antallet i de to æsker. Men nogle kunne vælge (=) fordi der var flest røde i begge æsker. 3. – 6. klasse: flest i N1- N3 9. klasse: den korrekte forklaring dominerende Fra Schou m.fl. (2013), Matematik for lærerstuderende, Stokastik klasse

Fra Undervisningsvejledningen Indskolingen Arbejdet med statistik og sandsynlighed skal ses i en tæt sammenhæng. I starten af skoleforløbet arbejdes der med enkel deskriptiv statistik, samtidig med at eleverne gør sig grundlæggende erfaringer med chancebegrebet ud fra intuitive overvejelser og systematiske observationer af stokastiske eksperimenter, fx i forbindelse med spil.

Færdighedsmål - Indskolingen Statistik  Eleven kan anvende tabeller og enkle diagrammer til at præsentere resultater af optællinger  Eleven kan gennemføre statistiske undersøgelser med enkle data  Eleven kan gennemføre statistiske undersøgelser med forskellige typer data Sandsynlighed  Eleven kan udtrykke intuitive chancestørrelser i hverdagssituationer og enkle spil  Eleven kan udtrykke chancestørrelse ud fra eksperimenter

Eksempler indskolingen Statistik  Tabel over fritidsinteresser  Tabel over kæledyr  Undersøgelse af antal søskende Sandsynlighedsregning  Kast med to terninger, udregne sum eller forskel  Udtræk af kugle fra ikke gennemsigtig pose. Hvilken farve er mest sandsynlig?

Fra Undervisningsvejledningen Mellemtrinnet På mellemtrinnet skal eleverne gennemføre og præsentere statistiske undersøgelser samt analysere og tolke resultater af undersøgelser fra fx medierne og internettet. Sideløbende arbejdes der med statistiske undersøgelser af chanceeksperimenter ved simulering, og eleverne knytter beregning af frekvenser til sandsynlighedsbegrebet.

Færdighedsmål - mellemtrinnet Statistik  Eleven kan anvende og tolke grafiske fremstillinger af data  Eleven kan gennemføre og præsentere egne statistiske undersøgelser  Eleven kan sammenligne datasæt ud fra hyppigheder, frekvenser og enkle statistiske deskriptorer Sandsynlighed  Eleven kan undersøge tilfældighed og chancestørrelser gennem eksperimenter  Eleven kan undersøge chancestørrelser ved simulering af chanceeksperimenter  Eleven kan beskrive sandsynlighed ved brug af frekvens

Fra undervisningsvejledningen Udskolingen I udskolingen arbejder eleverne videre med en mere kritisk stillingtagen til forskellige anvendelser af statistik både ved at gennemføre egne undersøgelser og ved at analysere og tolke præsentationer af resultater af statistiske undersøgelser.  Det teoretiske (kombinatoriske) sandsynlighedsbegreb introduceres ud fra erfaringer med det statistiske sandsynlighedsbegreb samt overvejelser over udfaldsrum og tællemåder, og eleverne arbejder bl.a. med sammensatte sandsynligheder.  I statistik anvendes overvejelser om sandsynligheder til at analysere og vurdere stikprøveundersøgelser.

Færdighedsmål - Udskolingen Statistik  Eleven kan vælge relevante deskriptorer og diagrammer til sammenligning af datasæt  Eleven kan undersøge sammenhænge i omverdenen med datasæt  Eleven kan kritisk vurdere statistiske undersøgelser og præsentationer af data Sandsynlighed  Eleven kan anvende udfaldsrum og tællemåder til at forbinde enkle sandsynligheder med tal  Eleven kan beregne sammensatte sandsynligheder  Eleven kan anvende sandsynlighedsregning

Gruppearbejde Aktiviteter Kast med centicube Terningespil Livsforsikring Hvem lever længst Simulering i regneark Fair spil Femkamp Diskussionspunkter  Overvej, om I mener aktiviteten kan bruges i undervisningen og på hvilket trin  Hvad kan komme før og efter?  Overvej hvilke kompetencer arbejdet med denne aktivitet kan bidrage til at udvikle  Hvilke andre mål kan den medvirke til at udvikle?